/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fadæser i køkkenet
Fra : pifo
Vist : 1452 gange
110 point
Dato : 12-08-10 22:18

Jeg husker da jeg netop var flyttet hjemmefra (maaaange år siden), at jeg skulle have familien på besøg for første gang. Jeg var ikke så vant til at stå for madlavningen uden hjælp, og jeg skulle bage en kage til kaffen. Jeg valgte en opskrift på chokoladekage, mixede dejen, fyldte den i en rund springform og bagte den i det antal minutter, der stod i opskriften. Dvs. jeg bagte den nok 5 min. mindre, for dels kan jeg lide en kage, der er fugtig i midten og dels var dejen ved at flyde ud over alle kanter.
Jeg lod den køle af og fik forsigtigt ringen af formen. Jeg satte kagen (med bunden fra formen) på et fad, og da min bror skar i den, klaskede den helt sammen og dejen væltede ud af den og løb ud på bordet. Hvem fa... kunne vide, at en bradepandekage ikke kunne bages i en springform???
Nå, men kagen smagte i øvrigt fint, og min bror har tit efterspurgt en gentagelse (det var før salmonellaens tid)
Hvem har lavet den sjoveste fadæse i køkkenet? Kan vi få et par gode historier at grine af?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 22:21

Lyder spændende. Jeg har f.eks aldrig kvajet mig, da jeg jo ser mig for og læser hvad der skal læses og bruger min sunde fornuft inden jeg begynder. Men lad os høre

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 120 point
Dato : 12-08-10 22:27

Tjooo... det var en af de der rigtige øv dage på jobbet, så jeg så frem til at komme hjem og slappe af.

Meeen, der var en masse kirsebær, som jeg lige ville koge til saft, og så centrifugerer stenene fra i køkkenmaskinen.... jeg fik bare ikke sat låget rigtigt på da den slyngede... afslapning - min bare-- kirsebærstenene drønede rundt så jeg var nød til at lave den helt store rengøring, vægge, gardiner, vinduer og gulv

Eller dengang jeg skulle lave "fattigmands ål" til vennerne (ålene var porrer), men jeg kom til at vende dem i markronrasp - det havde vennerne sgu aldrig prøvet før -det havde jeg nu heller ik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-08-10 22:28

Øv Klumme, tror du ikke bare du har fortrægt det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 22:31

Tror du det???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-08-10 22:33

Yes yes... eller også er det alderen der spiller et puds

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 22:39

Ahhh okay, men det var altså IKKE min skyld

Skulle lave 3 gode bøffer af en dejlig mør oksefilet. Jeg flamberede bøfferne, hev dem af panden. Smed god fond på panden og kogte den ind med fløde - smagte til. Saucen var klar til at blive hældt i sovsekanden hvad den osse blev. Hvor i himlens navn skulle jeg vide fra, at min mor den klovn havde fyldt varmt vand i hende snobberøvssølvsaucekande for at varme den - UDEN at sige det til mig. Det blev edderdylme en tynd sauce

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-10 22:52

Angående sovs, hvorfor står der ikke noget i opskrifter om at melet skal blandes med vand før den blandes med sovsen af skade bliver man klog og det er kun sket den ene gang men det var til stor morskab for resten af familien

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-10 23:06

Ikke jeg men min far skulle brilliere ved at sylte hjemmedyrkede rødbeder. Han havde lige købt en trykkoger og iflg. opskriften, så kunne man koge rødbeder i den.

De blev sat over, døren til køkkenet blev lukket til. Det var sådan en dør med glas i.

Vi hørte radio og efter mogle minutter spurgte min far mig om jeg ikke lige ville se til rødbederne. Jo det ville jeg og gik ud i gangen. Og det var så der jeg kaldte på min far og spurgte hvorfor han havde hængt et tæppe foran døren. Op kom min far og lige inden han nåede døren så sagde det bang, og så for toppen af trykkogeren og en tyk stråle blodrødt vand stod et par meter op i luften.

