/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Impulsgiver
Fra : ronnib
Vist : 984 gange
25 point
Dato : 05-08-10 12:28

Hey skal ha bygget et digital speedo ind i min vectra a fra 92, det er enten fra en kadett E gsi eller en astra f gsi, men så er mit spørgsmål, impulsgiveren, sidder den på en af de biler der har det std, eller skal man ud og købe den seperat? :)

VH
Ronni

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-10 19:21

Alle biler med indsprøjtning og dertil hørende computerstyring har en impulsgiver for krumtappens omdrejning. Men den kanvære så svær at finde og at lave interface til at det kan være nemmere at montere en anden som passer direkte med omdrejningstælleren.

Hvis du med digital speedo, mener et spedometer , er det jo omdrejninger på hjulene og ikke på motoren, du skal bruge. I princippet findes det også i ABS, men den vil jeg meget fraråde dig at pille ved.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 25 point
Dato : 05-08-10 19:24

Hej Ronni -

Hvis din Vectra har elektrisk impulsgiver til "original" speedometeret, kan du tage impuls signalet derfra.
Du må først finde ud af hvor kablet går ind i instrumentet, og så må du finde et passende sted at "fiske" signalet.
Hvis den har gammeldags bowden kabel, er du lidt på den, for så skal du montere en impulsgiver ved én af akslerne.
Måske du kan finde én af den type der kan skrues ind på kablet.
Ellers bliver det altså bøvlet.

Den originale impulsgiver sidder næsten altid på differentialet, lige over hvor én af akslerne går ind i differentialet, uanset mekanisk eller elektrisk.
og den er normalt fuldstændigt moget til af olie og snavs.

Hvis du vil "ombygge" din Vectra til digital, så er det normalt samme impulsgiver til alle modeller med nogenlunde samme motor og cirka samme årgang.
Så skulle det være muligt helt enkelt at bytte den originale impulsgiver ud - uden større besvær.

Vær meget omhyggelig med signalkablet til din "nye" impulsgiver.
Det skal være i orden og uden tæring.
Normalt har det 3 forbindelser :
a) signal
b) signal nul
c) skærm (stel)

Du kan måle med ohm meter at der er ordentlig forbindelse til impulsgiveren.
Der skal være fra ca 10-100 ohm mellem a) og b) i meget runde tal.

Godkendelse af svar
Fra : ronnib

Dato : 06-08-10 01:41

Mange tak for svaret Beestone :)