/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indbygningsarmaturer
Fra : DameDK
Vist : 1853 gange
20 point
Dato : 12-08-10 15:37

Jeg er ved at renovere hus og skal indrette to små badeværelser. Af hensyn til pladsbesparelse, rengøring etc., kunne det være fikst at indbygge bruse- og håndvaskarmaturer i væggene.

I det ene badeværelse, hvor VVS-manden har været og installere koblingsdåser, var vi ikke opmærksomme på, at der hertil kræves særlige dåser, og han spurgte os heller ikke. Da vi spurgte ham om muligheden, så han meget overrasket ud og mente, at det ikke var almindeligt.

Det undrer mig, at det længere nede i Europa er ganske almindeligt med indbyggede armaturer. Producenterne tilbyder masser af forskellige modeller. Men de samme producenters sortiment i Danmark mangler disse armaturer.

Nogle siger, at det der taler imod indbyggede armaturer er risikoen for rørbrud og muligheden for udskiftning. Men det er helt almindeligt med indbyggede væghængte toiletter, og der skulle vel være de samme problemer?

Er der nogen byggetekniske grunde til, at det i Danmark kun er Vola og Grohe, der tilbyder få modeller af armaturer til indbygning? Er der nogle regler, der forhindrer indbygningsarmaturer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-10 15:47

Damixa laver indbygnings armaturer (Jupiter serien)
Jeg har et på hvert badeværelse.

Kommentar
Fra : DameDK

Dato : 12-08-10 16:07

Igen en dansk producent (ud over Vola) - er der noget teknisk ved de danske armaturer, der adskiller sig fra de udenlandske?

Kommentar
Fra : DameDK

Dato : 12-08-10 16:29

@ Eyvind: Armaturerne fra Damixa er den samme type armaturer til frembygning, som alle andre også har. Det jeg mener, er det her:
http://www.reuter-bathrooms.com/ideal-standard-moments-shower-mixer-trim-set-p47206.php

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 16:36

Det lavede Damixa for 40 år siden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 16:39
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-10 16:40
Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-10 16:41
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-10 16:42

Citat
Er der nogle regler, der forhindrer indbygningsarmaturer

Ja - pexrør skal kunne skiftes..............................og det kan de hos mig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-10 16:45

Hansgrohe som Refi bl.a. henviser til er et af de anerkendte mærker.
Altså hvis du ikke kan lide Damixa.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-10 19:42

jeg fik installeret to af disse armaturer i vores brusekabine. De er begge af mærket Hans Grohe.
Det ser mægtig flot ud, men jeg har fortrudt, kan jeg fortælle dig. De er dyre, og nu 1,5 år efter trænger de til afkalkning (fordi den lille "pind", der skal forhindre vandet i at blive for varmt ikke fungerer så godt mere) I følge vores VVS'er, så er det ikke bare noget man selv lige kan gøre med denne type, så vi skal formodentlig bytte lige armaturet ud. DYR løsning. Hvis nogen her på Kandu har god løsning på mit problem, hører jeg også gerne om det

Overvej nøje, om det virkelig er så smart, når det kommer til stykket....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-10 19:54

Mit brusearmatur fra Damixa er ikke thermostatstyret, og alle amatører kan udskifte kugle og pakninger.

Ps. Jeg ved ikke om det batteri stadig kan købes.
http://peecee.dk/upload/view/261728

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-10 20:15

Jeg har sådan ét her:
http://www.superius24.com/shop/shop/66-blandingsbatterier/45-hansgrohe/676-hansgrohe-termostatarmatur-high-flow

Jeg vil Ikke anbefale det - men pænt er det da

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-10 21:20

Citat
Det undrer mig, at det længere nede i Europa er ganske almindeligt med indbyggede armaturer.

Tja, nu bor vi jo i Danmark - her har vi lidt hårdere vand (mere kalkholdigt) end i mange sydeuropæiske lande, og derfor er der mere brug for at afkalke, rense, end der er længere sydpå, og tilgangen til et indbygget armatur er jo i sagens natur vanskeligere - ja, nogen gange næsten umulig, uden at bryde den halve væg ned, så alene derfor er de ikke særligt populære her hos os, og heller ikke specielt anbefalelsesværdige - de er jo også en del dyrere end et godt gennemprøvet og almindelig gængs armatur.......
Desuden er der visse regler om skjulte samlinger m.m. som du selvfølgelig skal overholde, især skal din autoriserede VVS-montør overholde alle disse regler, hvis han ønsker at beholde sin autorisation, så det er helt sikkert ud fra erfaringer og meget velmenende, at han anbefaler noget gennemprøvet, og noget man kan komme til ....
Selvfølgelig kan du finde et som også ser rigtig flot ud, men hvad du pladsmæssigt vinder er jo alligevel i minimalområdet, så jeg vil (ligesom din VVS´er) råde dig til at købe et godt produkt som du kan komme til at rengøre og udskifte reservedele på uden de store vanskeligheder -
et velmenende råd udfra egne erfaringer
tænk dig om inden du træffer dit valg ......
hilsen
Bennymanden