/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux Mint ingen lyd
Fra : EA_HS
Vist : 1046 gange
100 point
Dato : 15-08-10 23:25

for noget tid siden installerede jeg linux mint, sammen med windows 7
på en anden HD (altså samme HD) i en PC med 2 HD
øhh,. dvs. PCen har wind XP på den ene HD,.. og Win 7 + linux på den anden HD,

alt kører tilsyneladende fint sammen,
men i dag opdagede jeg at der ikke er lyd på linux systemet,
tilsyneladende er alle lydinstillinger åbne,

hvad kan der være galt, ?
(der er lyd på de andre OS)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 15:51

Det er umulig at komme med en løsning ud fra de meget få oplysninger du giver, bruger at skifte harddisk eller er dine diske fast monteret? Er lydkortet på bundkortet? Er der rødt kryds over højtaler ikonen?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-10 16:31

jamen det kan der vel rettes op på,... o.v.n.

som sagt er det en PC med 2 HD, indbygget /fastmonteret,
den ene HD kører udelukkende win XP,
den anden HD kører win 7,.. OG linux mint, på en partition linux har oprettet,
(altså 2 partitioner)

PCen har oprindelig onboard lydkort,.. men er eftermonteret med et M-audio Audiophile 24/92
altså monteret på PCens bundkort,
http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496.html

lyden fejler som sagt intet på XP + 7 (begge HD).. alt andet end Linux systemet !
så fejlen burde vel ligge på linux softwaren ?
alle lydinstillinger i kontrolpanel mm viser 'grønne' søjler,
så,.ingen rødt kryds,. eller streger over 'højtaler'
der er dog en "lyd in",.. der ikke viser udslag,.............. !!

kan der mangle noget installation,.. driver el.lign, ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-10 18:52

Kan en ubuntu/mint live CD "finde lydkortet"

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-08-10 20:09

ubuntu har et problem med lyd, hvis der er mere end et lydkort går det galt.
da du har et eftermonteret lydkort som du sikkert ønsker at bruge er løsningen normalt at deaktivere onboard lyden i bios.

Jeg har selv bøvlet en del med det inden jeg opdagede den lille finte. brugeren valgte dog at fjerne det ekstra lydkort men det burde give det samme

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-08-10 20:18

faldt lige over denne her, den kunne du jo forsøge inden du begynder at rode i BIOS
http://www.stchman.com/mult_sound.html
Hvem ved, måske det kunne virke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 20:31

Det er Linux lyddriveren Pulseaudio som ikke umiddelbar understøtter dit lydkort, Pulseaudio har Ubuntu og dermed Linux Mint valgt som lydsystem i stedet for Alsa som er langt nemmere at have med at gøre, men det er ikke umulig at få lyd på dit system, du er nemlig ikke alene der er allerede en Mint bruger som har skrevet en tilføjelse til Pulseaudio, læs originalen og spørg hvis du gerne vil have min forklaring om hvad det er der skal gøres, det ser unægtelig lidt langhåret ud men bare rolig det er helt ufarlig bare det gøres rigtig det er indlægget skrevet af brugeren her du skal følge: by jadamso on Mon Jul 05, 2010 12:28 pm
og så lige et link til Mint forum: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=51045&start=0

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-10 22:36

det lyder rigtig med at linux ikke kan køre med to lydkort,

for at starte med det første,
Eyvind
nej,. jeg kan ikke se nogle af mine lydkort i linux,
jeg ved ikke hvad du mener med "live CD"

EXTERMINATOR
det lyder let og enkelt,..
jeg har været i BIOS,..'integrated peripherals / onbord device
og 'sat' HD audio til unable
(det eneste jeg kunne se,. kunne ha' noget at gøre med onboard lydkortet)
men det har ikke ændret noget,.. desværre,

o.v.n.
det du forklarer lyder rigtig,
men,. det lyder temmelig kompliceret, (for mig)
kan du forklare det lidt mere enkelt,

hvor skal komandoerne skrives
og skal de skrives når linux eller windows er åben,.. eller er det lige meget, ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 23:34