Vi fik nymalet køkkenet og helt nye køkkengardiner. Men min far nægtede at smide trygkogeren ud.
Der blev efterfølgende lavet meget mad på den.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 23:11

Jeg skulle engang lave oliventarpanade. Og tiden var lidt fremskreden- gæsterne var nærmest på vej ind ad døren.
Jeg går i gang med blenderen og synes det lød lidt voldsomt- men OK jeg knokler videre og tilsætter det der skal tilsættes - smager lige på det - yark- jeg havde ikke set at jeg havde købt sorte oliven med sten.

Det er godt med en god blender, men også godt at smage inden det sættes på bordet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 23:14

Citat
Vi fik nymalet køkkenet og helt nye køkkengardiner. Men min far nægtede at smide trygkogeren ud.

hi hi, den kan jeg også huske fra min barndom, da min mor "hængte" rødbederne til tørre i loftet- derfor har jeg aldrig og siger aldrig -vil jeg anskaffe mig en trykkoger.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-08-10 23:33

Og så var der mig, der lige skulle si en suppe .... og glemte at sætte en skål under dørslaget!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 00:32

Vel en klassiker.....

Jeg inviterede gæster til kaffe og lovede at bordet var helt klar når de ankom.
Havde købt en lækker smørkage hos bageren og sat den til at lune i ovnen.

Gæsterne kom på aftalt tidspunkt og så skulle vi altså lige blablabla før man satte sig, vi blev afbrudt af fede røgskyer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-10 06:57

Tre gange plus det løse, glansnummeret får i her:

I begyndelsen af 70'erne var fondue, bl.a. ostefondue, vildt populært, det skulle min kæreste og jeg også have, men jeg havde ikke liige en fonduegryde. Nå, gode dyre var rådne, men jeg havde sådan en Piral-kasserolle med stjert (for yngre, Piral var noget køkkentøj i glaseret ler, en stjert er et gammelt ord for et håndtag) og jeg havde et kemistativ med kolbeholder, samt den dertil hørende spritlampe, hvor svært kan det være!

Blande div ost og hvidvin og varme op i køkkenet i alm. gryde gik fint, så hælde op i Piralen, skrue den fast i passende højde over spritflammen og igang med at dyppe.

Efter kort tid begyndte det at svie i øjnene, det viste sig at lertøjet ikke var ostetæt, så det sivede igennem og blev brændt af spritflammen. Derefter skred kolbeholderen, der åbenbart ikke er beregnet til at holde tunge ting vinkelret, og den flydende, brandvarme ostemasse drev ud over dugen, der selvfølgelig blev helt ødelagt og fik misfarvet bordet, begge dele for evigt.

Jeg har faktisk aldrig lavet ostefondue siden, selv om jeg efterhånden fik et fonduesæt (kun brugt til kødfondue), som dog forlængst er væk igen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-08-10 08:44

Hi hi - hvor er det hyggelige historier. Hvor er det godt, at vi kan grine lidt af os selv her op til weekenden
Jeg må bidage med et glansnummer mere:

I min studietid lavede jeg en dag grøntsagsretter i skolekøkkenet. Bla. lavede jeg med en god kammerat en fantastisk rødbedesuppe. Alt blev ikke spist, og da min ven boede i kollektiv og ingen af dem havde ret mange penge, så ville han have resten af suppen med hjem til flokken. Hvad fylder man sådan en suppe i? Det eneste vi kunne finde var nogle affaldsposer af tynd plastik. Han satte to uden på hinanden, og så hældte vi ellers suppen op. Det gik fint så længe posen stod på bordet. Idet han løfter posen går bunden ud af den og al suppen røg på gulvet. Vi vaskede og vaskede det gulv (og omgivelserne) i flere timer. Min ven havde i øvrigt hvide jeans på - det blev de så aldrig igen.
Rødbeder har vist været skyld i megen en ulykke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-10 09:04

Den mest pinlige var nok en julemiddag for hele familien.

Så der skulle laves en gås, der var stor nok til alle 12, den blev fyldt og stegt efter kogebogen, serveret kl 18 som planlagt, begynder at skære ud, den var ikke rød, nærmest rå.

