/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
opvaskemaskin Miele G 579 SC
Fra : hovsada
Vist : 3191 gange
100 point
Dato : 03-08-10 11:43

der kommer ikke vand i maskinen- det startede med at der ikke kom nok, men nu kommer der intet !

Jeg kan vaske op ved at hælde vand ind gennem lågen- den vasker og pumper ud, men fylder ikke nyt på, selvom jeg kan høre tilløbsslangen fyldes.
Har prøvet at finde et evt. tilstoppet filter, men forgæves.
hvor skal det sidde ?

Har ikke lyst til at bekoste dyr rep.udg.- men heller ikke til at smide en brugbar maskine ud .

er der hjælp at hente her ? - dumme kommentarer frabedes

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-08-10 12:20

Umiddelbart lyder det som om din slange er blevet tæt af en eller anden grund.Et evt filter vil sidde nærmest der hvor slangen er skruet på vandhanen.Check om slangen har fået et skarpt knæk .
Prøv først det før du begynder at ringe montør

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 03-08-10 13:02

hej
hvis ovenstående ikke virker kan du jo prøve det her..
da jeg stod i lære som elektriker havde vi en hvidevarereperatør ansat, og han viste mig en dag at der var et trix med èt bestemt mærke man kunne prøve hvis pumpen ikke virkede (nu kan jeg jo så ikke huske om det var miele.. men det er forsøget værd) man tog og skruede bagbeklædningen af, eller ihvertfald fandt ind til pumpen, måske under bunden.. så afmonterede man slangerne.. og satte dem på igen!!!.. det lyder sindsygt.. men det virkede sku!!.. bagefter kørte maskinen som den skulle igen. kun efter at have pillet slangerne af og sat dem på igen. JEG var imponeret.
måske det virker?..

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 03-08-10 13:27

Hej hovsada

Jeg har ikke rigtigt nogen "trylleløsninger" at byde ind med her..

Men lidt guidens i alm. fejlfinding vil jeg gerne tilbyde dig !

Start med at undersøge om der er alm. vandværks-tryk fra den vandhane som maskinen er tilsluttet
( Afmont. slangen til maskinen, og lad vand fra hanene løbe direkte i en spand/balje for fjernelse af evt. urenheder i rør etc. )

Kontroller si/filter i forskruning på aquastop på slangen ( Den der er skruet direkte på vandhanen.. - si/filter skal være ren og hel - kan afmonteres med en tang eller lign. - trækkes blot ud ! )

Monter igen og se om der er vandtryk på maskinen..

Hvis IKKE, vend tilbage på tråden her..

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Accepteret svar
Fra : sp4nker

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-10 14:16

Citat
Har ikke lyst til at bekoste dyr rep.udg.- men heller ikke til at smide en brugbar maskine ud .

det kommer det til...og hvis den ikke virker efter hensigten, er den ikke ret brugbar!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-08-10 18:46

filteret ved hanen er ikke stoppet og så kan et evt længere fremme vel heller ikke være det !!
har haft maskinen ude og vaske der- så der en ingen knæk på slangen...pumpen virker--vandtrykket
er normalt-

har ikke prøvet at afmontere og påmontere slanger- men det blir måske det næste. >

kunne forestille mig at problemet måske ligger ved saltbeholderen ?? hvis vandet kommer den vej ind i maskinen !?

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 03-08-10 19:05

Hej hovsada

Går ud fra at maskinen er monteret med en aquastop umiddelbart ved vandhanen.. ?

Får magnetventilen i aquastoppet tilført 230 Volt når du starter maskinen på et program ?
( Mål med måle-instrument/Universal-tester )

Hvis der kan måles en spænding på 230 Volt på magnetspolen, når maskinen er startet, vil der være tale om en defekt magnetventil..

Ovenstående er under katagorien "trinvis fejlfinding.." - du er i gang med at gætte på noget med en salt-beholder.. - hvis du forfølger denne teori kan det godt blive en MEGET lang tråd her..

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-08-10 19:10

ikke lige klar over hvor og hvordan jeg skal måle spændingen- kan jeg bruge en polsøger ? - og hvor ?

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 03-08-10 19:17

Hej hovsada

Citat
( Mål med måle-instrument/Universal-tester )

så altså nej.. - IKKE en polsøger ( Polsøger = "gætte på om der måske er spænding ting" )

Hvis IKKE du selv er teknisk minded - og gør-det-selv,er ? - Måske tid at overlade opgaven til en person med mere "know-how" ?

Vi skal jo helst ende op med en positiv oplevelse her.. !

Kender du nogen som er udstyret med et måle-instrument.. - og som har "kørekort" til dette ?