Det er ikke svært det eneste du skal gøre er at kopiere nogle kommandoer og sætte ind i en Terminal og det skal selvfølgelig være Mint du starter, det er jo Mint som der er besvær med her kommer så min danske forklaring af hvad du skal og lidt om hvad der sker når du gør det, herefter vil de koder du ser i det grå Kode felt være der hvor du trækker musen henover og koipirer for bagefter at sætte ind i Terminal og Gedit.
Klik nede på Menu og på Terminal skriv
Kode
su
og tryk på Enter, du bliver nu bedt om din adgangskode, det er den du oprettede da du installerede Mint, skriv den og tryk på Enter, (du kan intet se mens du skriver kodeordet) nu er du super bruger (SuperUser) og har rettigheder til at skrive rettelser i styresystemet.
nu kopierer du følgende ind i Terminal
Kode
sudo gedit /lib/udev/rules.d/90-pulseaudio.rules
og trykker på Enter, nu åbner tekst behandlings programmet Gedit med reglerne for Pulseaudio, rul ned til sidste linje i selve reglerne men FØR linjen LABEL="pulseaudio end" efter sidste ord i sidste linje sætter du musemarkøren og trykker på tasten der skifter til Ny linje, den nye linje skal være
Kode
ATTRS{subsystem_device}=="0xd634", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="m_audio-audiophile-2496.conf"
nu kan skal du gemme ag afslutte Gedit, klik på Fil og på Gem og derefter på Fil og på Afslut i Gedit.
Gå så over i Terminal igen og kopier følgende ind
Kode
sudo gedit
og tryk på Enter så åbner Gedit igen men er helt tom og du skal nu oprette en helt ny fil, kopier følgende ind i den tomme Gedit
Kode
# This file is part of PulseAudio.
#
# PulseAudio is free software; you can redistribute it and/or modify
# it under the terms of the GNU Lesser General Public License as
# published by the Free Software Foundation; either version 2.1 of the
# License, or (at your option) any later version.
#
# PulseAudio is distributed in the hope that it will be useful, but
# WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
# MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
# General Public License for more details.
#
# You should have received a copy of the GNU Lesser General Public License
# along with PulseAudio; if not, write to the Free Software Foundation,
# Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA 02111-1307 USA.

; M-Audio Delta Audiophile 2496
;
; This card, based on the Via ICE1712 chipset, has two stereo audio channels
; (1 in and 1 out) and a separate S/PDIF digital stereo channel. Like with
; all ICE1712-based cards, this is exposed by ALSA as a single 10-channel
; device with some of the channels not connected.
;
; See default.conf for an explanation on the directives used here.

[General]
auto-profiles = no

[Mapping analog-stereo-in]
description = Analog Stereo Input
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7,aux8,aux9
direction = input

[Mapping analog-stereo-out]
description = Analog Stereo Output
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7
direction = output

[Mapping analog-digital-stereo-out]
description = Analog/Digital Stereo Output
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,front-left,front-right
direction = output

[Mapping digital-stereo-out]
description = Digital Stereo Output
device-strings = hw:%f,0
channel-map = aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7,front-left,front-right
direction = output

[Mapping digital-stereo-in]
description = Digital Stereo Input
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right
direction = input

[Mapping digital-stereo]
description = Digital Stereo Input/Output
#device-strings = hw:%f,1
device-strings = iec958:%f
channel-map = left,right
direction = any

[Profile output:stereo]
description = Analog Stereo Output
output-mappings = analog-stereo-out
input-mappings =
priority = 80
skip-probe = yes

[Profile output:stereo-da+input:stereo-analog]
description = Analog Stereo Input/Output
output-mappings = analog-stereo-out
input-mappings = analog-stereo-in
priority = 100
skip-probe = yes

[Profile output:stereo-da+input:stereo-analog]
description = Analog Stereo Input/Output, Digital Stereo Output
output-mappings = analog-digital-stereo-out
input-mappings = analog-stereo-in
priority = 90
skip-probe = yes

[Profile output:spdif]
description = Digital Stereo Output (Analog Disabled)
output-mappings = digital-stereo-out
input-mappings =
priority = 60
skip-probe = yes

[Profile output:spdif+input:spdif]
description = Digital Stereo Input/Output (Analog Disabled)
output-mappings = digital-stereo-out
input-mappings = digital-stereo-in
priority = 70
skip-probe = yes
nu skal du gemme den nye fil, klik på Fil og på Gem som, giv filen navnet
Kode
m_audio-audiophile-2496.conf
og gem den i mappen /usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/profile-sets/ Du bladrer dig frem til mappen som findes under Filsystem, når du klikker på Gem som så åbner et vindue hvor det foreslås at du gemmer i mappen med dit brugernavn, klik på linjen og du får flere muligheder, klik på Filsystem og klik på Se efter flere mapper, find og åbn mappen usr, find og åbn mappen share, find og åbn mappen pulseaudio, find og åbn mappen alsa mixer, find og åbn mappen profile-sets og gem filen i den mappe.
Genstart computeren og kryds fingre for at du nu har lyd, det burde du have og hvis du har gjort som beskrevet så skader det ikke, jeg har nemlig selv prøvet men har ikke dit lydkort så jeg ved ikke om det virker hos dig.
Husk at det er linjerne i Kode felterne du skal kopiere og bruge.
Du kan ikke gemme den nye fil på skrivebordet og bagefter flytte den til den mappe den skal være i, det kræver SuperBruger rettigheder så du skal gemme i den rette mappe med det samme som jeg har skrevet ovenfor
Spørg igen hvis du er usikker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 23:43

