/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
sms beskeder via email
Fra : elias
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 06-05-03 15:13

Jeg har på fornemmelsen at mine smsbeskeder på mobilen bliver aflæst af en anden via en computer. Er jeg skør eller kan det lade sig gøre, hvis hvad kan jeg så gøre

Kommentar
Fra : Babe2009

Dato : 06-05-03 18:38

tror ikke på at man kan gøre det..

men hvis du føler det er meget slemt, så tror jeg desværre kun der er 1 ting at gøre... nemlig skifte nummer...

knus Annette

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 06-05-03 19:14

Hej Elias
Det spørgsmål har du jo stillet en gang
Hvis der bliver sendt en sms fra f.eks. min mobiltelefon til din mobiltelefon, er der ikke noget der bare lige opsnapper beskeden og viser den på en PC.
Men som tidligere svaret - ring til teleselskab og få klar besked - alt andet er paranoia og et spørgsmål om at virke interessant......

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : elias

Dato : 06-05-03 19:32

til kanjeggik
Grunden til at jeg stiller spørgsmålet i et nyt forum er fordi det kan tænkes der er nogle computergenier der ved noget mere end små dreng og deres mobiltelefoner, og du er vel ikke så naiv at tro at jeg kan få pålidlige oplysninger fra et teleselskab omkring et sikkerheds brud.Det her handler om viden på et højt niveau. Jeg har andet at lave end blot at forsøge på at gøre mig interessant, emnet er interassant, så gå efter bolden istedet for manden

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 12-05-03 02:55

Meget Interessant spørgsmål egentlig..

Jeg tror på at det godt kan lade sig gøre, for hvor befinder sms'en sig i det tidsrum hvor den bliver sendt fra den ene mobil til den anden, den må jo mellemlande et sted ik?

Jeg skal undersøge sagen, da jeg har to gode kammerater der begge er ved TDC..

Jrod

Kommentar
Fra : elias

Dato : 12-05-03 10:53

Endelig en der tør nærmere sig emnet - tak for det jrod

Hilsen Elias

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 27-05-03 07:18

Hej

Tja... i en tid hvor man snakker om Echelon og hvad dertil hører, så tror jeg ikke det vil være forkert at tro, at det vil kunne lade sig gøre. Men derfra og så til det sker - lige netop med dine beskeder - der tror jeg der er langt.

Rent teksnisk vil der ikke være noget i vejen for at signalet kan opsamles - både mens det "bevæger sig i luften" eller når det ligger på diverse SMS-servere rundt omkring. Og der er tale om mindst 1-2 servere (din og modtagerens SMS-center)

Et SMS-signal er som alt andet der sendes via GSM krypteret så det ikke umiddelbart kan aflæses/aflyttes - men igen kan teknologien jo hjælpe.

Men hvis vi nu antager at samtlige GSM brugere i Danmark afsendte gennemsnitlig 2 SMS'er daglig, så bliver det altså nogle beskeder der skal behandles.

Der er altså tale om temlige store datamængder. Men selvfølgelig kan en tilsvarende stor datapark knuse det problem.

Men så er der lovgivningen. I langt de fleste lande, incl. Danmark er det ulovligt at foretage denne form for "aflytning". Det er undderlag loven om meddelelseshemlighed (i gamle dage brevhemlighed). Denne lov forbyder at man gør ovennævnte. Det afholder jo måske ikke folk, men jeg tror rent faktisk ikke, at ovennævnte vil kunne lades sig gøre i længere tid - uden det blev opdaget. For skal man investere i maskinparken til at decifrere alle SMS'erne, så må det være fordi man skal bruge oplysningerne til noget.

Og hvem har penge og brug for det?? Måske en efterretningstjeneste?? Tja.. Måske. Men hvad nu hvis den besked der "fælder dig" var noget der kun var oplyst på SMS... Det ville komme frem på et tidspunkt, fordi man i en retssag skal fortælle hvor beviset stammer fra. Og i den forbindelse skal man jo også sandsynliggøre at det netop er dig der har benyttet telefonen.

Om private kan?? Rent teknisk må svaret være ja - rent praktisk nej. Så skal vi i hvert fald i kategorien af folk som Maersk McKinney Møller og andre med lidt ekstra "gryn" på kistebunden. Og dem er der ikke så mange af - og hvorfor skule de "aflytte" dig?

Så jeg tror at det korte svar må være, at det vil være teknisk muligt, men praktisk usandsynlig.

Jrod kammerater ved TDC tror jeg ikke man vil kunne få nogle 100% sikre oplysninger fra - ligesom der er skrevet at man ikke skal forvente korrekte svar fra teleselskaberne.
Teleselskabernes ansatte er bundet af tavshedserklæringer (dem der ved noget er i hvert fald) - det betyder at man ikke skal forvente det helt store her.

Kig istedet på hvad der lige netop er sket i Irak. Hvordan var USA i stand til opsnappe de forskellige "kommunikationer" mellem Irakkerne? Irakkerne er ikke dumme - og de havde teknikken til at kryptere og scramble deres meddelelser - men USA opsnappede alligevel langt det meste - fik det descramblet og decifreret.

Nej - BigBrother is out there - og det vil han altid være - og det har han altid været. Hvor mange almindelige breve er ikke gennem tiden blevet "dampet" op, læst og genlukket??

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 31-01-05 15:59

Kan give Benkvist ret i at TDC medarbejderne har tavshedspligt, men så igen.. Alt kan jo lade sig gøre.. med de rette forbindelser.

Så vil jeg tilføje at jeg "mener at kunne huske" at Dansk politi faktisk godt kan "aflytte" dine sms beskeder.. MEN jeg er overhovedet ikke sikker i min sag.. Ved som sagt ikke om det bare er en skrøne!!

Men hvis man er på kant med loven så kan loven jo som regl altid finde en måde at vælte en ud over kanten på.

Men emnet forbliver højest sandsynlig ubesvaret.

Jrod.