/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Valg af transducer til ekkolod
Fra : chalamik
Vist : 382 gange
50 point
Dato : 01-08-10 20:52

Hej
Indvendig i bunden af min sejlbåd af glasfiber er fastlimet 2 forskellige transducere. Den ene har tidligere været koblet til et NASA ekkolod med lysdiode. Frekvensen på denne transducer er 150 kHz og den skulle kunne klare ned til 100 m dybde.
Den anden transducer har en frekvens på 455 kHz, en "keglevinkel" på 9 grader og den skulle kunne klare en dybde ned til 70 m. Denne transducer har jeg hidtil brugt på mit Tournament 1101-ekkolod.

Jeg har nu købe en kortplotter med ekkolod, og i manualen "foreslåes" tilslutning af transducer med frekvens på 50/200 kHz og en effekt på 600 W.

Kan jeg alternativt bruge en af de eksisterende transducere til den nye kortplotter med ekkolod?

Jeg har flere steder læst, at man ikke må klippe kablet til transduceren over, fx for at montere et andet stik på den. Er dette korrekt?

Mvh Chalamik

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-08-10 02:43

Det første med forskellige transdusere. kan jeg ikke svare på, men prøv dig frem.
Men det andet har noget med reflektionerne i kablet at gøre så nej ingen klippen der.
Jeg kan godt komme med et exembel, Men det må blive senere.
Højris