/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe eller gasfyr?
Fra : pedroso
Vist : 747 gange
200 point
Dato : 14-08-10 20:28

Hej!

Så er mit gasfyr ved at afgå ved døden. Jeg har fundet frem til at jeg enten vil have et nyt, nok Viessmann eller måske et Valliant, lidt afhængigt af hvor god kvalitet jeg vil betale for.

Men så snakkede jeg med en ingeniørven som sagde at en luft-vand varmepumpe måske var sagen. Altså en som kobles på mit nuværende vandsystem. På den måde kan hele huset opvarmes.

Her er en brochure:
http://www.bvcool.dk/download/daikin-altherma-EPCA06-31-tcm135-56484.pdf

Er dette en god ide, eller er det bare for langt ude, og hvorfor i så fald?

Mit hus er gasbeton, 145 m2, 2-plan, fra 1969, ikke voldsomt godt isoleret, men jeg kan supplere med en brændeovn om vinteren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-10 20:29

dårligt isoleret og uden gulvvarme kan det ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-08-10 20:30

nyt OLIE_FYR

spar på den varne gas

andre har brug for den / DONG

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-08-10 20:31

Citat
Men så snakkede jeg med en ingeniørven

hva er det for en___

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 14-08-10 20:50
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-08-10 20:53

I øvrigt er der mange gode kommentarer at hente i tidligere spørgsmål på Kandu. Prøv at søge på ordet varmepumpe.

Læs f.eks. også tråden her:

http://cando.dk/questionhist.aspx?qid=42934

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-08-10 21:10

søg om STATS_STØTTE

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-08-10 21:14

Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, men da vi fik nyt gasfyr, gik vi en tur til HNG, hvor vi fik en ok afdragsordning, der blot betales sammen med vores forbrug.
Måske skulle du undersøge noget tilsvarende?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 12:51

De tal som man praler med hos mange varmepumpeleverandører holder ikke.

Jo varmere luften er ude og jo lavere temperatur vand dit centralvarmeanlæg kan virke med , des bedre vil varmepumpen virke. Gulvvarme køre normalt med lunkent vand, så det er godt til varmepumpe , men mange store "radiatorer" eller konvektore, kan også gøre det.

Kombinationen varmepumpe og brændeovn er ellers god. Man bruger pumpen i overgangsperioden, hvor den virker bedst, og hvor ovnen nemt er for voldsom. Så skiftes til hovedsageligt brændeovn, når det er rigtig koldt ude.

Du skal bare have ovnen placeret, så den giver en rimelig varmefordeling i huset.

Husk så også at der altid skal rigelig luft til brændeovnen, og aldrig knibe på den for at få effekten ned eller til at brænde længere. Det giver dårlig udnyttelse og miljøsvineri.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-08-10 11:05

Ok, nu har jeg i hvert fald bestilt et besøg af en varmepumpe installatør.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 24-09-10 10:06

Tak for svaret pifo.

Det ender med et gasfyr. En varmepumpe er for dyr, set i forhold til investeringen.