/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dual boot
Fra : Inkognito65
Vist : 708 gange
300 point
Dato : 04-08-10 22:11

Hejsa..

Har netop købt mig en ny PC (Medion Akoya med intel i5) hvor Windows 7 allerede er installeret. Men jeg vil gerne have mulighed for også at køre Win XP proffesional på samme computer.

Hvordan gør jeg det? Og kan det lade sig gøre at lave det sådan, at default er Windows 7, hvis ikke der foretages noget valg i opstarten?

Håber der findes en enkelt, smart og ikke mindst "dummy-safe" måde at gøre det på.

Hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-10 22:18

Der er ikke nogen "dummi" metode...................min anbefaling - lad være.

Hvis det er "XP" programmer så kan de køres i kompatibel tilstand.

Start > skriv i ruden lige over start > kompa og vælg den øverste mulighed.
Følg guiden.

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 04-08-10 22:25

Hej Eyvind

Tak for dit svar. Men Øv... havde ellers lige set for mig at det var en god idé. Og jeg har også købt Win XP programmet. Problemmet er at nogle ældre programmer/spil ikke kører under Win 7. Jeg er lidt af en nostalgiker, og synes det er sjovt også at køre noget af det gamle en gang i mellem.

Og så vil jeg gerne have min 1 TB harddisk delt op i mindre partitioner. En kæmpe rode kasse på 1 TB er for vildt synes jeg.

Frank

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-10 22:33

Jeg kender ikke din bærbare (går jeg ud fra) men jeg kører med flere styresystemer på min Zepto.
Jeg bytter nemlig harddisken ud, og det kan jeg fordi jeg har købt ekstra holdere til harddiskene og det tager 20 sek. at skifte til andet styresystem.

Jeg har kørt med dualboot og har haft en del vrøvl med det.

Men ellers bør XP lægges ind først og så win 7 bagefter. (jeg har ikke prøvet med win7, men kun med XP/Vista)
Det gik bedre med win 98 / win 2000 / XP

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 04-08-10 22:42

Hej igen Eyvind

Det var ellers smart bare at skifte harddisk. Men min PC er godt nok ikke en bærbar. Det er den model der hedder MD 8343, som Aldi havde i tilbud for omkring 3 uger siden.

Jeg må se om der kommer andre indlæg med efaring fra Win 7 og XP. Forhåbentlig er Win 7 bedre til at håndtere det.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 310 point
Dato : 04-08-10 22:51

Hej Frank

Jo det kan da godt lade sig gøre at have flere styresystemer på din computer.
Man kan sige at der er flere måder det kan gøres på, men generelt er det samme fremgangsmåde.

HUSK..... VIGTIGT
Ingen du foretager dig noget skal du huske at lave en back-Up/boot cd, af dit styresystem inden du starter nedstående..... Hvis du har styresystemet på cd/dvd skal du bare gemme alt du har kær inden du forsætter..... Hvem ved det kan være der sker en fejl og du må formatere alt......

1. Jeg selv har først hentet og installeret programmet "Partition Wizard Home Edition" (gratis)
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

2. Når du har installeret programmet skal du lave en NY Partition, hvor Windows Xp skal installeres på.
Følg denne video guide og lav en Partition på f.eks 100.GB (større/mindre afhænger af hvor stor din harddisk er)
http://www.partitionwizard.com/video-help/create-partition/create-partition.html

Der findes andre video på hjemmeside hvis du har brug for det (kig rundt og lær)

3. Du kan lave flere Partitioner så du f.eks har Musik, Video, Windows 7, Win Xp, o.s.v på de forskellige Partitioner (man kan kalde den for ekstra harddiske)

4. Fordelen er at hvis du bliver nød til at installere styresystemet igen på C-drevet, slettes alt dit materiale på alle de andre Partitioner.

.............................................................................................>>

5. Når du så har lavet en/flere Partition(er) er det bare at indsætte win xp i dit drev og installere på den ønsket Partition .... Drev-G

Når du har installeret win xp og starter computeren op igen kan du vælge hvilket styresysten du vil køre.... Win 7 eller Xp

Mere er der ikke i det....... Meget nemt og lige til at gå til,,,,
Og husk du kan altid slette Partitionerne igen...... men prøv dig frem....

Øvelse gør mestre ..... Ved ikke hvor mange gange jeg har formateret min computer om..... Men hvad fanen...man lære af det? Så held og lykke

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-08-10 23:03

Du kan også kigge på You Tube.... Der er en masse video guide

Dual Boot XP og Windows 7

http://www.youtube.com/results?search_query=Dual+Boot+XP+And+Windows+7&aq=f

Dual Boot Windows 7 og XP

http://www.youtube.com/results?search_query=dual+boot+windows+7+and+xp&aq=2

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 04-08-10 23:04

Hej McBobo

Det lyder spændende, og det ser ud til at det lige er det jeg søger. Jeg vil i hvert fald have det afprøvet så snart jeg har tid. Fordelenn er, at jeg endnu ikke for alvor har taget PC'en i brug. Så det er er faktisk stadig en helt ren installation, og jeg har alt recovery materiale til den.

