/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
aut. endestop aluport
Fra : hennooah
Vist : 2385 gange
300 point
Dato : 04-08-10 22:30

Min nye brugte aluport er monteret, men automatikken svigter mig....
hvordan indstiller man automatisk stop nede og oppe...lige nu stopper den en halv meter over gulvet og vil ikke køre videre.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-08-10 22:41

flytter føleren en ½ meter

Hvordan har du tænkt dig at vi skal kunne komme med et bedre svar end mit uden at oplyse noget om HVILKEN PORT DET ER, Fabrikat/Type

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-08-10 00:21

Hvis strømmen har været fra porten plejer den at skulle køres op og ned nogle gange for at indstille sig igen.Hvis ikke du har flyttet på noget endestop så prøv at lade den køre op og ned et par gange.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 05-08-10 00:33

Alternativt kan du hæve gulvet

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-08-10 02:46

nu findes der jo mange modeller og typer så hvilken model/type er det?
nogle har rullehjul man indstiller andre har trykknapper mm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-08-10 07:16

Spørg efter en manual, når du ved hvilken portåbner du har.
http://centerport.dk/garageport-galleri/7-portaabner/

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-08-10 07:18

Og prøv at søge på manual til din port. Et eksempel:
http://jydeport.dk/filer/montagevejledninger/Automatik/600S.pdf

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 05-08-10 14:24

Hvis den er med kæde, sidder der to plast stykker der stopper porten i åben og lukket tilstand. De kan nemt flyttes til de sidder rigtigt. Prøv dig frem!
Ellers er det med at finde en manual evt. på nettet. God jagt!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-08-10 14:32

Citat
Hvis den er med kæde, sidder der to plast stykker der stopper porten i åben og lukket tilstand.

det samme gør sig gældende hvis den er med rem, men ingen regel uden undtagelser, der er nogen af dem der indstilles rent elektronisk

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 05-08-10 19:33

Det er en Crawford fra 1999.

der er 2 snorre med en grøn og en rød knop...de er til at skifte fra aut. til man.

I bunden af porten er der en tætnings liste, når man kører ned i noget kører den op....det er så der den stopper en halv meter over gulvet. ( så det vil sige hvis jeg hæver gulvet, så kan den slet ikke åbne)

På siden af gearet sidder der et lille dæksel, bag det er der en slags tandhjul, men ved ikke hvad det gør godt for.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-08-10 21:29

Så er det dem her du skal kontakte: http://www.gulex.dk/firmainfo/cardo_door_production_a_s/900032882590.htm
Du kan sikkert få de nødvendige oplysninger telefonisk, eller en manual tilsendt, elle henvist dertil.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-08-10 12:46
Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 150 point
Dato : 06-08-10 19:36

@ JegErHer: mon ikke det var bedre med den danske version?
http://www.crawfordgarageporte.dk/da/downloads.html

problemet er så bare at det ikke er sådan en portåbner der er monteret

@ hennooah: står der ikke noget på motoren, en typeplade med et navn og en type f.eks

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 06-08-10 22:33

ja jeg fik selfølgelig ikke set på typepladen men jeg fandt et dæksel.
Der inde bagved var der 3 kurveskiver, som bestemmer hvornår porten skal stoppe, men der er 3 skiver???? den bageste er til top...hvad med de 2 andre, der er ingen af dem der kan slå porten fra nedad.
noget siger mig at jeg må ringe til en montør.................eller hvad

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-08-10 22:48

har du mulighed for at tage et billede, det kunne måske hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-10 16:12

3 kurveskiver kunne tænkes at blive brugt til:

1. Stop i øverste stilling.
2. Overgang til lav hastighed et stykke før gulv.
3. Stop ved gulv, måske sammen med berøring af tætningsliste.

Bare et gæt

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-08-10 21:39

Jeg kender det godt.
Det er de rigtige kurveskiver du kigger på.hvis du ikke ved hvilken som er til op/stop/ned så bare kør med motoren imens du ser hvilke skiver som rammer kontakten. på den måde finder du hurtigt den kontakt som gælder for feks bundstop.
Du kan også køre med motoren og så trykke direkte på kontakterne med en lille skruetrækker.
kurveskiverne kan du flytte/ dreje rundt med fingerne, men på de fleste modeller er der en lille hvid plastskrue i hver kurveskive, med dem kan du finjustere top og bundstop.

det er faktisk rimelig nemt
hilsen Portmontøren

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-08-10 21:41

Det andet dæksel med tandhjulet er forresten til opstramning af koblingen.

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 09-08-10 22:56

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Da du ledte mig på sporet af dækselet på motoren modtager du mine point.

Som beskrevet fandt jeg 3 kurveskiver, den bagerste er til top stilling....en af de andre er så selvfølgelig til bundstilling, men den 3. ved jeg ikke helt, men vil tro den er til at koble sikkerheden fra i tætningslisten i bunden, så porten ikke kører retur når denne berøres.

Grunden til at jeg ikke er sikker er at pludselig stoppede den rigtig da jeg flyttede på de 2 yderste kurveskiver. Ja så var der ingen grund til at tjække det yderligere.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 09-08-10 23:02

Nå da da.
Hej webgun så først dit svar efter jeg havde godkendt EXTEMINATOR, men dit svar kom også efter mine egne førsøg...så desværre..................