/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjern hæk med minigraver
Fra : karstenfk
Vist : 6839 gange
50 point
Dato : 09-08-10 14:57

Hej

Jeg har en minigraver til rådighed og skal have fjernet en spireahæk. Hvad er nemmest at grave den op eller rykke den op og hvordan gøres det ? Hvis den skal trækkes op? hvordan får man så bundet rebet fast og er det egentlig et reb man skal have fat i eller en metalwire eller andet?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-08-10 15:12

Enten skal du vippe rødderne op med skovlen, eller hvis du vil trække den op, må du grave ned så du kan få en stålwire ned igennem rodnettet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-10 15:15

Hvis "optræk" bliver løsningen:
Et tykt reb er lettere at arbejde med, desuden kræver en wire tykke arbejdshandsker da en enkelt knækket tråd kan lave grundig ravage i kødet på hånden.
Sørg for at der er gitter eller i det mindste bøjle på maskinen og hold tilskuere på afstand, en spændt wire eller reb der hopper af kan godt brække et ben.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 09-08-10 17:00

Hvad med at klippe den næsten ned til jorden og så grave resten op.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-08-10 17:33

Jeg er nu ikke så sikker på om ikke det eneste en minnigraver kan hive op af jorden er en gullerod.
Den er for let til at trække buske og træer med, hvis de har et stort rodnet.
Få fat i en traktor og hiv hækken op med liften.
Når traktoren løfter forhjulene knap en M. over hjorden så sænker du den i små ryg.
Det virker, men det kræver jo nok en erfaren fører.

Men skide være med det for her skinner
Højris

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-08-10 20:13

Det er alid lettest at fjerne noget når jorden er løsnet. En minigraver kan ikke trækker en rod over, hvis roden er så stærk at enne kan bære minigraveren...

Men ved korrekt anvendelse kan man grave så meget fri at røderne er så tynde at de kan rives over.

Det er lidt som at spise en elefant, man tager en bid ad gangen... Kan man ikke tage en stor bid tager man bare en lille bid. Hvis du giver dig god tid, skal den nok komme op.

Med hensyn til grave teknik, skal du arbejde på samme måde som hvis du skulle grave den op med hånden. Det er en grave maskine ikke en "rive og flå" maskine...

vh Ben

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-08-10 22:29

WOW Tydeligt der ikke er en af jer som har forstand på entreprenørmaskiner...

Karstenfk> Det nemmeste er måske at du finder en ven som KA køre gravemaskine

Men hvis du selv vil så skal du grave den op, glem alt om at rykke med både reb, kæder og wire, det er den sværeste og farligeste løsning!

Nu skriver du ikke hvad det er for en minigraver men Jeg har aldrig givet op for at grave en hæk op selv med en 900kg's Du vælger den smalleste skovl, Gerne en lang en. Det gør det nemmere at komme under rødderne og bruge den som "brækstang" D.v.s. At ka du ikke trække skovlen til dig så ka du vippe skovlen over "ryggen" og så øger du kræfterne betydeligt... Meeen til en spirea hæk... Så er det næppe nødvendigt med sådanne tricks...

Noget andet du skal være meget opmærksom på er om der er kabler tæt på? Det ka være dine egne tlf/lysleder/antenne/el kabler. Men langs fortorve skal du være meget forsigtig, da du IKKE har en forsikring der dækker hvis du ødelægger noget... Og De samler ikke gratis...

Til jer som ikke tror en minigraver ka grave andet end gulerødder op> I bliver klogere!

MVH Gravemesteren

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 09-08-10 23:48

Jeg er er enig med granner.

Jeg klippede min bambus ned til 20 cm. og gravede den op. Det fungerede fint. Man skal bare ikke grave for dybt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-08-10 00:07

Det er så osse i orden !

Højris

Godkendelse af svar
Fra : karstenfk

Dato : 10-08-10 14:13

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-08-10 16:51

Selv tak du. En af vores venne fjernede en hæk ved at klippe ved og så grave rødderne op. Det var rendegraveren perfekt til. Og til efteråret skal vi selv fjerne hæk og så leje en rendegraver til rødderne. Der skal jo ny hæk samme sted så der kan komme muldjord i renden.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 11-08-10 15:33

Jeg gravede min spirea op sidste år med en minigraver.
Jeg begyndte blot fra en ende og gravede den op - plante for plante. Hækken var 35 år gammel, men alligevel var rodnettet let at grave op. Det vil derfor være spild af kræfter og tid at klippe den ned først.

Jeg brugte i øvrigt en 900 kg maskine og det gik strygende let. Brug den smalleste skovl og grav ikke for dybt.