/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
AEG Lavatherm 500 varmer ikke
Fra : hojriiskim
Vist : 3061 gange
100 point
Dato : 02-08-10 20:22

Hej.

Er ved at flytte ind i et hus hvor den forrige ejer har efterladt en ældre AEG tørretumbler model Lavatherm 500. Vi har haft den taget ud af sin "hylde" for at gøre rent bagved og sat den tilbage, hvorefter den blev tændt(første gang vi tændte den) og helt sikkert gav varm luft fra sig. Det høre med til historien at vi i samme omgang satte et trådnet i der hvor den blæser luft ud, da der har været mus der har gnavet sig i gennem slangen.
Mens tumbleren kørte første gang, efter rens og montage af trådnet, er der på et tidspunkt ikke længere varme på. Jeg opdagede tilfældigt at tøjet var koldt.
Jeg har prøvet at afmontere topbeklædning og bagbeklædning og blæse/støvsuge støv og skidt ud derfra, samtidig har jeg prøvet at tage slangen hvor den blæser luft ud af, for at se om det kunne være det trådnet jeg har monteret der gjorde forskellen. Men der er desværre ikke varme på stadigvæk.

Hvad kan der være galt? Nogen gode forslag? :)

Kim

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-10 20:37

lyder som om det er varmelegemet, der er stået af.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 02-08-10 20:37

Det du kan prøve at gøre er at måle modstanden på varmelegemet for at se om dette er intakt,for at udelukke den del.
Alt efter alder så er det ikke mange kroner du må ofre på en gammel tørretumbler.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 02-08-10 21:12

Jeg kender ikke helt alderen på maskinen, men jeg regner ikke med at ofre noget særligt på den.

Hvordan måler jeg modstanden på varmelegemet? Jeg har et digital multimeter, som jeg mener kan måle modstand, men hvor placere jeg polerne for at måle det rigtige? :)

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 02-08-10 21:13

Og hvor stor(eller lille) skal modstanden være for at det virker/er defekt?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-08-10 21:30

du må fjerne bagbeklædningen-(ta først stikket ud ) jeg mener at varmelegemet sidder i bunden af maskinen.Så sætter du dit multimeter til at måle ohm .Det giver ikke udslag hvis det er defekt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-08-10 21:35

http://www.devicemanuals.com/guide/Dryer/AEG%20Electrolux/AEG-Electrolux-Lavatherm-500-RE-Tumble-Dryer-TlRBd056Yz.html

HER KAN DU DOWNLOADE MANUALEN TIL MASKINEN.

OBS jeg ser at der er en knap som kan trykkes ind som der står S på ....det skulle give reduceret temp.... Har du trykket på den???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-08-10 21:37

Jeg mener der sidder et stort filter i bunden af maskinen. Det gør der på min Lavamat og hvis det er stoppet, så vil maskinen ikke varme.
Der er et gitter i bunden af maskinen når døren er åben, bag det gitter sidder der et filter der skal renses.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 02-08-10 21:39

Jeg vil prøve at måle lidt på den i morgen.

Jeg har godt se den manual du linker til, men den maskine jeg har, har ikke den "S" knap der..
Jeg fandt ud af jeg nok skal bruge det fulde produktnummer for at kunne finde den helt rigtige manual - dette nummer notere jeg mig også lige i morgen.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 02-08-10 21:57

Det kan også være en knækket ledning til varmelegemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-10 01:04

Et gæt er at en sikkerhedstermostat har slået fra på grund af overhedning. det sker med for lille luftskifte på grund af forstoppelse i filter , knæk på udluftslange eller et for finnt musenet.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 03-08-10 21:15

Problemet er løst. Jeg tog bagbeklædningen af og målte modstanden over varmelegemet. Det gav udslag, hvorefter jeg tjekkede varmesikringen som viste sig at være en lille bitte smule "åben" således der ikke var forbindelse. Jeg "masserede" den lidt og så var der forbindelse og varmen virkede igen.. :)

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 03-08-10 21:16

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-08-10 10:25

Helt ok ....godt at du fik den til at virke