/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det jagtlederens ansvar
Fra : betterwisser
Vist : 2058 gange
500 point
Dato : 07-08-10 20:54

Er det jagtlederens ansvar at sørge for at der skydes med lovlige partroner, og bliver det påtalt ved parolen, har I haft episoder desangående og hvad er de endt op i ?.

Nu vil der blive holdt razzia omkring bly åbenbart, det mener SNS er nødvendigt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-10 21:02

Citat
og bliver det påtalt ved parolen

Ja, i fængslet når bly-skytterne bliver spærret inde

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-08-10 21:25

Det er jagtlederens ansvar at tjekke jagttegn, give de nødvendige instruktioner ved parolen og at placere skytterne på deres poster. Efter jagten skal han/hun arrangere paraden etc.. evt. ved opgavefordeling.

Men det påhviler ikke jagtlederen at tjekke ammunitionstyper - altså gå i lommerne på deltagerne for at undersøge om nogen har medbragt blyhagl. Kommer "Godaw do-politiet", så vil jagtlederen ikke kunne sigtes for overtrædelse af jagtloven, idet det ved lov er forbudt at anvende blyhagl - noget man forudsætter enhver normalt begavet jæger må vide. Jeg tolker tjekket af jagttegn som en foranstaltning mod at lukke en jæger ind, som hvis han ikke har indløst jagttegn, ikke er omfattet af forsikringen.

Men for at undgå ballade md myndighederne kunne jagtlederen tjekke ammunitionen - med en forklaring om, at man bare ligen vil sikre sig mod forglemmelser etc. etc. Nok en god ide - med den udmelding der er kommet fra justitsen og S&N.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-08-10 21:43

Vil en gæst blive inviteret igen, hvis han blev taget med blyhagl, ville det være misbrug af ens gæstfihed eller ?

MULTI-X
I krudthuset

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-08-10 21:59

Klart nok. Han har jo bragt dig i en ubehagelig situation.

MULTI-X
Tonganeseren
Hjemmeruller

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 500 point
Dato : 07-08-10 22:44

Kom til at tænke på en situation. En af mine tildligere venner blev inviteret med på andejagt hos undertegnede. Jeg tjekkede forud hans jagttegn - men derudover var der kun tale om et hyggeligt andetræk. Fjorten dage senere fandt jeg et par afskudte Güttorphylstre hvor vennen stod under andetrækket.
Jeg sagde ikke noget - i første omgang, men da jeg mødte ham til et møde spurgte jeg ham om han brugte blyhaglspatroner. Det vedgik han - og han har ikke sidenhen været inviteret. Man føler sig lidt røvrendt af sådan en gut.

Mvh.
MULTI-X Aps.mba.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 08-08-10 09:56

Kære alle

Det er for dårligt de dansk jægere ikke overholder lovgivningen, vi har i dag patroner som mindst er lige så gode som de gamle blypatroner, så derfor er det fint for mig der kommer kontrol på.
TRD

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-10 10:09

Hvorfor bruger I ikke det gamle trick med at drysse salt på fuglens hale for at fange den ?

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 08-08-10 13:02

Hej betterwisser.

Meget aktuelt spørgsmål lige inden sæsonen starter.

Jagtlederen har ansvaret for at oplyse om hvilke hagltyper der må benyttes i de forskellige såter, på parolen, men har ikke ansvaret for om nogle jægere har bly i lommerne ! Vi har haft 2 kedelige episoder med drevne jægere, som ikke kunne finde ud af dét, så det var farvel og tak, for evigt !
Men da det er forbudt at bruge bly-hagl og det har været i så mange år som tilfældet er, er der absolut ingen undskyldning ! Så for at sikre sig mod den slags ulovligheder, vil jeg anbefale jagtlederen at præcisere på parolen om forbudet - men noget egentligt ansvar har han ikke, for så skal man forlange at samtlige deltagere vender lommerne til kontrol og det skal man ikke ind på !
Så om der kommer kontrol af myndighederne, skal de være velkomne hos mig.

