/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Er Nokia GPS gratis ?
Fra : EA_HS
Vist : 1830 gange
300 point
Dato : 12-08-10 23:33

Jeg overvejer at købe en Nokia N86 (8MP) kamera og GPS tlf.

ifølge div. omtaler og reklamer på nettet og TV
er navigationen og kort gratis,

men er det nu også helt gratis,.. og kan fungere uafhængig af internettet,
altså uden en internetforbindelse,
og hvor mange lande kan der hentes kort til (med DK guide)
og er kortene 'up-to-date', ?

når jeg læser denne side, ser det ikke helt så gratis ud :
http://www.nokia.dk/tjenester-og-programmer/ovi-kort/learn-how

er der nogen der har en Nokia GPS tlf.
hvor GPS ’tjenesten’ fungerer gratis,.. som der reklameres med. ?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 12-08-10 23:48

Hejsa

Konen har en Nokia GPS tlf fra TDC
Selve GPS-delen er gratis, men den vil MEGET gerne fortælle dig om vejret og seværdigheder der hvor du skal hen og er, på vejen dertil og det er IKKE gratis (Regning på 600 kr på 7 dage)
Jeg har nu sat den op til at spørge efter kode før den går på nettet

Jeg mener det er Europa hun har kort til. Det koster nok at få ekstra kort lagt på.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 00:36

Citat
Regning på 600 kr på 7 dage

Man kan købe en rigtig GPS for det beløb

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-10 02:08

CiviC
det lyder 'vildt',......
er du sikker på du/i gør det 'rigtigt',. ?

altså downloader, og bruger Nokias Ovi kort :
http://www.nokia.dk/tjenester-og-programmer/ovi-kort/hovedside

iflg. Nokia,.. er det helt gratis,..
(og en mobil kan købes for 1 kr.)
det er fup og svindel,.. utroligt at det er lovligt,

jeg har (bl.a) en S&E mobil + en seperat Holux bluetooth GPS modtager,
sammen med amAze gratis GPS kort kan jeg køre en guidet tur for ca. 0,5 - 2 kr.
det forudsætter at telf. kan modtage info via en gprs opsætning,. og derfor koster det et mindre beløb
pr tur,.. til gengæld er kortene altid sidste nye opdatering,

det er såmænd udmærket i Danmark,..
men det er et problem, fx. på en ferietur til udlandet,
da data trafikken er usikker / ukendt,
og en 'rigtig' GPS er ikke handy på en gå tur i en storby i udlandet, (eksempelvis)

men Nokias tilbud om gratis GPS / kort Ovi,. lyder jo interessant,
især hvis det passer hvad der reklameres med, ?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 13-08-10 04:45

det er ikke gratis. den gps er baseret på antenner og ikke en satelit, altså derfor datatrafik. og det koster

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-08-10 05:00

Citat
iflg. Nokia,.. er det helt gratis,..
(og en mobil kan købes for 1 kr.)
det er fup og svindel,.. utroligt at det er lovligt

HUSK AT LÆSE DET MED DE SMÅ BOGSTAVER

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-08-10 09:27

Min søn fik samme overraskelse som CiviCs kone. En dyr fornøjelse og så bare bruge den for sjov. Han bruger ikke gps'en mere.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-08-10 10:36

Alle Mobiler/Rene GPS'er som gerne vil online hører lige til skraldespanden, tænk lige hvis den lige hopper på det svenske net fordi der er stærkere signal, eller når man er i udlandet !!! her taler vi Roaming og der er 1MB prisen sindsyg høj.
Det er i orden de skal online engang i mellem for at opdatere korte/firmware, men der bør komme en klar besked dette bør gøres uden om GPRS/EDGE/3G/... grundet den mulige høje trafik pris.

Dette er grunden til jeg bruger TOMTOM på en WindowsMobile telefon, der opdateres kun når jeg aktivere det, og rute/kort kommer hurtigt frem når jeg bruger den.

Jeg gider heller ikke ha en masse udstyr jeg skal rende rundt med, og som skal huskes at holde opladet.

De større Nokia telefonerne findes med rigtig GPS indbygget, men så længe alt nødvendigt data (Kort,adr,...) ikke findes lokalt i telefon bliver det aldrig rigtigt GRATIS.
Så når Nokia skriver gratis mener de tjenesten er gratis, hvordan du så får adgang via din mobiltelefoni-leverandør har intet med dem at gøre.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-08-10 10:47
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-08-10 12:20

Her er sandheden:

Software og kortmateriale er gratis

Hvis du slår AGPS funktionen fra, så er det gratis at bruge, AGPS (Assisted GPS)er en funktion der gør at du sammen med den indbyggede GPS antenne triangulerer (henter position) fra mobil sendemasterne, dette gør, at stedbestemmelsen er hurtigere, men det koster en smule.

