/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Chip en motor
Fra : Avant85
Vist : 459 gange
300 point
Dato : 13-08-10 23:04

Er der en expert på biler, der kan forklare mig, hvordan man chipper en motor og hvad følgerne er eller kan være. Jeg tænker her på:
Er det en kostbar affære ?
Er det lovligt eller kan det gøres lovlig ? og hvad koster lovliggørelsen ?
Jeg har hørt, at den kommer til køre mere på en liter diesel og får flere HK ?
Er det uden risiko for motoren ? Her mener jeg ren slitage ?
Og hvad mener de forskellige experter på området ?

Den motor jeg har i tankerne er en VW 1,9 tdi 104 hk fra 2006, som har kørt 200000 km og den sidder i en transporter

Venligst Avant85

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 310 point
Dato : 13-08-10 23:14
Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 14-08-10 09:02

prøv at gå ind på www.caravelle.dk de ved alt om transportere
hilsen john

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-10 09:04

Lovligheden kan diskuteres. Det er ikke så enkelt, som de skriver i artiklen.

Du kan roligt regne med at VW har givet motorcomputeren de data den kører bedst med , både så den overholder miljøkrav, ikke slides formeget, og yder mest muligt.

Det der populært kaldes at chippe , består i at man sætter andre programdata ind, så indsprøjtningsmængden ændres. Ofte er det til større mængde, Det giver mere larm, lugt og røg. De troskyldige og ukyndige tror så at motoren også yder mere. Det gør den ikke.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-08-10 11:57

De ovenfor nævnte artikler belyser vist meget godt hvad det indebærer. Når man hæver effekten øger man også slid på lejer etc. og en diesel er i forvejen noget mere spændt for, end benzinere p.gr.a. den højere kompression. I langt de fleste tilfælde kan man øge effekten enten beskedent, eller mere drastisk, men til syvende og sidst er det et spørgsmål om det er værd, at slide maskinen uforholdsmæssigt for f.eks. 3 hk ?

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 14-08-10 17:11

Tak for svaret LuffeA.