/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Hvorfor skal der terpentin i olien....
Fra : casper0606
Vist : 9790 gange
50 point
Dato : 15-08-10 20:33

Hvordan kan det være at der skal terpentin i linolien når man skal behandle en køkkenbordplade, det virker da ikke særligt fornuftigt at bruge i et køkken....

Casper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-10 20:52

Det er ikke noget krav at komme terpentin i linolien, du kan og bør bruge den rene vare til dit køkkenbord, undgå i videst mulig omfang at bruge terpentin og andre opløsnings midler i et køkken

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-10 20:57

Jeg ved ikke, hvor du har læst det, men læs her

Citat
OLIEGRUNDING
Da ordet "grunding" bruges om alt muligt i dag, bruger vi termen oliegrunding. Ved oliegrunding forstås en påførsel af rå linolie for at poremætte træet med olie, hvorved træet suger mindre vand. Der kan evt. blandes fungicider (svampe- og skimmelhæmmende stoffer) i olien, dog kun til udendørs brug, men aldrig terpentin eller lignende.

http://www.kp-linolie.dk/linolie.shtml

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-10 21:01

Citat
Til køkkenbordpladen er en ren linolie uden sikkativ eller opløsningsmidler den bedste løsning.

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=4005

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-10 21:04

Jeg bruger koldpresset linolie. det trænger bedre ned end det meste andet, og det er ikke særlig farligt at sniffe.
mvh
pbp

Hvis det blir tappet på en lille flaske og døbt "jomfru-hørfrøolie", blir det endda brugt til madlavning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-10 21:15

Den bedste måde er at køre et godt lag på og derefter vente nogle timer med at tørre overskydende olie af væk, og vente endnu nogle timer før sidste aftørring.

Smid de brugte klude i en plastpose, pres luften ud og luk den, så futter huset ikke af.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-10 21:19

NB. Man kan godt blande terpentin i olien, men det skal kun bruges hvis man skal slibe en skade ned med vådslibepapir eller ståluld, det har jeg brugt på teakmøbler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 21:29

Terpentinen er for at gøre den mere tyndtflydende. Det er også meget billigere end olien så det øger leverandørens fortjeneste.

hørfrøolie er godt nok i sin jomfruelige tilstand til at spise, og få tyndskid af.

Men når det smøres ud i et tyndt lag harsker det hurtigt og får en modbydelig smag.

Harkningen er det samme som kaldes hærdning, hvis det er malingsteknologi. Amatører kallder det tørring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 21:31

Et andet problem er at bakterier elsker linolien, så man skal være meget ihærdig med rengøring.
Og så tåler olien ikke de skrappe rengøringsmidler.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 15-08-10 21:38

ok.... skal jeg så bruge jumfrulinolie eller er den almindelige god nok til en køkken bordplade...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-08-10 21:45

I "gamle" dage når vi skulle behandle vores afsyrede møbler, var det altid med en blanding af linolie og terpentin. Terpentin fordi, den gjorde det nemmere at fordele linolien. Men det ville jeg ikke anvende til køkkenbordet.

Men til køkkenbord har jeg anvendt Trip Trapps produkt.

http://www.gulvmidler.dk/brochurer/overfladebehandling_ind_trae.pdf

Et produkt er er specielt til køkkenbord.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-10 08:12

Vores køkkenbord har ikke fået andet end den koldpressede de sidste 8½ år, og der har ikke været tendens til hverken bakterie-, alge- eller svampevækst. Sæbe og andet skrapt skal man passe på med; sulfo klarer det fint.

Kommentar
Fra : BordeogStole

Dato : 06-11-10 17:06

Terpentin puttes i for at hjælpe olien med at hærde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-11-10 11:38

Det er noget pladder, i hvert fald hvis du mener "mineralsk terpentin". Koldpresset linolie, især én der har stået et stykke tid hærder i tynde lag på under et døgn. Blander man mineralsk terpentin i, stinker der i hele hytten i ugevis.
Noget andet er ægte terpentin, balsamterpentin, fransk terpentin - det kan i ganske svag udstrækning transportere ilt ind, men det er fordi, der ikke er så meget olie - fordi terpentinen har brugt pladsen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-11-10 11:40

Men du casper - skal du ikke snart ha lukket spørgsmålet??

Kommentar
Fra : BordeogStole

Dato : 07-11-10 12:09

Pbp_et! hvad ved du om olie behandling af træ? Har du nogen pro tilgang til det overhovedet?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-11-10 16:27

Hvis du mener om jeg tager penge for det...jeg har fri, makker! Selv foretrækker jeg folk, der ved noget om sagen og spørger så bagefter om de tager penge for det. Jeg har brugt linolie i 47 år på træ, inde og ude og har sjældent skammet mig over resultatet. En stor del af min konkrete viden har jeg fra Peter Hald, som underviste i materialelære og teknik på Kunstakademiet. Derudover har jeg kollegialt omgåedes med gamle malere fra før alkyd- og akrylmalingens tid og har været aktivt nysgerrig. Derudover har jeg suget til mig fra Søren Vasegaard og Søren Vadstrup, som i høj grad har viden og erfaring om og med brug af linolie til træværk.
Men derudover har jeg - som du antyder - ikke en skid forstand på linolie og træværk. Hvad med dig???