/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Larver i hæk - hvilke?
Fra : toyota34
Vist : 1323 gange
100 point
Dato : 03-08-10 21:14

Har med gru i dag opdaget nogle kæmpe larver i vores hæk - de er grønne med tynde røde og hvide markeringer - de har samme størrelse som en voksen finger....uhhhhhh
Kan I hjælpe med hvad det kan være og hvordan de udryddes.
Billede kan evt. mailes - ved ikke om man kan vedhæfte billeder her?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-08-10 21:21

Citat
Har med gru i dag opdaget nogle kæmpe larver i vores hæk - de er grønne med tynde røde og hvide markeringer - de har samme størrelse som en voksen finger....uhhhhhh
Kan I hjælpe med hvad det kan være og hvordan de udryddes.
Billede kan evt. mailes - ved ikke om man kan vedhæfte billeder her?

http://www.gratisimage.dk/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-08-10 21:24

Prøv lige at smide et billed ind.
www.peecee.dk

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-08-10 21:25

Kan det være en svalehalelarve?
Se på denne side:
http://www.stolt.dk/htm/larve%20fotografering.htm

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-08-10 21:28

Citat
Prøv lige at smide et billed ind.
www.peecee.dk

og du får sgu et HELT = ½ billede- der ikke kan bruges til noget

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-10 21:29

Kunne måske også være en ligustersværmer:
http://www.emilognaturen.dk/Fra%20larve%20til%20sommerfugl.html

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-08-10 21:31

Endnu et billede af en ligustersværmer:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=75197

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-10 21:33

http://emilognaturen.dk/Sommerfugle%20og%20larver.html

Når du går ind på linket,så ca halvvejs nede, er der afbilledet forskellige larver, jeg synes godt den ene kan passe med din beskrivelse

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-08-10 21:33
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-08-10 21:36

Den er tilsyneladende helt uskadelig:

Citat
En natsværmer, hvis larve er mange haveejere bekendt, er den meget store ligustersværmer, hvis grønne, lillefingerstore larve med det krumme horn på bagkroppen tit ses ved hækklipning, men som trods det drabelige udseende er aldeles uskade lig, hvilket ikke kan siges om kartoffel boreren, hvis store larve i fri natur lever i de nederste dele af skræpper, mens den i haven har slået sig på stænglerne af kartoffel, tomat, dahlia, beder, majs og især rabarber.

Kilde: http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=25&dbid=71d6ef4f-98f7-4608-818c-635cf2e65e90

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-08-10 21:46

panik.......................

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-10 10:15

I har vel grillen fremme i haven endnu

Og jeg så en SORT skovsnegl forleden, det er ved at være en sjældenhed

Det var på en cykelsti, og jeg lagde mærke til at var en af de brune blevet kørt over gik der ikke lang tid før den var omgivet af flere andre brune der åd liget.

Det kunne være et tip til haveejere, altså: Mas en brun og lad den ligge, så kan man snuppe en større flok når de holder festmåltid.

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 04-08-10 12:51

Tak for svaret pifo. Ja det er sådan en fætter Jeg må undersøge videre hvad det er for en størrelse.