/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
krebinetter og kabonader ?
Fra : NannaFlip
Vist : 4699 gange
200 point
Dato : 11-08-10 11:22

Hej !
Er der nogle der kender forskellen på krebinetter og karbonader ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-10 11:28

Prøv at læse dette svar

http://sondagsavisen.dk/99/01018082/

Men der vil sikkert være kandubrugere, der er eksperter på området.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-08-10 11:29

Hejsa.
Der er ingen forskel.
I Jylland hedder det karbonader...og i resten af landet krebinetter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 11:29
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-10 11:41

På dansk er forskellen ens.

Den oprindelige franske crepinette er hakket svinekød pakket ind i fedtnet , du kan se billede her,

http://recettessimples.fr/news/crepinette-aux-lentilles

mens den franske carbonade er forskellige gryderetter med fx lammekød.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 11:55

Karbonader skal steges meget længe ved høj temperatur.

Karbon = Carbon = Kul

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 12:22

Jeg kender en der er fra Fyn, som sværger, at det hedder karbonader på Fyn. Jeg tror ikke rigtigt LuffeA's filosofi om den delvis forkullede krebinet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-10 12:26

Vrøvl Luffe. Den teori er undersøgt og har intet på sig.

Forskellen er et a og et i og 2 t'er.

Der har været nedsat hurtigt og langsomt arbejdende udvalg, som var opsat på at afsløre forskellen, men det eneste man fandt frem til var, at nogle kalder retten det ene og andre det andet. Så du kan kalde retten det, som du synes ligger bedst i mundet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 12:35

Den var nu selvopfundet

Jeg hælder nu mest til at krebinetter er dem der er panerede, hvorvidt man så skal bruge rent svin, kalv eller kalv/svin er en smagssag.

Jeg prøvede engang at panere hakket okse.
-Don`t do that at home !!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 12:36

Til Klumme: Jeg mener ikke man bare kan bruge ordene, som man vil. Som nævnt hedder det Karbonader i Jylland og Krebinetter på Sjælland. Men på Fyn ved jeg, at på det vestlige Fyn hedder det Karbonader. Det er meget vigtigt at overholde brugen, jeg har erfaring med ligefrem, at det har skabt mishag hos jyder at bruge ordet Krebinetter. Luffes filosofi om den den delvis brændte karbonade duer ikke.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-08-10 12:58

- på Fyn hedder det karbonetter og krebinader...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-10 13:04

Forskellen ligger i hvor man bor.

Hvis man nu skal have gæster fra både Jylland, Fyn og Sjælland og servere karbonader/krebinetter.

Så siger man da bare til den enkelte:

"Til dig har jeg lavet karbonader.... og til dig krebinetter...."

Men de fleste vil nok sige:

"Det smager ikke som da mor lavede dem"

Længe leve mor og hendes mad

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 13:10

Citat
- på Fyn hedder det karbonetter og krebinader...

Interessant! Jeg er ikke selv fynbo, men det kunne lyde ganske fynsk. Så har vi altså fire udtryk, som nok i sidste ende udspringer af lokaldialekt. Østfynske bønder skulle vist under stavnsbåndet have været hærget af en ond Greve, hvilket også kan give en forskel.

Kommentar
Fra : Lakewood

Dato : 11-08-10 13:20

Jeg befinder mig ikke på min faste bopæl og kan derfor ikke tjekke i Frk. Jensens Kogebog. Men jeg undersøgte spørgsmålet for ½ års tid siden v.hj.a. denne kogebog, og der er forskel.

Så vidt jeg husker indeholder krebinetter brødkrummer; det gør karbonader ikke. Men hæng mig ikke op på det. Kik hellere selv i Frk. Jensens.

Det er muligt at folk i praksis bruger ordet krebinetter om karbonader, og i så fald er der jo en vis idé i at sige at mene at det er det samme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 13:20

Ha ha Stouenberg, hvor er du bare go

Citat
Hvis man nu skal have gæster fra både Jylland, Fyn og Sjælland og servere karbonader/krebinetter.

Tror jeg bare vil sige.... så er der mad

Kald det liiiige hva' du vil - frit efter Lars Lilholt

Accepteret svar
Fra : malmin

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-10 13:29

Der hvor jeg kommer fra, er det indholdet der bestemmer om det er karbonader eller krebinetter.

Karbonader er lavet af rent svinekød, men krebinetter er lavet af blandet svin og kalv.

Er der andre der kender den opdeling?

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 13:32

Karbonade
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
(Omdirigeret fra Krebinet)
Gå til: navigation, søg

En karbonade eller en krebinet er en bøf lavet af hakket kød.

Den kan enten være lavet 100 % af hakket svinekød eller af 50 % hakket svinekød og 50 % hakket kalvekød. Kødet bliver først vendt i mel, derefter i pisket æg, og til sidst i rasp. Derefter steges den på en pande.

Karbonader/krebinetter serveres ofte med grønærter eller blandede grøntsager, smeltet smør og brasede kartofler.

På Sjælland kaldes den ofte en krebinet, hvis den er af hakket svinekød, og en karbonade hvis den er af både svinekød og oksekød.

Der er altså i følge Wikipedia en forskel på Sjælland på navnet og hvad man kommer i den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-10 13:43

Forskellen er ens, lyden har bare en anden farve

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 15:04

I gamle kogebøger hed det karbonader og de var lavet enten af kalvekød eller svinekød og de var panerede.

