/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
P-afgift på udenlandsk bil
Fra : Doz
Vist : 2304 gange
100 point
Dato : 05-08-10 14:07

Hej

Vi har lige haft besøg af nogle venner fra Spanien som er kørt her op. De har nu fået en parkeringsbøde som de mener ikke er helt berettet, men de gider ikke til alt det bøvl med at skulle klage og overvejer bare at lade være med at betale den.

Så vil lige høre om der er nogen der ved om det er noget Danmark gør noget ved. Kan de hente oplysninger fra Spanien og gider de i det hele taget og bruge tid på det?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-08-10 14:17

http://borsen.dk/nyheder/artikel/1/115070/politiet_udlaendinge_slipper_for_boeder.html

Vores bekendte fra Frankrig fik en bøde, men betalte den aldrig. De hørte intet derefter.
Ved udlejningsbiler er det lidt noget andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-10 14:50

Jeg holdt ulovligt ned i Tyskland, og fik tilsendt en parkeringsafgift. Da jeg gerne vil køre mere nede i Tyskland - har jeg sendt pengene.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-08-10 14:52

Der er en udvekslingsaftele mellem politeiet i EU, som betyder at fordringen bliver sendt via Udenrigsministeriet til politiet i Spanien, som så opkræver den.

Hvor meget det spanske politi så gør ud af sagen, det er jo ikke, men systemet eksisterer

Kommentar
Fra : Doz

Dato : 05-08-10 15:15

Tak for jeres svar

Jeg havde godt høre at Danmark har en god samarbejdsaftale med Tyskland
men jeg vidste ikke med Spanien.

Så de sender den altså til Spanien og så er det op til den spanske stat og gøre noget ved det eller?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-10 15:18

Nu får man jo næsten aldrik parkeringsbøder i Danmark.
Det almindelige er en afgift, og det er ofte fra et privat foretagende ,som Europarcs m.fl.

De sidste har ingen muligheder for at gøre noget i Spanien.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-10 15:20

Formelt kan de jo bare sende en protest. Man kan ikke via indkrævningssystemet sende et krav på noget ,som man strides om.
Man får heller ikke gennemført en retssag mod folk i Spanien, på det grundlag.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-08-10 08:11

Hvis det er private parkeringsforetagener, hører de ikke noget, og sikkert heller ikke hvis det er politiet selv, men er ikke helt sikker, men jeg ville da tage chancen.
Omvendt har jeg parkeret ulovligt i Holland en del gange, og aldrig hørt fra dem.
Hilsen Keld

Kommentar
Fra : takker

Dato : 06-08-10 11:51

Jeg kan godt forstå at man ikke vil betale en p-bøde hvis den ikke er i orden pga manglende skilte elller andet.

Men Keldd jeg må indrømme at jeg er forarget over at du bevidst holder ulovligt i Holland og så bare rejser hjem, det er godt umoralsk.

Jeps jeg har en dum morgen og skulle lige gøre mig til dommer.

Kommentar
Fra : Doz

Dato : 06-08-10 13:13

Fedt med alle jeres svar.

P-bøden er ikke fra Europark. De har har vidst besluttet sig for ikke at betale den :)

Bliver den registreret nogen steder eller opgiver de bare med det samme hvis den ikke bliver betalt? Tænkte mere på, hvis de nu kom forbi en anden gang.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-08-10 14:56

Den bliver skam registreret, og jeg har netop talt med en bekendt ved politiet, som siger, at de risikerer at blive standset ved grænsen, og så får de ikke lov at forlade landet før der er betalt... Han siger også at risikoen for at det sker er MEGET lille.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-08-10 15:04

Sandsynligheden for at de nogensinde hører noget er uendelig lille - og skulle de blive standset ved grænsen kan man da sige, at man bestemt havde tænkt sig at betale.
Politiet kan ikke køre incasso i udlandet, så jeg tvivler på, at der sker mere i den sag. Etikken i spørgsmålet er så noget helt helt andet

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-08-10 22:31

takker
Jeg har heller ikke kunnet sove lige siden.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Doz

Dato : 10-08-10 12:16

lige et side spørgsmål. Hvis bilen skal sælges vil der så komme noget frem eller?

Tror de tager chancen og lader som om de aldrig har fået den.