/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Renovering af modelskib
Fra : Oldboston
Vist : 2597 gange
100 point
Dato : 04-08-10 22:22

Er der nogen, der har et forslag til, hvordan jeg finder frem til en person, der kan renovere et modelskib, som min morfar lavede til mig ca. 1950. Det er af træ med mast og sejl, men trænger til en krælig hånd for at blive sødygtigt igen. Jeg håber, der er en person, der er vant til at arbejde med modelsnedkeropgaver o. l. , og at vedkommende vil bruge lidt tid på opgaven. Jeg vil selvfølgelig gerne betale et rimeligt beløb. Men hvordan finder jeg frem til vedkommende?
Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-10 22:28

Der er modelklubber over hele landet --- både til fly og både,(mange gange i samme klub) mon ikke du kan finde en klub i nærheden af dig??

Så hvis du "kun" kan finde en klub for modelfly, så prøv at ringe til dem alligvel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-10 22:37

Landsforeningen kan måske hjælpe dig.
www.skalamodelbaade.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-10 22:38

Her er f.eks en klub med både fly og både... de skriver i linket at de har kontakt til andre klubber, så mon ikke du kan få hjælp til din båd?

http://www.modelklubben-nordkysten.dk/viewpage.php?page_id=1

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-10 06:15

I Vallensbæk er der en ret stor modelskibsklub. Ofte holdes der Danmarksmesterskab i Vallensbæk.
Klubben mødes hver søndag, mener jeg, og hvis du bor på Sjælland skulle du tage et smut forbi og tale med de "gamle gutter" dér. De brænder for deres skibe / både og der er en hyggelig stemning. Tag dit modelskib med eller i hvert fald et billede, så får du en snak med dem om, hvad du gør bedst. Der skal nok være nogen, de kan henvise dig til.
Min søn kom der i nogle år og han fik stor hjælp af en mand, hvis navn jeg ikke lige husker, og jeg kan ikke lige se ham på medlemslisten.

http://www.vallensbaekmodelskibsklub.dk/

Hvis du bor i Jylland, kender jeg ikke lige noget sted, hvor der er klub, men det må du kunne google.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-08-10 07:13

HVAD ER DET FOR ET MODELSKIB DU HAR ? HAR DET ET NAVN ?

ER DET ET GL. ORLOGSSKIB, ELLER ER DET EN KABINEBÅD ELLER ??

MVH
AG112

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-08-10 07:19

Det skulle nok ikke være umuligt at finde en person der kunne klare opgaven, dog er det nok et spørgsmål om hvor meget der skal laves ved den. Der kan hurtigt komme til at gå mange timer med en renovering. Det betyder ikke så meget hvis det er til en selv, man renovere, og glæden ved at sejle med en flot model (eller have den udstillet). Det er lidt noget andet, når man er færdig med at renovere en model, at den så forsvinder ud af "samlingen".

Men om sagt, kan du da være heldig, at finde en der vil påtage sig opgaven. Jeg kender nogle der kan (incl. mig selv), men det er aldrig ret spændende at renovere for andre.

Hvad er det for en model ??? (navn, fabikat)

Ellers som ovenfor allerede svaret. Du kan også prøve at dette forum:
http://rcmdk.forumotion.net/forum.htm

Det er et forum for modelskibe, det kunne jo være at her var der vil, eller en der kender en osv.

MVH

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-08-10 09:35

Det er ikke noget fornemt historisk skib el. lign. Typen hedder vistnok "drage" eller "norsk drage", så vidt jeg husker det. Den bærer en mask med to sejl, og er forholdsvis ret enkelt i udførelsen. Dækket er lakeret og har riller, der ligner dæksbrædder. Der er køl, ror, en lille kahyt placeret på dækket. Det har sejlet mange gange i Køge Bugt, da jeg var dreng, men med tiden fik det nogle skader og nu har det stået på et loft i næsten 50 år. Det er vel ca 80 cm i længden, og masten når vel ca. 1 meter op i forhold til kølen. Det førte vistnok splitflag oprindelig (min morfar arbejdede inden for marinen).

Tak for de mange svar, der er noget at gå videre med.
Oldboston

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-08-10 12:13

Du skulle unde Dig selv en tur på Orlorgsmuseet, der har de realistiske træmodeller som er langt større, og en del af dem 300 år gamle.
Samlingen har været dobbelt så stor, men englænderne snuppede halvdelen sammen med vores flåde i 1804.

Jeg havde også en sejlbådsmodel som min far byggede i fyrrerne, den valgte jeg dog at overlade til min nevø for et halvt år siden........han var meget glad for morfar.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 16-08-10 15:34

Tak for svaret pifo. Jeg har kontaktet den modelskibsklub, du omtaler, det ser rigtig godt ud.
Også tak til jer andre, der var flere gode svar, bl. a. henvisningen til RC Modelskibe, som jeg også har prøvet at tjekke ud.

Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-08-10 15:41

Velbekomme - klubben måtte vist finde andre græsgange i søndags. Du skulle have set søen - den var gået totalt over sine bredder. Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : esbjerg114

Dato : 22-11-10 11:00

Reperation af modelskibe.
Jeg er uddannet snedker og uddannet modelbygger. har bygget både bygninger ( nogle til museer) samt flere skibe, et skal hænges op i en kirke. Jeg bygger efter tegning og i alle mål.
Prisen taler vi om, jeg er rimelig. Jeg bor på Lolland