/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
51 årig mor på internet :)
Fra : DKMikey
Vist : 1158 gange
20 point
Dato : 10-08-10 22:56

Det her er sikkert forkert forum - men heller ik et normalt spørgsmål ;)

Jeg lokkede for lidt tid siden min mor til at købe en laptop, installere internet og blive lidt mere moderne. Hun har aldrig før haft computer, men kunne godt tænke sig at lære det og komme lidt nærmere civilisationen - siden hun bor ude på landet, alene.

Nu kender hun Skype og email lidt - og er begyndt at kede sig lidt med den.

51 er jo ingen alder, men samtidigt, så er jeg stadig i 20'erne og de ting som intereserer mig på nettet, falder hun ikke for.

Så mit spørgsmål er, om I har nogle tips til hvad hun kan gøre på nettet?
Hun intereserer sig for mange ting, men specielt kunst og historie og vil ikke føle sig så alene derude på landet - men facebook er ikke noget for hende.

Hvad kan en enlig mor gøre ude på internettet udover at Skype med sin søn..og nej, ikke dating ;)

Kommentar
Fra : takker

Dato : 10-08-10 22:58

Hun kan hygge sig med st svare på spørgsmål herinde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-10 23:00

Eller stille nogle spørgsmål.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 23:01

Velkommen på kandu til dig selv...flot du "fandt" os.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 23:08

Lad du din mor om at leve hendes liv...det behøver du nok ikke hjælpe hende med

pc er ikke alt afgørende for en kvindes liv

Citat
Så mit spørgsmål er, om I har nogle tips til hvad hun kan gøre på nettet?
Hun intereserer sig for mange ting, men specielt kunst og historie og vil ikke føle sig så alene derude på landet - men facebook er ikke noget for hende.

Giv hende hellere et årskort til et museum....hun bor vel på landet, fordi hun kan li' det

Jeg tror du er en dobbeltprofil og tror dig ikke over en dørtærterskel

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-08-10 23:09

Vis hende google - så kan hun starte med at finde kunst og historie.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-08-10 23:09

Hvis hun interessere sig for mad og bagning er der rigtig mange sider at studere og tøj i rigelige mængder, opskrifter på håndarbejde, grønnefingre, hus og have, ja det er da vist bare at komme ignag med Google og finde sig en kreds af venner hun kan samtale med,
hun kunne hvis hun er foto interesseret indmelde sig i en paint shop pro klub og lege med foto, ændre på billeder eller tegne nogle selv. give sig i kast med en ane tavle på familie slægt, eller søge andre kunstner til at snakke med. det var lidt strø tanker herfra.
Håber det kan sætte din fantasi lidt igang.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-10 23:14

Du kan jo anbefale Kandu, her er alle slags folk både unge og lidt ældre, det kan være lærerigt at stille spørgsmål og læse med i andre brugeres spørgsmål og kategorien Smalltalk kan man altid blande sig i til en begyndelse, senere blander hun sig sikkert med i de tråde som rammer hendes interesser.
Og så er der sikkert også kurser for seniorer i jeres område, det kan stærkt anbefales at bruge nogle timer på et aftenkursus eller lignende og der lære at bruge programmerne på computeren, i vil sikkert få nogle flotte indbydelser og hjemme designede julekort fremover, faktisk er muligheder næsten uden begrænsning og ikke alt behøver at foregå på internettet, kører din mor fast så ind på Kandu og spørg for at komme videre, er din mor mobil i den forstand at hun selv bevæger sig omkring? Så er et digitalt kamera lige sagen, der kan gå mange timer med optagelser og bagefter redigering, som før skrevet - ikke alt behøver at foregå på internettet når man har fået en computer, den kan bruges til meget også ofline

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-08-10 23:28

Det er jo sådan med nettet at der findes ufattelig meget information om "alting" og der findes en milliard steder hvor folk mødes for at udveksle information om alt fra computere over malerkunst til strikkeopskrifter. Og søger man info om noget, går man bare på google og skriver det man søger og man får 10000000 links til informationer.

