/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dødsårsag
Fra : VivaVivenda
Vist : 824 gange
60 point
Dato : 06-08-10 21:16

I en begravelsesprotokol er jeg stødt på dødsårsagen, "Exhaustiv veriesum degenerat cortis", såvidt jeg kan tyde. Er der nogen der kan hjælpe mig med en oversættelse til dansk?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-08-10 21:45

Cordis betyder hjerte
exhausted på engelsk betyder udmattet, overanstrengt
degenererende betyder nedbrydende

Det er desværre det nærmeste, jeg kan komme uden at kunne lægelatin

Kommentar
Fra : VivaVivenda

Dato : 07-08-10 10:16

Tak for forsøget Frieda.
Jeg var også lidt derhen ad, men ordet "cortis" optræder faktisk også i mine søgninger, f.eks. kan jeg finde det som et organ i øresneglen. Så hjerte eller øre?

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 07-08-10 10:21

Citat
Så hjerte eller øre?

Det er trods alt mest sandsynligt at dødsårsagen skyldes hjertet...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-08-10 10:36

hjertet helt klart. En henvisning til cortis i øret vil helt klart ikke blive angivet som dødsårsag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-08-10 22:23

Hejsa.
Ja nu blev jeg da så nysgerrig at jeg spurgte min svoger der er overlæge.
Det lyder fuldstændigt sindsygt men det betyder : Spredt udbredt degenereret bark

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-08-10 22:35

Det er korrekt, at corTis betyder bark,
og at corDis betyder hjerte.

Da jeg næppe tror, at vedkommende døde af "bark", kunne det jo være:
1. at præsten ikke kunne stave
2. at præsten ikke kunne skrive tydeligt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-08-10 22:45

Hej frieda.
Ja det er da enten eller. 1. eller 2 altså
Men det er altså hvad det betyder

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-08-10 23:18

Jeg finder aldrig nogen dødsårsag under "mine" døde, men de er nok bare døde af noget kedeligt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-08-10 11:23

Citat
, men de er nok bare døde af noget kedeligt

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 09-08-10 22:21

Bare de ikke døde af kedsomhed !!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 09:48

Citat
Bare de ikke døde af kedsomhed !!!

Ja det gør jeg da snart hvis der ikke kommer noget respons i tråden
Men det er jo lidt typisk for nye brugere at de åbenbart er ligeglade.
Ganske almindelig høflighed er da men selv deltager ....OG får afsluttet sine tråde på en ordentlig måde.

Kommentar
Fra : VivaVivenda

Dato : 13-08-10 20:44

Tak skæbne! Der skydes med skarpt. Håber ikke at I har kedet jer helt ihjel, mens jeg har holdt en velfortjent og dejlig ferie.
Tak til alle I som kommenterer på mit spørgsmål. Ja, jeg er jo ikke blevet så meget klogere. Det er vist ikke så ligetil endda.
Til Frieda: I begravelsesprotokollerne, som findes på arkiverne, står anført dødsårsag, dødssted, hvornår og hvor personen er begravet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 13-08-10 21:08

I min lille bog med medicinske udtryk står der under

degenerat=Forringelse (af en funktion)

og så står der ikke Exhaustiv veriesum, men exhaustio virium=udmattelse

Så mon ikke vedkommende har haft slidt hjertet op

Godkendelse af svar
Fra : VivaVivenda

Dato : 14-08-10 06:31

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg kommer det vist ikke nærmere, men det er nok det mest sandsynlige. Det kan være som Frieda skriver, at præsten ikke kunne stave (eller også er det mig der ikke kan læse).

Tak alle sammen.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-08-10 07:22

Tja, det var jo egentlig også det jeg skrev

Jeg har desværre ikke mulighed for at tjekke begravelsesprotokollerne, da jeg sidder i udlandet.
Hvilket er rigtigt ærgeligt, da jeg specielt er interesseret i mine forfædres liv og dermed selvfølgelig også, hvad de døde af.