Ungerne var utålmodige efter juletræet, måske var det gaverne?, så vi fik risengrød (det er der nogle i familien der syntes er det rigtige) i store mængder og gik ombord i juletræet, kaffe/the, kager, slik mv.

Kl 21.30 var gåsen omsider klar, smagte dejligt, risalamande til desserrt, så var vi nu godt mætte.

Til gengæld er det julen alle husker, jeg hører for den hvert år!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-08-10 09:33

Første jul jeg skulle holde for familien var i en periode hvor jeg boede langt fra KBH.

Jeg havde slagtet gris og havde en stor flæskesteg. Og den skulle langtidsstege. Jeg vidste bare ikke at det skulle være ved lav temperatur. Det blev ved 200° I 4½ time.

Stegen faldt fra hinanden, men sværen var smadder god. Og gæsterne spiste det, men der var meget kød tilbage. Det var ræven glad for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-08-10 09:39

Denne "tanketorsk" er dog ikke min men en pige der ville overraske sin mor med at bage en kage

I opskriften stod der - sættes i kold ovn - og så læste hun nok ikke videre... for hun troede at det var det... lige til mor kom hjem og fik tændt ovnen

Mine egne har engang ville glæde mig med at bage et brød, heldigvis kom jeg hjem i rette tid, for de var kommet til at stille ovnen på grill, så der var gået bål i bagepapiret

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 13-08-10 10:54

Citat
Lyder spændende. Jeg har f.eks aldrig kvajet mig,

Jamen klumme, hvad var det for noget med en ubagt leverposteg ? man skal passe på ikke at få salmonella !

I mine unge dage - på en højskole - i et storkøkken, skulle jeg bage aftenens kage. Jeg er iiikke god til tal, så der kom 10 gange for meget smør i - mens den bagte hældte jeg konstant fedtstof fra hele tiden.....
Om aftenen var der en del der levnede - en del der bare skovlede ind uden at smage - og en del der sendte anerkende nik til mig
JEG SAGDE IKKE NOGET

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 11:14

Citat
så der kom 10 gange for meget smør i

Wienerbrød er bedst når det skal spises med hagesmæk og oprullede ærmer, så Du har ikke fejlet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-10 11:15

Tanketorsk på vej hjem med maden

For nogle år siden havde en af mine kolleger noget fritidsfiskeri, og solgte store mængder torsk til næsten ingen penge, så jeg havde købt en 7-8 pæne torsk (nej, jeg ved ikke, men tror heller ikke det blev opgivet til skattevæsenet).

De vejede godt til i en indkøbspose, så da en af mine kolleger spurgte om jeg ville have et lift til Hovedbanegården sagde jeg selvf, ja tak.

Vi holder for rødt ved Bernstorffsgade for at svinge ned ad Tietgensgade, hvor der var masser af busser (og stopforbud) så jeg siger " jeg smutter nu", hoppede ud af bilen, svinger posen op over skulderen, den revner, der ligger torskene på vejen. Nogle svenskere i nabobilen dør af grin, hun, føreren, spørger om jeg kan klare det, jeg siger nej og får kylet torskene ind i bunden af hendes 2CV, og inden alle går amok med dytteri når vi over krydset, holder ulovligt og jeg kan efterhånden få styr på fiskene (hun havde lidt poser bagi bilen) og komme med toget.

Hun tog det pænt, chaufføren, og fiskene smagte dejligt. Jeg fil lige en lille tjans dagen efter med at rense måtterne, der heldigvis var af gummi.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 13-08-10 11:17

Kender I en ret der hedder "rødvins marinerede lørdagskylling"?

Nej det kender i ikke, men det gør jeg.

Jeg skaulle tilberede en bakke med de såkaldte lørdagskyllinger, for at få lidt let til aftensmad. Jeg satte bakken i ovnen (som jeg havde gjort får), tændte ovnen og gik så i gang med at arbejde lidt.
Pludselig kom jeg i tanken om rødvinen. Der var ingen flasker på reolen i stuen og så havde konen sat nogle flasker nede i kælderen. Jeg hentede en flaske og den var "skide kold, alt for kold". Kyllingerne var ved at være færdig, så jag tænkte lidt kreativt. Jeg lagde rødvinen i ovnen og tænkte et par minutter, så var den lun. Ind i ovnen med rødvinen og så glemte jeg den.
Da konen kom hjem kom der et råb fra køkkenet "HVAD FANDEN HAR DU GANG I"?
På grund af varmen var proppen røget ud af flasken og rødvinen dryppede ud af ovnen ned på gulvet. Jeg sagde med det samme at jeg var ved at lave rødvins marinerede lørdagskyllinger, men den gik ikke.