Problemet er mest at sortere i bunken og finde de guldkorn der i ens øjne har den rigtige farve. Og netop på det felt er det svært at guide andre, for den ene kan lide Medina og den anden kan lige Beethoven.

Så det vigtigste råd til den mor er nok at hun skal kaste sig ud i det uden at være bange, men med omtanke - at give hende lysten til at bruge nettet og få hende til føle sig hjemme derude.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-08-10 23:42

En side som dagligt kan benyttes http://www.dr.dk/

så er der jo lige tilbudsaviserne - hurtigt og nemt. http://www.minreklame.dk/Tilbud/Tilbudsavis/Tilbudsavis_Tilbudsaviser.php

Avisen alt afhængig af om det skal være den lokale eller en større avis f.eks.
http://politiken.dk/

http://www.youtube.com/results?search_query=lars+lilholt+kald+det+k%C3%A6rlighed&aq=1

http://www.degulesider.dk/

og endnu mere fantastisk http://maps.google.dk/ indtast hendes adresse og zoom ind.....

så er der gul og gratis, den blå avis.

ja, og begynder hun først at google, så går tiden ikke - den løber

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 00:07

Hvis du vil have lidt gang i hendes brug af den labtop, så lær hende at lægge kabale på skærmen. Og gå så videre og vis hende at man kan finde puslespil på nettet.

Jeg har haft stor succes med at undervise pensionister i at lære en computer at kende på den måde. De har alle lagt kabaler. Nu kan de gøre det på en computer. Og så bliver de fortrolige med at bruge computeren.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-08-10 00:21

du kunne jo lære hende at google. hun har sikkert en masse ting hun gerne vil vide lidt mere om, så lær hende at finde svar på spørgsmålene på pc-en. hun har måske også en hobby eller to som hun kunne finde mere om på nettet. homebanking er også noget hun kunne have nytte af, når hun bor ude på landet. der er kun fantasien der sætter grænserne. det handler nok allermest om at se mulighederne i stedet for begrænsningerne.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-08-10 00:23

og så er der jo avisen. en dag er ikke startet ordentligt, før man har læst avisen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 03:16

Som andre har skrevet er det om at kunne sortere de ufattelige mængder af information man kan finde på nettet.
Jeg interesserer mig selv for historie og hvis jeg gerne vil have uddybet bestemte begivenheder kan jeg godt læse adskillige tilsyneladende ens sider da der kan være ting som er smuttet for forfatterne af de første 5 sider, jeg tager også stikord fra artikler og søger videre på dem.
En halv dag på nettet for at studere en ting til bunds modsvarer 10 gange så lang tid på biblioteker mv.
Du kan jo lære hende at lave mapper i browseren så sider hun gerne vil nærstudere senere kan gemmes.

Nå ja, udover netbanking er bliver man sgu også snart afhængig af digital kommunikation med det offentlige, noget det offentlige har glemt i forbindelse med at nogle ældre stadig ikke har computer og heller ikke har planer om at sætte sig ind i det.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-08-10 06:57

Måske er Age Force noget for din mor. Trods navnet er det en dansk side. Jeg er med i et par grupper der, bl.a. en kunstgruppe.
Citat
AgeForce er et netværk for alle over 50, der gerne vil mødes på nettet og i virkeligheden. Ideen er at samle de mange stærke kræfter blandt voksne mennesker og skabe et forum, hvor interesser og aktive fællesskaber står i centrum.

AgeForce.dk er gratis og enkelt at bruge. Der er ingen forstyrrende reklamer, og de oplysninger, du lægger ind på siden, er og forbliver helt dine egne.

På AgeForce.dk kan du:

•Oprette en gratis profil
•Opbygge dit personlige netværk
•Møde nye mennesker
•Dele interesser med andre
•Deltage i grupper
•Oprette blogs, opslag, billedalbums og meget mere…
Grupper
Med AgeForce kan du dele dine interesser med andre mennesker. Se de mange grupper, der allerede er oprettet om litteratur, planter, foto, samfundsdebat, håndarbejde og meget andet. Eller opret din egen gruppe – kun fantasien sætter grænser.
http://www.ageforce.dk/aboutAgeForce.php

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 07:48

Der er også www.Livsnettet.dk
Også her kan hun oprette profil. Der er en seniorgruppe for folk over 50.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 11-08-10 13:14

Citat
Hvad kan en enlig mor gøre ude på internettet udover at Skype med sin søn..og nej, ikke dating ;)

Hun kan Skype med andre - klik på tillad/ønsker kontakt eller hvad der nu står......
- jeg bliver nogen gange kontaktet af fremmede på Skype, som jeg så ignorere, da jeg ikke ønsker dette.