Der kommer måske en opdatering til din Mint som har den indstilling som jeg har beskrevet ovenfor, der er flere som har samme lydkort og hvis der er tilstrækkelig mange som indberetter manglen til Launch pad så kommer der en opdatering, men hvornår? Hvis den kommer

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-10 18:00

nu har jeg omsider installeret filen,
men der er stadig ikke lyd på, !

nu ligger alt dette inhold:
...............................................................................................
# This file is part of PulseAudio.
#
# PulseAudio is free software; you can redistribute it and/or modify
# it under the terms of the GNU Lesser General Public License as
# published by the Free Software Foundation; either version 2.1 of the
# License, or (at your option) any later version.
#
# PulseAudio is distributed in the hope that it will be useful, but
# WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
# MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
# General Public License for more details.
#
# You should have received a copy of the GNU Lesser General Public License
# along with PulseAudio; if not, write to the Free Software Foundation,
# Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA 02111-1307 USA.

; M-Audio Delta Audiophile 2496
;
; This card, based on the Via ICE1712 chipset, has two stereo audio channels
; (1 in and 1 out) and a separate S/PDIF digital stereo channel. Like with
; all ICE1712-based cards, this is exposed by ALSA as a single 10-channel
; device with some of the channels not connected.
;
; See default.conf for an explanation on the directives used here.

[General]
auto-profiles = no

[Mapping analog-stereo-in]
description = Analog Stereo Input
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7,aux8,aux9
direction = input

[Mapping analog-stereo-out]
description = Analog Stereo Output
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7
direction = output

[Mapping analog-digital-stereo-out]
description = Analog/Digital Stereo Output
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,front-left,front-right
direction = output

[Mapping digital-stereo-out]
description = Digital Stereo Output
device-strings = hw:%f,0
channel-map = aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7,front-left,front-right
direction = output

[Mapping digital-stereo-in]
description = Digital Stereo Input
device-strings = hw:%f,0
channel-map = front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right,front-left,front-right
direction = input

[Mapping digital-stereo]
description = Digital Stereo Input/Output
#device-strings = hw:%f,1
device-strings = iec958:%f
channel-map = left,right
direction = any

[Profile output:stereo]
description = Analog Stereo Output
output-mappings = analog-stereo-out
input-mappings =
priority = 80
skip-probe = yes

[Profile output:stereo-da+input:stereo-analog]
description = Analog Stereo Input/Output
output-mappings = analog-stereo-out
input-mappings = analog-stereo-in
priority = 100
skip-probe = yes

[Profile output:stereo-da+input:stereo-analog]
description = Analog Stereo Input/Output, Digital Stereo Output
output-mappings = analog-digital-stereo-out
input-mappings = analog-stereo-in
priority = 90
skip-probe = yes

[Profile output:spdif]
description = Digital Stereo Output (Analog Disabled)
output-mappings = digital-stereo-out
input-mappings =
priority = 60
skip-probe = yes

[Profile output:spdif+input:spdif]
description = Digital Stereo Input/Output (Analog Disabled)
output-mappings = digital-stereo-out
input-mappings = digital-stereo-in
priority = 70
skip-probe = yes
................................................................................................

i en mappe med navnet :
m_audio-audiophile-2496.conf

under filesystem/usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/profile-sets
men desværre stadig ingen lyd,

jeg havde ellere taget et screen print, men det kan åbenbart ikke ses i windows,

så derfor er her et alm. poto af linux skærmen med filen placeret,
http://peecee.dk/upload/view/262374

men kan jeg have gjort noget forkert, ?

ps. jeg kikker jævnligt ind på kandu,..
men modtager desværre ikke mail fra kandu,.. så det kan være svært at følge en 'tråd'

