/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Avl Islandske heste
Fra : Carina76
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 05-08-10 11:07

Hej ..

Jeg har en hoppe som er 9 år gammel, næste gang hun kommer i "løbetid" (Kan sq ikke huske ordet for det :P )
Vil jeg meget gerne have hende ifolet .. Nogle, som er meget inde i avl, med hensyn til farven, som de kan blive ..

Altså hvor skal faren se ud hvis farven skal være

Blommet Vindótt=
Glóbrun=
Glóbrun Vindótt=
Jarpvindótt=
Jarpvindóttbroget=
Mørk Vindótt=
Sølvtonet Moldótt=
Sølvtonet musegrå=
Vindóttbroget=

Jeg giver et link til hendes stamtavle, så i kan se faren og moren .. Det billede som er af faren, er ikke ham .. Faren er rød ..

http://www.joras.dk/Annoncer/heste.asp?b1=Detaljer&id=1625&countBefore=4&countAfter=1&showParents=on

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-10 11:30

Der er helt elementær arvelighedslære for arter med forskellige farver på individerne.

Heraf følger at man ikke med sikkerhed kan bestemme farven på afkommet ud fra forældrenes farver, med mindre begge forældre kommer fra helt rentavlede linier.

Så hvis din hest har forskelligtfarvede forældre kan du ikke vide hvad der er af vigende gener, som først kan komme til udtryk med en hvis sandsynlighed i dens afkom, hvis pågældende hingt også leverer et vigende farvegen.