Du er godt nok naiv ((ingen dating)
- hører du til dem, der ikke tror at forældre har behov og at dronningen ikke skider.......?
Uanset alder så har alle mennesker behov for at blive bekræftet...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-08-10 16:18

hvis historie interesserer hende -

http://www.historie-online.dk/index.htm

Og ellers, vil jeg også anbefale dette forum Kandu.dk.

Kommentar
Fra : DKMikey

Dato : 11-08-10 17:18

Citat
Lad du din mor om at leve hendes liv...det behøver du nok ikke hjælpe hende med

pc er ikke alt afgørende for en kvindes liv

Giv hende hellere et årskort til et museum....hun bor vel på landet, fordi hun kan li' det

Jeg tror du er en dobbeltprofil og tror dig ikke over en dørtærterskel

@Nordsted 1
Åh nej - du er en af de der selvudnævnte forumskonger, som tror du ved alt og har en mening med alt. Hvis du nu tog dig lidt sammen og ikke var så tvær, så ville livet se meget lyserer ud.

Åben nu øjnene og indse at der nok er en grund til jeg skriver herinde, ikke fordi jeg har lyst til at "styre" min mors liv - come on! Hvor har du fået det fra?

Og ja, jeg har haft en anden profil herinde - men den gamle bruger jeg ikke længere. Men at du ikke tror på mig, det er da også farligt - det kan jeg da godt se. Det her ville jo virkelig være noget man ville finde på, hvis man ville ind og stjæle forumkongens kronjuveler og hans status foran hans undersotter herinde - puuhaaa - jeg burde skamme mig!

Hvis du virkelig gider spilde min og andres tid med dit selvhøjtidelige pxx igen, så kan du pudse kongekronen med den store flotte Blacklist-knap jeg trykker på, hvis det sker igen....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-08-10 17:25

Citat
Og ja, jeg har haft en anden profil herinde - men den gamle bruger jeg ikke længere.

Kommentar
Fra : DKMikey

Dato : 11-08-10 17:27

Hold da op en masse flotte svar! :)
Mange tak for det - havde ikke helt regnet med min spørgsmål ville gi så meget.

Nu har jeg lidt at gå i krig med.
"Problemet" ligger lidt i at jeg har lidt dårlig samvittighed for at "lokke" hende til at købe den, og hun har virkelig aldrig haft en computer før. Så det er virkelig en start fra bunden. Det er derfor jeg spørger lidt dumt nemlig, fordi Youtube osv. syntes hun ikke rigtig er så sjov. Aviser er ok, men hun får ca. samme nyheder når hun tænder for tvet osv.
Så det er lige meget at finde noget hun syntes er specielt på nettet - lige nu er det en lidt dyr (skype) telefon

Jeg tror jeg vil kaste mig lidt ud i at vise hende nogle af de links I sender mig og prøver at se om jeg kan finde nogle spændende emner på google.
Ellers vil jeg prøve at finde noget hun kan få i sin mailboks - nogle nyhedsbreve fra forskellige foreninger osv. Det er lidt kedeligt nu, hvor jeg er den eneste der skriver til hende (har ikke så meget kontakt med resten af famiilen).