Den smule er ikke noget særligt så længe du bruger den i eget net, men hvis du tager til udlandet kan det hurtigt blive kostbart, da man som regel betaler pr. påbegyndt megabyte.

Slå AGPS fra, accepter at søgningen efter din position er en smule langsommere, og så er det gratis.

Me hensyn til Webm's kommentar, så er loven således, at prisen SKAL annonceres med omkostninger for hele abonnementets bindingsperiode, og man skal være ret dum for ikke at kunne se det.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-10 19:29

Citat
Me hensyn til Webm's kommentar, så er loven således, at prisen SKAL annonceres med omkostninger for hele abonnementets bindingsperiode, og man skal være ret dum for ikke at kunne se det.

Ja,.. det er jeg godt klar over,
men når du ser Nokias TV reklamer,
og flg... video + kommentar,. er jeg bange for at rigtig mange bliver snydt (taget i røven)
http://www.vix.dk/v/638659

undersøgelser viser at en ret stor del af de unge ikke engang ved hvad renter er,
hvordan i alverden kan de så gennemskue Nokias reklamer,
på et tidspunkt stod der i dagspressen at efter Nokias nye 'tiltag' (gratis GPS)
var TomTom's aktier faldet drastisk,.

Nå,.. men det lader til at min gl. S&E er billigere i brug,.. ?
Hvis de her omtalte ’Nokia GRATIS- priser’ er generel for hele DK.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 22:01

Ja, prisfusk for alle pengene, til udbyderne.

Forleden fik et par internetudbydere et ordentlig hug af forbrugerombudsmanden da det var helt umuligt at finde ud af hvad et ½ års bundet abonnement reelt kostede i sidste ende.

Kommentar
Fra : reinhold1

Dato : 14-08-10 00:22

Jeg har en N95, det koster kr.80 om året med Europakort og så kan du opdatere dem når du vil, via pc med internetforbindelse. kørte til Italien sidste år og har været meget omkring i tyskland og Sverige. Syntes det virker fint den er bare lidt langsom til at finde vorherre når den er kold.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-08-10 01:08

reinhold1
det lyder interessant,.
kan du ikke beskrive hvad,. og hvordan,. du gør,..
noget kunne tyde på at du har 'specielle evner',
siden du kan få det at virke (gratis) når andre tilsyneladende ikke kan,. ?

kan du hente kort til alle lande,.. Kina fx,.. ?
og er du sikker på navigationen foregår uden forbindelse til nettet (datatrafik)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-08-10 23:07

"JegErHer"

kan du forklare hvordan tomtom virker, ?
kræver det en tlf. med WindowsMobile,
og fungerer det som en 'alm.' (ren) GPS modtager,
altså uden at gå på nettet (’datatrafik’)

jeg har en S&E c900 med et dejlig kamera, 8.1 MP
som jeg er ked af at undvære,
den har også indbygget GPS (Wayfinder Navigator)
men jeg bruger ikke GPS systemet,. da jeg regner med at det er
for dyrt i brug,.. så jeg tænkte om jeg kan install. tomtom på den, ?

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 300 point
Dato : 16-08-10 12:33

Ja, selve navigation virker fint lokalt, den vil kun online vist du vil ha speciel information om steder nær hvor du er eller trafik opdatering.
Sidste version jeg kender til er ' TomTom Mobile v. 6.021 Build 8120 for UIQ 3'
De fleste GPS udbyder går efter du skal købe hardware hos dem for at deres kort/software vil virke, hvilket nok er grunden til Nokia selv vil tilbyde GPS software, da de andre er på vej væk.

Hvor du kan få fat i TomTom for UIQ ved jeg ikke, iPhone & den nye WindowsMobile er det eneste jeg kan se online hos TomTom.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-10 18:16

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-08-10 14:19

Du er velkommen, håber du finder et sted at købe den.

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 19-10-10 17:56

Hej
Jeg har en 5230.
Hvor kortet og navigationen er gratis.
Du henter kort på ovi og slår A-gps fra.
Tager lidt tid at positionere, men så fungerrer det udmærket.