/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt trægulv- dampspærre
Fra : tararam
Vist : 5550 gange
50 point
Dato : 15-08-10 16:12

Da mine gamle brædder i stuen - (huset er fra 1900) knirker og flere steder er brækkede, vil jeg lave nyt gulv.
Efter at have taget de gamle brædder op så ligger der nu kun strøer og 5-7 cm luft ned til en cement overflade.
Skal jeg bruge dampspærre mod cementen først - og så isolere - og herefter nye planker. Det er en stue på 60m2 så jeg vil jo gerne gøre det rigtigt. MEN SELV

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-10 16:38

Nej du skal gøre det omvendt - isolering nederst så dampspærre og øverst de nye gulvbrædder, god arbejdslyst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-10 16:41

Husk at vende dampspæren så spærringen spæringen vender ned, hvis det er plastik uden belægning kan den ikke vendes forkert, de andre spærrer er sikkert påtrykt hvilken side som skal vende op

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 17:44

Du skal støbe et 20 mm tykt lag gips ovenpå cementen. Du kan evt. købe bogen "byg med gips" hvor du kan læse om alle de anvendelsesmuligheder der er med gips når man bygger huse. Gips er et meget alsidigt materiale, og har altid været meget overset, men man kan bruge det til rigtigt mange ting i hverdagen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 17:57

Hvis en dampspærre har en blank side og den vender mod et hulrum, kan den give et minimalt bidrag til isoleringen. Det er mere af teoretisk end af praktisk betydning. Bortset fa denne særlige omstændighed er det ligegyldigt hvordan du vender membranen. typen med bitumenpapir og plastbelagt alu er nemmest at arbejde med, men lidt dyrere end ren plastfolie.

Vigtigst for en dampspærre er at den bliver helt tæt overalt. Brug godt overlæg og få det i klemme under en liste. Den skal også klemmes mod væggen.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 15-08-10 18:03

nu må du ikke lytte for meget til de amatører der er med her. i den slags gulv hedder det ikke en dampspærre, men en fugtspærre. den skal ligge direkte ovenpå betonen og så lægger du strøer ud og klodser dem op. dernæst fylder du op med isolering og så det nye gulv. hvis betonen er knastør, kan du evt udelade fugtspærren.
du kan finde meget mere i en lille bog der hedder rockwools den lille lune.

tømreren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-10 18:04

Dampspærrer skal vende mod det varme rum - altså mellem isolering og gulvbeklædning.
Hvis alu, så blank side mod det varme rum.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 18:07

Det er præcist problemerne med at få de traditionelle dampspærre tætte, som gør gips meget overlegen i denne sammenhæng. Her skal man blot sørge for at støbe helt ud til kanterne, og gipsen vil hærde op og være 100% tæt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 18:10

Gips er et meget nemt materiale at arbejde med, og det er billigt, så der er intet der taler for at bruge andre løsninger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-10 18:15

Gips er ikke tæt over for meget andet end træk, og hvis den nævnte beton er kold, vil eventuelt vandrende fugt kondensere ét eller andet sted i isoleringen. Læg dampspærren oven over isoleringen - forudsat det er et hus, der benyttes hele året.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 19:41

Det er en skrøne at gips ikke er tæt. NASA har i de senere år brugt gips til mange formål i forbindelse med ISS projektet, netop fordi man har fået øjnene op for at gips er fremtidens universal produkt. Der er brugt gips som dampspærre på HELE rumstationen, og hvis gips er godt nok til NASA, så tror jeg da også godt at tararam kan bruge det i sin stue.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 20:04

trimare46 er måske tømrer, Så er det beskæmmende at han ikke kender forskel på et kapillarbrydende lag(fugtspærre) og en dampspærre.

Den første sikkr at træet ikke ødelægges af fugt som suges op fra jorden. Det andet skal sikre at varm fugtihg indeluft ikke afsætter kondensvand det sted inde i isoleringen, hvor temperaturen er under dugpuntet.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 20:34

Og hvis man bruger gips har man ingen problemer overhovedet....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 20:53

Men gips er ikke særlig godt til gulv.
Isoleringsevnen er heller ikke noget at prale af.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 22:15

Jow da!!!! Gips isolerer fantastisk!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-08-10 22:19

det er altså ikke en dampspærre. det er en fugtspærre. og den skal ligge under isoleringen for at forhindre fugten i at trække op i isolering og gulvkonstruktion. dampspærre bruges i loft og ydervægge og der skal de ligge ind mod det varme rum.
og jeg ved hvad jeg taler om. jeg har ikke arbejdet med andet de sidste 40 år.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 15-08-10 22:47

Jeg ville helt klart lægge en dampspærre og oven på strøerne, ellers ville jeg forestille mig kondensering af den indefra kommende fugt.

isoleringen på den varme side må ikke overstige en hvis procentdel af isoleringen på den kolde side.

Ekstratip... Skru bræderne i istedet for at sømme....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-08-10 09:02

Citat
Dampspærrer skal vende mod det varme rum - altså mellem isolering og gulvbeklædning.
Hvis alu, så blank side mod det varme rum.

Det er jo klart, at isoleringen ikke må blive fugtig, hvilket man forhindrer ved ovenstående. Man kunne evnt. ventilere isoleringen, hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 16-08-10 11:46

hør kun efter det svar fra trimare46. er selv tømrer, og kun hans svar er korrekt

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-08-10 12:21

En tømrer kan også tage fejl. Dampspærre og fugtspærre er det samme.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 16-08-10 17:13

nej det er det så ikke!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-10 18:37

I flg. Rockwools "Den lille lune" har trimare46 jo fulstændig ret.
Fugtspærre under isolering når det er gulv.
Dampspærre mod det varme rum når det er væg og loft.

Kilde. "Den lille lune" fra Rockwool årgang 2002 side 10
Fås hos tømmerhandlere.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-08-10 19:47

Hvis du ikke gør som timare 46 forslår, kan den bærende kunstruktion af gulvet blive udsat for skimmel angreb og til sidste rådne væk, det er det øveslen går ud på.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-08-10 19:58

Gips dræber skimmelsvamp, så hvis man bruger gips i sine konstruktioner vil man aldrig få den slags problemer.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-08-10 21:50

Hvad ligger dine strøer på ?

Er der udluftning under gulvet / krybekælder ?

Kan fugtigt luft omkring strøerne kommer væk ?

Hvordan er dit gulv opbygget ?

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 02-10-10 19:18

Tak for svaret trimare46.