Og jooo, ang. dating. Så er jeg jo ikke så dum, jeg ikke gerne vil se hende med en anden ..hehe...men det er lidt mere hendes egne ord. Hun ved godt det eksisterer, men tør ikke helt endnu. Men tænker lidt på at få hende startet på det alligevel..det kunne være sjovt for hende :D

Kommentar
Fra : DKMikey

Dato : 11-08-10 17:29

@Piaskov
Er det en farlig ting herinde? ;)
Man skrifter jo email og telefon nr. hen af vejen, så hvorfor ikke også profilnavn? :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-08-10 17:36

Citat
Man skrifter jo email og telefon nr. hen af vejen, så hvorfor ikke også profilnavn? :)

Hvorfor så ikke bruge dit normale "kaldenavn" herinde...du må jo skamme dig over dig selv.
Vil du ikke stå ved hvad du normalt hedder da...herinde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 17:39

Som udgangspunkt bør man beholde sit nick lige så lang tid man er på et forum, selv om der kan komme lange pauser.
Man kommer jo så mere eller mindre til at kende hinanden.

Det er ikke populært at skifte, eller som nogen gør, at bruge navne der lægger tæt op af andres for at provokere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 17:40

Det skulle vel aldrig være denne profil du hentyder til

http://www.kandu.dk/Spg149363.aspx

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 11-08-10 18:20

Citat
nu er det en lidt dyr (skype) telefon

Hvad mener du, det er jo gratis at snakke med andre Skype brugere ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 18:29

Christa.N

Hvis nu han har lært sin mor, at ringe til en alm. tlf eller mobil, så er det ikke gratis længere

Kun fra pc til pc er det gratis

Kommentar
Fra : DKMikey

Dato : 11-08-10 18:35

@piaskov, LuffA, Nordsted1
Kan godt forstå det et sted, man skrifter jo ikke identitet midt i det hele.

Meeen stadig for mig, så er der grænser for hvor meget jeg kommer til at være her inde. Og det at man bliver "angrebet" fordi man beslutter sig for en ny profil, det hindre jo at det her bliver et meget indelukket og associalt miljø for nytilkommende og "gamle" forumdeltagere. Der er jo stor forskel på den tid og den energi man lægger herinde, hvor jeg netop ikke lægger særlig meget energi herinde, men hvor I gør. Og alt respekt for I bruger tiden er inde, det er et godt forum.
Kender det fra mig selv, har selv været meget engageret på andre sites, så kan godt følge jer. Men det at skifte profil, har aldrig gjort noget på andre sites...well, uanset så er det jo noget man kan skrive km.lange afhandlinger om, det er jo både rigtig og forkert det I siger, men det magter jeg ikke skrive om
Håber bare I tænker over jeres "angreb" på en person, som trænger ind på jeres "område" - ville I have gjort det samme i virkeligheden, eller er det fordi I har skærmen foran jer og har nogle selvopdigtede normer om hvordan denne verden og dette forum virker?
Nå, nok om det! :D

Back To Topic
@Christa.N.
hehe - det jeg mente er, at nu bruger hun den stort set kun til at Skype med mig. Dvs. pris for laptop + bredbånd = en lidt dyr telefon, hvis den ikke bliver brugt til andet ;)

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 11-08-10 18:43

Citat
Håber bare I tænker over jeres "angreb" på en person, som trænger ind på jeres "område" - ville I have gjort det samme i virkeligheden, eller er det fordi I har skærmen foran jer og har nogle selvopdigtede normer om hvordan denne verden og dette forum virker?
Nå, nok om det! :D

Jeg går stadig ud fra, at denne profil er din

http://www.kandu.dk/Spg149363.aspx

Og så har du oprettet et spørgsmål, og givet dig selv point... det er det jeg har imod dobbeltprofiler,,, (andre bruger tid, for at prøve at hjælpe.. det er at tage pis på folk).. PS..vi kandu'er opdager dobbeltprofiler ret hurtigt, bare hvis du endnu engang ville forsøge dig med det pjat

Kommentar
Fra : DKMikey

Dato : 11-08-10 19:23

@Nordsted1
Er det noget pjat, at "overføre" de point min gamle profil fra 2005 har optjent, til min egen nye profil? Så vidt jeg kunne se, var der ikke andre muligheder for at gøre det, nu hvor jeg havde bestemt mig for at oprette en ny profil.

Men fair nok, hvis jeg havde lyst til at beholde de usle point som jeg havde til at stå, for at kunne give lidt mere end blot 20 points for dette spørgsmål, så er jeg da ked af at jeg har forstyrret din verden.