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-10 19:02

Det ser meget korrekt ud, du skriver ikke noget om den nye linje i Pulseaudio regler, er den også som den skal være?
Citat
Klik nede på Menu og på Terminal skriv
Kode
su
og tryk på Enter, du bliver nu bedt om din adgangskode, det er den du oprettede da du installerede Mint, skriv den og tryk på Enter, (du kan intet se mens du skriver kodeordet) nu er du super bruger (SuperUser) og har rettigheder til at skrive rettelser i styresystemet.
nu kopierer du følgende ind i Terminal
Kode
sudo gedit /lib/udev/rules.d/90-pulseaudio.rules
og trykker på Enter, nu åbner tekst behandlings programmet Gedit med reglerne for Pulseaudio, rul ned til sidste linje i selve reglerne men FØR linjen LABEL="pulseaudio end" efter sidste ord i sidste linje sætter du musemarkøren og trykker på tasten der skifter til Ny linje, den nye linje skal være
Kode
ATTRS{subsystem_device}=="0xd634", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="m_audio-audiophile-2496.conf"
nu kan skal du gemme ag afslutte Gedit, klik på Fil og på Gem og derefter på Fil og på Afslut i Gedit.
Citatet er fra mit indlæg i aftes.
Skærmbilleder i Linux er normalt PNG billeder og dem kan Windows godt åbne og vise.
Vil du se et billede af reglerne i Pulseaudio med den nye linje markeret (PNG billede) ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-08-10 20:59

Citat
Vil du se et billede af reglerne i Pulseaudio med den nye linje markeret (PNG billede) ?

Ja tak,.. det vil jeg Meget gerne,
så har jeg noget at sammenligne med,..

jeg mener ellers at jeg har fulgt din vejledning 100%
men der kan jo være et eller andet der er 'svipset',..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-10 21:47

Se her den nye linje er markeret: http://peecee.dk/upload/view/262425
Her skal du så klikke på Gem og ikke på Gem som inden du lukker Gedit, filen skal nemlig bare gemmes med ændringen på den orindelige placering.
Der står at tilføjelsen vil blive overskrevet ved opdatering, det skete så ikke hos mig med de 21 opdateringer som var tilgængelige, hvis du får lyd på og linjen forsvinder, så forsvinder lyden sikkert også men nu ved du hvordan og sætter bare linjen ind igen.
Jeg håber det lykkes for dig ellers må vi søge nye veje og måske selv stille spørgmål i Mint forum (jeg er medlem)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-10 22:04

Ups der er en fejl jeg så den først da jeg så mit eget billede på Peecee, den nye linje som du skal tilføje under Pulseaudio regler skal være sådan
Kode
SUBSYSTEMS=="pci", ATTRS{vendor}=="0x1412", ATTRS{device}=="0x1712", ATTRS{subsystem_vendor}=="0x1412
slet den linje som jeg skrev i går og sæt den nye ind i stedet for, du åbner filen ved at åbne en Terminal taste su for superbruger og bagefter kopiere dette end
Kode
sudo gedit /lib/udev/rules.d/90-pulseaudio.rules
og nu ser filen sådan ud:
http://peecee.dk/upload/view/262444
og det ser jo straks mere korrekt ud, jeg er meget ked af ikke at have læst korrektur ordentlig før jeg gav teksten videre
nu kan du måske få lyd, den første linje jeg skrev kan systemet ikke bruge til noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-10 22:07

Citat
jeg mener ellers at jeg har fulgt din vejledning 100%
det har du sikkert men det kræver jo at jeg skriver korrekt for at det virker - flovt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-10 22:09

Og forresten du kan jo også pege på dit dit lydkort hvis systemet ikke kan bruge Default, åbne en Terminal og skriv alsamixer og tryk på Enter, tryk på F6 og marker dit lydkort, luk Terminalen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-10 22:21

Åh nej der er stadig fejl - du må efterhånden være temmelig træt af mig, nu mangler der en hel linje, der er faktisk 2 linjer på skærmen med den nye tilføjelse og nu håber jeg at jeg har læst lektien korrekt denne gang, alle gode gange 3
Kode
SUBSYSTEMS=="pci", ATTRS{vendor}=="0x1412", ATTRS{device}=="0x1712", ATTRS{subsystem_vendor}=="0x1412", ATTRS{subsystem_device}=="0xd634", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="m_audio-audiophile-2496.conf"

den (vistnok) korrekte linje er sådan: http://peecee.dk/upload/view/262445

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-08-10 20:30

så lykkedes det endelig,... nu er der lyd på Linux

din første forklaring / vejledning var såmænd rigtig,
lige med undtagelse af koden :
Citat
ATTRS{subsystem_device}=="0xd634", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="m_audio-audiophile-2496.conf"

som altså skal ændres til den sidste kode ;
Citat
SUBSYSTEMS=="pci", ATTRS{vendor}=="0x1412", ATTRS{device}=="0x1712", ATTRS{subsystem_vendor}=="0x1412", ATTRS{subsystem_device}=="0xd634", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="m_audio-audiophile-2496.conf"

så kører linux med lyd på min PC,. og med mit lydkort, alletiders,..

så 1000 tak for hjælpen,. og tålmodigheden o.v.n.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 18-08-10 20:33

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-10 22:09

Selv tak, godt du fik løst problemet- det er bare for dårligt at jeg ikke engang kan kopiere rigtig i første forsøg