/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bank og kreditforening
Fra : snusi
Vist : 1348 gange
200 point
Dato : 04-08-10 16:22

Er det en fordel eller ulempe for en kunde at en bank bruger en bestemt kreditforening?
Jeg skal nemlig flytte bank og da jeg også står og skal købe hus, har jeg snakket med banken. De siger at de kun samarbejder med en fast kreditforening.
Jeg kan selvfølgelig finde en anden bank, men jeg har hørt meget god omtale af lige den bank jeg havde tænkt at flytte over til.

snusi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-10 16:28

Forskellen på kreditforeninger er som forskellen på banker....

Så det kan jo diskuteres om der er forskel

At EEN bank bruger en bestemt kreditforening er blot fordi de tjener penge på formidlingen....

I det store og hele er det fløjtende ligegyldigt HVEM du benytter - de er alle underlagt love og regler - så det er blot et spørgsmål om det "bedste tilbud"

Det er næsten altid en fordel at samle så meget som muligt på samme sted - de giver ofte det bedste tilbud sammenlagt.

PS...

Ejendomsmæglere bruger samme princip - men det er ikke et krav man SKAL bruge deres forbindelser for at købe et hus...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-08-10 16:50

din bank kan ikke forlange at du bruger en bestemt kreditforening. det er kun hvis de skal formidle lånet. du kan bare få mægleren til at formidle lånet . så kan du selv bestemme hvor det skal være og så behøver du ikke skifte bank.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 04-08-10 16:57

Jeg vil gerne skifte bank, da jeg er utilfreds med den jeg har nu, så det er ikke der problemet ligger

snusi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-10 17:02

Jamen så er der jo ikke noget problem

Du er ikke tvunget til at vælge "bankens" kreditforening - men det kan være de så ikke vil være med til handelen....

Sådan er det bare - det kan ingen ændre på...

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 04-08-10 17:45

Du kan da rolig skifte bank uden at de berører dit/dine kreditforeninges lån.
Bank kan du bare skifte.
Kreditforeningen er noget andet og har intet med banken at gøre.

Når en ejendomsmægler foreslår en bestem kreditforening kan du bare sige nej. Jeg vil have mit lån i den og den kreditforening.
Banker og ejendomsmæglere får penge/provision af det salg og de kunder de skaffer til en kreditforening. De skal altid oplyse hvem de samarbejde med. det er fastsat ved lovgivning.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 04-08-10 18:19

Det er jo banken der har sammenarbejde med en bestemt kreditforening og vil derfor kun arbejde sammen med dem.
Når jeg skifter fra den bank jeg har nu og til den anden bank, skal jeg ved huskøb bruge den kreditforening som de sammenarbejder med.

snusi

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 04-08-10 18:39

Så må du jo vælge en bank der passer til begge dele - det er da ikke noget vi kan ændre på...

Hvis den bank du påtænker KUN vil arbejde med den kreditforening du ikke vil have, må du jo vælge en anden....

Hvis du SELV har pengene til huskøb er det jo ikke noget problem...

Er du afhængig af en bank hjælper dig, må du jo acceptere deres betingelser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-10 18:41

Jeg kan slet ikke se problemet - det er da ligegyldigt hvilken kreditforening der belåner dit hus sålænge lånet er det rigtige

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 04-08-10 19:33

Tak for svaret refi.

Forventer heller ikke at det er noget du/jeg kan lave om på var bare interesseret i om det er en fordel eller ulempe for mig at banken vil have at jeg bruger den kreditforening de arbejder sammen med.

snusi

Kommentar
Fra : spikedk

Dato : 23-09-10 20:34

Fordelen fro dig kan være at du får en samlet pakke, hvor du måske får bedre rentevilkår eller andet.

Den eneste ulempe der kan være at den kreditforening din bank samarbejder med har et højere bidrag end et andet kreditinstitut. Kurser, renter, mv. er næsten ens for alle kreditforeninger. Der hvor de kan adskille sig er: bidragssats, kurtage og andre gebyrer.