Kan da rolig sige at min gamle profil var "alkyrix" og jeg havde 160 point til at stå. Vi kan da sagtens diskutere værdien og brugen af de point på det her forum. Er det virkelig points det kommer an på eller er det den status man har opbygget med det antal points som f.eks. du har herinde? Føler du at du er mere værd fordi du har så mange point; føler du dig mere som en konge over kandu.dk, eller er det fordi du er en god forumsdeltager fordi du er god til at hjælpe folk, skabe en ordenlig debat, osv?

Vi kan sagtens blive ved med at diskuterer, men i sidste ende, så har du gjort dine synspunkter klare - det at jeg ikke respekterer dem 100% er vel bare menneskeligt? Eller er du mere til den race-rene forumsdeltager der ingen meninger har og som følger Kongen af forummet? Uanset, så syntes jeg du bider dig selv i halen og bør stoppe nu - vær en god forum-konge og vend tilbage til topic. Du spilder min og din tid - livet er for kort til at være tvær over sådan nogle ting. Se hellere ud af vinduet og vær tvær over vejret! ....det nytter ihvertfald mere end, at være tvær over mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-10 19:29

Det har overhovedet intet med point at gøre, (fra min side)men at oprette et spørgsmål, som jeg brugte tid på at ville hjælpe med et besvare.... for så at finde ud af, at det slet ikke var et spørsmål, om en næse der klør, men blot pointflytteri

Citat
Er det virkelig points det kommer an på eller er det den status man har opbygget med det antal points som f.eks. du har herinde?

Det må du jo selv være den bedste til at svare på, siden du absolut ville have de point med dig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 21:22

DKMikey

For nu at komme tilbage til din mor. Måske er hun en af de kvinder som bare ikke kan se at det er spændende med en computer. Hun har svært ved at se formålet med den, har ikke fået klarhed over hvad hun kan bruge den til.

Så inden du sætter dig ned og forsøger at lære hende noget, så tag selv og find nogle ting frem, som du tror vil interessere hende. Lav en liste med genvejen (adressen du ved www.xxxx.dk) og så en beskrivelse af hvad den adresse har af indhold. Hvis du kan præsentere bare 10 adresser med beskrivelse for hende så er hun meget hjulpet.

Hvis hun skal til at bruge Dating, så tilbyd hende at du også kan lave en profil for så kan i to skrive sammen og hun kan lære det. Det kan være ret overvældende og man skal være lidt kynisk for at klare det. Jeg ved det min veninde har haft profil der i mange år.

Der er så mange ting du kan gøre for at skabe interessen hos hende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-10 22:27

Mikey - nu ser jeg til min rædsel at din moder er langt over 50 år.
Og så er det faktisk for sent at komme igang med internettet.

Men det er jo heller ikke det du vil snakke om, men bare skælde lidt ud.................ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-10 22:33

Båp-båp, Eyvindh

Kommentar
Fra : DKMikey

Dato : 11-08-10 22:36

@Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-10 10:04

a ku' et la' vær'

Godkendelse af svar
Fra : DKMikey

Dato : 17-08-10 22:31

Mange tak for alle de flotte svar og links! Der er mange af tingene jeg vil prøve her

Tror jeg vil gribe det lidt pædagogisk og sende hende nogle hints på mail af og til, så kan hun lege lidt med det, og så kan jeg følge lidt op når jeg besøger hende. Det er bare med at finde noget hun intereserer sig for, og har jo nogle gode hints fra jer - hun vil nemlig rigtig gerne, så er sikker på at laptoppen nok blive hendes ven over vinteren :)

Jeg vælger dog at give vores selvudnævnte sherif points for dette spørgsmål. Selvom han ikke svarede på spørgsmålet, så syntes jeg der er flot at man kan bruge så meget tid og kræfter på at opsøge diskussioner om ligegyldigheder - eller i det mindste ikke forstår at forklare sig ordentlig, uden at lyde som en sur gammel mand der skælder ud på skyggerne på nettet, istedet for at kæfte på børnene som driller hans kat IRL.
Så syntes du skal have de 20 points, nu hvor de betyder så meget for dig