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-08-10 19:21

jeg har et måleinstrument et sted -længe siden jeg har set det..

jeg er teknisk minded...så jeg gir ikke op

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 03-08-10 19:23

Hej hovsada

Thats the way ! - Go for it !

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-08-10 19:35

hm har fundet en tester med "2 ben" hvor jeg kan måle 400-380-220-110V ...er det en universaltester ?

og kom i tanke om at jeg afmonterede tilløbsslangen med aquastop fra min tidligere Miele , da jeg kasserede den. (her var det varmelegemet der var kaput) hvis du tror fejlen ligger her kunne jeg jo sætte den på- har lige fundet den !

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 03-08-10 19:44

Hej hovsada

Det kunne godt være en endelig løsning med den gamle du har gemt.. - men start nu med at fejlfinde på den du allerede har..

Du må kunne åbne for boxen med aquastoppet.. - og komme til at måle på tilslutningsklemmerne ?

HUSK nu at vi taler om 230 volt spænding.. - du skal sikre dig at du ved have du gør !

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-08-10 20:02

har lige åbnet boxen på den gamle for at kigge- den en magen til den anden- og alt indeni er forseglet/indstøbt...der er ikke noget at måle på , begge ledninger forsvinder ind i plastmasse

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 03-08-10 20:32

Hej hovsada

Da måler du blot i den anden ende af ledningen.. - der hvor den er monteret inde i opvaskemaskinen.. - hvis der er 230 volt der.. - og maskinen ikke lukker vand ind.. - ja så har du jo fundet problemet med en defekt magnetventil i aquastoppet.. !

Normalt klipper vi blot ledningen oppe ved aquastoppet.. - og samler den med vandtætte krympemuffer efter endt måling/udskiftning af ventilen..
( Da kan man undgå at skulle have maskine ud på gulvet ! )

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-08-10 20:37

orker ikke lige i aften- det må blive i week-enden...men foreløbig mange tak - vender tilbage

handywoman

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-10 05:26

Hvis der ikke kommer vand i vakinen er der følgende muligheder

- ikke vand fra hanen eller filter ved hanen tilstoppet.

-aquastop, som er sikringen mod slangebrud er aktiveret og spærrer. De er ikke alle elektriske.

- magnetventil, som skal lukke vand ind er defekt.

- mekanisme for afmåling af vandmængde (ude i siden af maskinen) eller nivaumåler er defekt.

-auromatisk stop på grund af vand utæthe me vand i en spildbakke i bunden af maskinen.

- fejl i programautomaten.

Den med saltbeholderen tror jeg ikke på . Vandtilløbet er ikke gennem saltbeholderen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-08-10 10:04

Forstår ikke hvorfor en polsøger så tit bliver nedgjort, hvis man forstår at bruge den er det et fantastisk simpel og anvedeligt stykke værktøj der altid er med i min værktøjskasse.
Off-topic, beklager!

Det er 99% sikkert din fylde ventil der har kortsluttet en udgang på elektronikken. DET KAN LAVES!
Fylde ventilen sidder inde i maskinen i bunden af vankammeret i den ene side.
Hvis du piller stikket af fylde ventilen er der sikkert brænd spor, efter fugt. Rense, nye stik, muligvis ny ventil og en rep. af elektronikken.

Aqua stoppet som omtales her, fungerer i denne maskine blot som almindelig vandventil, blot med større sikkerhed, da den sidder helt tæt ved vandhanen. Den fylder vandkammeret til niveau opnås, derefter aktiveres fylde ventilen som tømmer vandkammeret ind i maskinen.

Rep. af elektronik og reservedele: http://broendum-elektro.dk/
Giv et kald, der er god rådgivning at hente.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-08-10 10:47

taunus...jeg tror faktisk på din forklaring- det lyder rigtigt og jeg kan mærke på tilløbsslangen, når jeg starter, at der løber vand igennem-men kan ikke se det i bunden af maskinen. Tidligere kom der ikke nok...men nu slet ikke !

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 04-08-10 11:30

Jeg tror nu at der ikke er tryk nok på vandet , for i de fleste miele opvasker sidder der en trykdåse der måler og hvis tryket ikke er iorden vil maskinen ikke tage vandet.

Bassebo....

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-08-10 11:48

der er masser af vandtryk- og maskinen har vasket perfekt for nylig 1

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-08-10 22:19

Det er typisk at det starter som en periodisk fejl, der efter nogen tid bliver værre, for til sidst slet ikke at virke.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-09-10 09:29

det var ikke aquastoppet eller fyldeventilen- nu ryger den UD

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 05-09-10 09:30

Tak for svaret sp4nker.