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Søby

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-08-10 14:41

En rigtig jæger skyder med bly!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-08-10 17:41

Næhhh Flash77

En rigtig jæger er bly....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-08-10 19:19

I guder H.H. Hvor er du hellig!!!!
--------------------------------------------------------------------------------
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-08-10 22:44

--------------------------------------------------------------------------------
Kom til at tænke på en situation. En af mine tildligere venner blev inviteret med på andejagt hos undertegnede. Jeg tjekkede forud hans jagttegn - men derudover var der kun tale om et hyggeligt andetræk. Fjorten dage senere fandt jeg et par afskudte Güttorphylstre hvor vennen stod under andetrækket.
Jeg sagde ikke noget - i første omgang, men da jeg mødte ham til et møde spurgte jeg ham om han brugte blyhaglspatroner. Det vedgik han - og han har ikke sidenhen været inviteret. Man føler sig lidt røvrendt af sådan en gut.

Mvh.
MULTI-X Aps.mba.
Tonganeseren
----------------------------------------------------------------------------------
- men Gyttorp laver altså også stålhagl patroner.. Og så lige for en ordensskyld-fortæl lige alle vi andre, hvor ligger fabrikken GÜTTORP og hvilke hylstre laver de??????????

Du er den første til at svine andre til,hvis de laver en stave eller slåfejl, men at stave et firmanavn forkert viser kun hvor lidt man ved.....

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 08-08-10 19:36

Kære bb1
Til din orientering

Y = Ü
TRD

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-08-10 19:49

Kommer Bent Ballegård ikke igen igen på besøg hos folk han pisser på samt også på mine trådgæster, har han da overhovedet ingen selvværd eller stolthed, milde Moses hold dig væk, men nu er det sgu mig der har fat i løsningen, din ballademager uden rygrad du er listet Julemanden Kratlusker eller hvad du kalder dig, og lade være med at lave en falsk samhørighed med dig, med denne der " fortæl lige vi andre ", ud af døren med klatten.

Mvh
MULTI- X
Ballerøv ud af porten

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-08-10 15:16

En jagtleder kan ikke gøres ansvarlig for andres dumheder.
Men en jagtleder skal råde og vejlede om dagens jagt.

En jagtleder kunne f.eks bruge disse hovedpkt. til at "koge suppen" på.

Velkomst

Præsentation af deltagere og gæster
En kort plan for dagens jagt med besked om frokost
Kontrol af jagttegn
Jagten

Antal såter og hvilken jagtform
Hvad må der skydes
Sikkerhedsafstande til påkommende vildt
Information om hunde og deres eventuelle eftersøgninger
Hvad skal der ske med det nedlagte vildt
Ammunition, hvad må der lovligt skydes med
Hvilken ammunitionstype skal der anvendes til forskelligt vildt
Tomme patronhylstres opsamling
Sikkerhedsbestemmelser

Rødt sikkerhedsbånd
Skydebriller
Hvornår må der skydes
Skudafgivelse
Signaler

Hvilke signaler benyttes under jagten og deres betydning
Andre regler

Er skov lukket - eller hvordan vises hensyn til publikum
Undgå snak og støj mellem såterne
Stå stille på posten og forlad ikke denne før såten er forbi
Hold øje med hvor skudt vildt falder og meddel det til apportørerne
Kontroller at naboposterne har opfattet "såt forbi" signalet
Andet

Forhold omkring jagthytte m.v.

Multi-X
Står på en alpetop

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 09-08-10 18:13

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-08-10 20:28

Nøøj for en masse POING. Du er ikke nogen fedterøv - må jeg sige. Lige pludselig en dag dumper der nok en pakke ind af døren - fra KANDU - med slatkringler og chips i frøers mængde. Eller måske en TUPPERWARESKÅL til fruen.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Sidder på den flade.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-08-10 20:53

Dig velondt. du lider nu heller ikke ligefrem af fedterøvs mentalitet.

Kan det ikke være saltagurker fra Polen eller Ukraine istedet for, de slår alt

Kender du det tricks med, at vikle en sten ind i et lommetørklæde og på den måde få flagermus til at slå på det du smider op. Hvis nu vi tog rokkestenen på Borholm og smed en god brugt faldskærm omkring og kylede den ud fra Hedensted sognekirke, tror du så???????:-D

MVH
BW
MULTI-X
Hygge på den flade

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-08-10 21:39

Jo for Fnden da. Det ville være et syn for guder og godtfolk.