/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandlng af gamle afrensede hængsler
Fra : casper0606
Vist : 2102 gange
50 point
Dato : 02-08-10 19:43

Jeg er igang med at renovere mine døre i min lejlighed, dørene er gamle hvidmalede fyldningsdøre med fine træhåndtag.....

Hængslerne har dog været overmalede mange gange og er nu afrenset for maling.... men hvad så....

Skal jeg lade dem stå som de er, der er kommet en del ridser og de ruster vel....

Jeg kan spraymale dem sorte, men bliver de så ikke 'for' sorte.....

Har i nogle forslag...

Casper

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-08-10 19:53

Jeg ville bare vælge at lakere dem. Jeg synes sort er for sort.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-10 20:21

Ja, smag og behag...
Hvis de er ridsede og ser "brugte" ud, så ville jeg spraymale dem sorte. Jeg synes sorte hængsler ser flotte ud mod de hvide døre. Du kunne evt. vælge en mat sort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-10 21:34

Det blver svært at male dørene hvide hvis hængslerne er sorte.

Hvis hængslerne sandblæses eller den mildere glasbæsning - vil ridserne måske forsvinde.
Rør dem kun med handsker eller med en klud - da dine fingre sætter mærker, på den ubeskyttede overflade.
Og så lakering.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-10 21:54

De gammeldags Hamborg-hængsler som de kaldes var i lange perioder også brune.

Jeg solgte i sin tid nogle sæt i massiv messing, de kostede en bondegård.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-10 22:23

Et forkromningsfirma kan brunere hængslerne så de ligner antikke.
http://www.tempo-krom.dk/
Der har jeg fået lavet en del til min gamle Volvo en gang.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-08-10 08:38

når dørene er gamle, så har de vel også nogle skrammer. så vil det se dumt ud hvis hængslerne ser nye ud. giv dem en gang klar lak og lad dem have det rustikke look som resten af døren.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 03-08-10 10:42

Kan du komme til at slibe dem med noget smergellærred, der må findes noget til metal? Ellers lyder det godt med blæsning, ved bare ikke hvor man får lavet det?

Lak er vel det bedste hvis de skal blive ved med at se ud som de gør. Men hvorfor overhovedet gøre noget ved dem? De kan da vaskes af som alt muligt andet og få den patina som jo netop kendertegner alderen.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 03-08-10 10:46

Glemte lige, jeg tror ikke de ruster som sådan, så skulle de vel allerede have vist rusttegn og hvis der kommer lidt rustpletter, så sliber man det af. Jeg har haft nogle liggende i mange år før jeg smed dem ud, der var ingen rust.

Rosalil

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-08-10 15:08

Vi har gamle fyldningsdøre og rigtig gamle hængsler dertil. Døren er pillet af, hænglerne også, så de er enkeltstyks og dermed lettere at pudse med ståluld. En del knofedt går der til + det flotte bundstykket, til dørhåndtag og nøglehul. Til sidst er det hele lakeret. (Døren er naturligvis pudset og skrabet ren for gammel maling, og nymalet igen. Alle gamle skrammer har fået lov til at blive siddende, det gælder også smedejernstykkerne (hængler mm) fordi der er så flotte udsmykninger i form af figurer og "krummelurer".
Vi mener også, at en gammel genstand (det være sig hængsler, dør eller andet) ikke skal se ny ud.
Vi blev meget fornøjet med resultatet hos os, så - god arbejdslyst!
MVH Akle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-10 17:11

Når du nu har renset dem ned til fast rust, kan du give dem enten rustbeskyttende grundmaling og dernæst alkydmaling eller en gang hammerlak ("Hammerite"). derfra har du frie hænder med hensyn til malingbase og farve