Når jeg i dag laver karbonader så paneres de, er de ikke panerede så er det krebinetter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-10 16:08

Her omkring hvor jeg bor (Nordvest Jylland) bruges begge navne men om hver sin variant, de er oftest lavet af rent svine kød men blandet kalv/gris bruges også.
Krebinet = uden panering
Karbonade = med panering
men jeg kan se at mange af jer opfatter navnene anderledes
Når jeg fredag den 27. inviterer gæster til karbonader med grøntsager så er ikke en af gæsterne i tvivl om at de skal have paneret og hakket grisekød med ærter/gulerødder/blomkål og nye kartofler

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-08-10 16:47

Citat
Så vidt jeg husker indeholder krebinetter brødkrummer; det gør karbonader ikke. Men hæng mig ikke op på det. Kik hellere selv i Frk. Jensens.

I den gamle Frk. Jensen fra 1939 er der slet ikke noget der hedder krebinetter

Det hedder hakket kalvekarbonade. (skært kalvekød og svinekød halvt af hvert)
som paneres i æg og rasp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 17:10

For at gøre forvirringen total

Citat
Det hedder hakket kalvekarbonade. (skært kalvekød og svinekød halvt af hvert)
som paneres i æg og rasp.

Det kalder vi krebinetter

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 17:17

Jeg mener, at det er lige meget om det er rent svinekød eller kalvekød (oksekød) eller om det er blandet, det hedder krebinetter, der hvor jeg kommer fra. Det er omsvøbet der tæller, altså mel,æg og rasp og fremstillingsformen (stegning).

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-10 17:40

Sæt ølse for, sæt ølse bag, pølsen har dog den samme smag

Gælder også krepinader

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 17:46

Det er ikke lige meget hvad de hedder. Jeg har kendskab til mennesker, der ikke vil spise krebinetter, men kun karbonader.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 17:57

Jeg spiser bacon om morgenen, og stegt flæsk om aftenen.

Drikker snaps om aftenen, næste morgen er samme væske medicin.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-08-10 17:58

Luffe, jeg tror du har mistet tråden.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-10 18:01

>Thyregod8

Så må du servere i to fade, kalde det ene krebinetter, det andet karbonader, hvis du nu skal servere for såvel karbonade- som krebinettilhængere.

Men det minder om Buster Larsen, Kvik og "det en tysker"

Kommentar
Fra : Lakewood

Dato : 11-08-10 18:08

Citat
den gamle Frk. Jensen fra 1939 er der slet ikke noget der hedder krebinetter

Det hedder hakket kalvekarbonade. (skært kalvekød og svinekød halvt af hvert)
som paneres i æg og rasp.

Ja, det kan godt tænkes. Min udgave er noget nyere.

Min hvis der skal brødkrummer i krebinetter, så er der nok ikke så mange der spiser krebinetter i dag. Dvs. det der spises af danskerne, er karbonader, uanset hvor man bor.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-10 18:39

Nu har jeg fået kigget i kogebøger om gamle dages mad, min frk jensen fra 1914 kender kun kalvekarbonader, der dog kan have op til halvt svinekød, kun kød og paneret med æg og rasp..

"Mormors kogebog" samme model, dog uden svinekød.

Danske Egnsretter skriver kun om karboander som noget nymodens, der kom efter 1850, men uden opskrift.

En nyere frk Jensen 1966 har hakkekarbonader med enten kalv, gris eller blandet kød, paneret med æg (eller meljævning) og rasp og krebinetter, der er det samme, men ofte blandet med gulerødder, kartofler el, lign.

Så et forsigtigt gæt er, at karbonader som navn er ældre (og sikkert finere, fordi det er rent kød) end krebinetter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 18:52

Citat
Danske Egnsretter skriver kun om karboander som noget nymodens, der kom efter 1850, men uden opskrift.

Det kunne måske bero på at hakket kød ikke var så udbredt dengang.

Kartofler eller gulerødder var meget udbredt engang som tilslag til det lidt dyre kød, i dag regner vi det jo bare som en afveksling, andre tilsætter hvis de ikke vil spise så meget kød.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-10 18:57

I 1914 skrabede frk. Jensen skam kalvekødet med kniv.

Jeg kan nu godt lide dit ANDRE i "andre tilsætter hvis de ikke vil spise så meget kød."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 19:25

Den lille forskel
Begge retter består typisk af halvt svinekød og halvt kalvekød. Begge er ligeledes panerede i rasp. Forskellen indtræder, når traditionelle krebinetter skal laves. Krebinetterne indeholder nemlig også opblødt brød og æg og er i virkeligheden en fars.Mere indviklet end som så
Men her standser forvirringen ikke. På Fyn spiser man ikke krebinetter, der spises karbonader. Krebinetter i traditionel forstand er sjællandsk, men der spiser de i dag reelt også karbonader. Udtrykket er dog så indgroet, at østboerne stadig kalder det krebinetter, selvom de egentlig spiser karbonader. Hvem det siger mest om, skal vi lade være usagt.

http://www.tryktenyheder.dk/DK/36/3/7727/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-08-10 19:35

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page364.html

som der dog er mange meninger om dette.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-10 19:37

NannaFlip

Blev du så klogere

Jeg skrev jo, at eksperterne ville kommentere dit spørgsmål

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-10 20:22

Jeg ser lige, at jeg glemte at skrive tidligere, at det franske ord crepinette, der som ret er en krebinet, egentlig er navnet på fedtnettet, som det hakkede svinekød er pakket ind i, og som retten sikkert er opkaldt efter.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-08-10 10:01

Citat
Krebinetter i traditionel forstand er sjællandsk, men der spiser de i dag reelt også karbonader. Udtrykket er dog så indgroet, at østboerne stadig kalder det krebinetter, selvom de egentlig spiser karbonader. Hvem det siger mest om, skal vi lade være usagt.

Interessant, det fortæller netop, at der gennem det sidste halve århundrede har været en massiv indvandring fra Jylland til Sjælland. Jyderne har taget deres karbonader med sig.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 16-08-10 12:08

Tak for svaret malmin.