Men jeg forstår ikke rigtig punkt 4 i din vejledning. Mangler der ikke det lille ord "ikke" i sidste del af sætningen ?

Og hvad med default funktionen? Skal jeg aktivt vælge hvilken partition den skal boote fra, eller kan den indstilles til eksempelvis at boote fra drev C: hvis ikke andet vælges inden for 30 sekunder.

Frank

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 04-08-10 23:59

Citat
boote fra drev C: hvis ikke andet vælges inden for 30 sekunder.

gå til kontrolpanel/ system/ avanceret/ start og

http://www.gratisimage.dk/image-7E7D_4C59E344.jpg

Hvis du vil lave om på boot rækkefølgen
klikker du på rediger og bytter om på tallet 1 til 2 eller omvendt
tiden der skal gå før den booter fremgår også

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 05-08-10 00:03

Citat
bytter om på tallet 1 til 2 eller omvendt

tallet 1 angiver første boot system
du får 2 linier ved 2 systemer - 3 ved tre systemer

alle linierne skal have uens tal eller går der kage i starten

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 05-08-10 00:07

Hej spam-free

Mange tak for dit indlæg. Og selvom det lige umiddelbart syner lidt teknisk, så tror jeg det vil give mening, når jeg går i gang med at installere mit dual boot system.

Hilsen
Frank

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 05-08-10 00:40

Citat
Og selvom det lige umiddelbart syner lidt teknisk

Det er så simpelt som det kan være, ellers kommer du bare tilbage
Det jeg tænkte på, skulle se nogenlunde sådan ud
men keg kan ikke selv vise det, da jeg kun har et system,
der vil natyrligvis stå noget andet end = Microsoft Windows XP
på din liste og så sætter du tallet 1 ind, i det system du vil boote først med.
og tallet 2 til anden boot.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP

ADVARSEL
når du har byttet om på tal, lad være med at ændre på
BOOT- TIDERNE = listen over styresystem
før du er sikker på du kan boote

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 05-08-10 02:28

Hej frank

I punkt 4 manglet der lige ordet "ikke"

4. Fordelen er at hvis du bliver nød til at installere styresystemet igen på C-drevet, slettes alt dit materiale på alle de andre Partitioner.

Det skulle havet lydt:

4. Fordelen er at hvis du bliver nød til at installere styresystemet igen på C-drevet, slettes "IKKE" alt dit materiale på alle de andre Partitioner. (formatering)

Altså at hvis du har oprettet flere Partitioner (man kan sige at du deler din harddisk op i flere harddiske)

Nu ved jeg ikke hvor stor harddisken er, men hvis den er på 500.GB kan du opdele harddisken som følgende:

Win 7.... drev - C (150.GB)
Win XP .... drev - D (150.GB
Musik.....drev - M musik (50.GB)
Video..... drev -V video (50.GB)
Spil..... drev- S spil (50.GB)
Foto.... drev - F foto (50.GB)

Og hvis du har 2 harddiske kan de også deles i Partitioner

Så tilbage til spørgsmål 4 er at hvis du skal formatere Win 7 eller XP på et eller andet tidspunkt på grund af Virus eller andet.....Sletter du ikke alt dit materiale på de andre drev...

"Man kan sige at hvis du får Virus ind på computeren ligger de gennaralt på et af dine styresystemer drev (C/D)"
Men man kan ikke være 100% sikker angående Virus..... Så de vigtigste dokumenter, billeder, m.m. skal brændes ned på cd/dvd

Så prøv dig frem og husk at du altid kan slette Partitioner igen....

Har du noget spøger du bare..... McBobo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-08-10 07:29

ville nok lige prøve at downloade xp mode for win7 direkte hos http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 05-08-10 10:43

Tak for alle indlæg

Til spam-free. Ja, jeg tror som nævnt det vil give mening når jeg kommer til at skulle oprette det. Og tak for tippet/advarslen. Det vl jeg være opmærksom på.

Til McBobo. Ja, så forstår jeg bedre punkt 4 Min harddisk er 1 tb (1000 gb), og jeg vil helt sikkert have den delt op. Det er noget være rod med 1000 gb, og netop alt for sårbart, hvis der går noget galt. Jeg vælger at lade point gå til dig.

Til Rotw. Jeg har allerede købt et sprit nyt Win XP professional, og jeg vil helst have den "ægte vare" fremfor et mode. Men tak for tippet, og det kan måske bruges i en anden sammenhæng.

Hilsen Frank

Godkendelse af svar
Fra : Inkognito65

Dato : 05-08-10 10:45

Jeg siger tak for dine indlæg McBobo. Det virker overskuetligt, og jeg tror jeg kan få det til at fungerer. Jeg får det forhåbentlig installeret her i weekenden.

Vh
Frank

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 05-08-10 17:26

Jo tak...I lige måde....

Håber du kan finde ud af det.... Jeg kan ikke forklares det mere pædagogisks så du/alle kan forstå overstående....

McBobo