Jeg var ikke skide populær resten af dagen.

Ja så lærte I en ny ret.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 12:09

Apropos ovn.

Mine sko var pissevåde og jeg ville give dem en tur i ovnen.

Vil så bare nævne at gummisåler smelter og drypper ved meget lav temperatur

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-10 13:49

Det gør varmebrikker med magneter sjovt nok også!

Jeg har induktionskomfur, og så er det vældig smart med magnetiske varmebrikker.For nylig, da jeg baget noget brød, gav det en grim lugt, kiggede ind i ovnen, ikke noget at se.

10 min senere var det rigtig slemt med lugten, jeg havde fået sat bagepladen på en varmebrik, den hang (på det tidspunkt kun magneten), mens metalt og plastik lå i bunden af ovnen og stank.

Men de kan godt tåle opvaskemaskine, bliver tit vasket med gryden/panden.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 13-08-10 19:18

Jeg har aldrig kvajet mig i et køkken, men jeg kender én københavner der åbenbart ikke kendte til micro-popcorn konceptet. Aldrig har jeg set så meget røg i et køkken.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-08-10 19:33

Ok, i får lige en fra det virkelige liv,
havde købt en en stivfrosset pizza, forvarmet ovnen,
ud af papæsken med dyret og ind i ovnen,
det sagde mærkeligt da den landede på pladen,
jeg havde ikke fået pillet plasticen af uups

Jeg fik reddet pizzaen inden alt plasticen var smeltet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-08-10 20:23

Man kan altså skærer sig på risengrød---- overdrivelse fremmer forståelsen---

Jeg skulle lave risengrød, og dengang havde jeg hamstret billig mælk, og lagt det i fryseren (det kan ikke tilrådes, det bliver grynet synes jeg)

Jeg tog mælken op, og ville komme den i gryden, men gryden var for lille, så jeg måtte igang med en køkkenkniv (ja jeg var ret ung, og havde travlt).... lige indtil kniven smuttede, så var jeg færdig med det pjat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 22:05

Nogen her der vil have besøg af Gordon Ramsey ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-08-10 23:25

Citat
Nogen her der vil have besøg af Gordon Ramsey
JA for hulen da. Man kunne sikkert lære et og andet. Jeg er klar til at rede op i nordfløjen til ham

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-08-10 23:38

Citat
Jeg har aldrig kvajet mig i et køkken
Har du været i et køkken????

Hold da op...Det må da være en fra et beskyttet værksted. Der er sgu da ingen, som ikke kender den med popcorn i microen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-08-10 17:44

Hvad siger i til at være til børnefødselsdag med lagkage hvor værtinden har glemt at fjerne papiret fra bundene?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-08-10 18:36

Min mor omhældte alt det indkøbte til dåser, mel, sukker m.v.
En dag løb hun med en halv vind (ikke usædvanligt ) og fik byttet rundt på mel og sukker, der var lidt tilbage i dåserne hvilket resulterede at det blev blandet.

Pengene var små i vores hjem så hun brugte nogen tid på at skille delene ad, men alligevel fik vi hele næste uge jævnet sovs der var lidt sød samt at kaffen kunne blive en anelse melet når man kom sukker i.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 15-08-10 08:22

Tak for alle jeres gode historier, så føler man sig ikke alene, når man klokker i det. Det er svært at vælge den bedste historie, så denne gang belønner jeg den første historie i stedet. Nordsted, du glemte at fortælle, om I rent faktisk spiste de porrer med makronrasp?

Seriøst indlæg eller ikke? Tja, I bidrog i hvert fald til et par gode grin her i weekenden.
Fortsat god søndag til jer