/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
internet virker ikke!
Fra : bruuno117
Vist : 628 gange
300 point
Dato : 01-08-10 14:55

Jeg sidder her med min laptop, og prøver at komme på min mors netværk, hun kører XP og jeg kører Win7. Jeg indtaster hendes IP og dns, men af en eller anden grund kan jeg ikke få internettet til at fungere, der er adgang til lokalnettet, men ikke internettet! Er der en der kan sige mig hvad det er jeg gør galt her!?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-08-10 15:05

Hvor er det du indtaster hvilken IP adresse?

Alt efter netværkstype, så er det sandsyligvis en tildelt IP adresse, og du kan ikke tage for givet, at den adresse din mors maskine har fået tildelt sidste gang hun loggede på kan bruges igen, og hvis hun er logget på, kan du ikke være logget på med den samme IP adresse alligevel.

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 01-08-10 15:42

Hei
Hvis du velger få ip adresse automatisk fra router , kommer du på internett da?
Hvis di ip adresse er 192.168.0.2, og din mors ruter vil gi deg ei ip adresse 10.0.0.X ja da kommer du ikke på internett.
Så hvis du lar router til di mor styre ip da går det så mye mye bedre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-10 16:47

Jeg indtaster hendes IP og dns..

Det bringer dig ikke på nettet...

Først skal du lige svare på :
- Er der en router ved din mor... ?
- Er der trådløst netværk, eller er det via kabel ?
- Hvor er det lige du taster IP adresse og DNS ?...

Uden svar på dette kan vi ikke hjælpe dig videre...
vh ben

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 01-08-10 17:29

Jeg har fået net på min bærbare, det var en ip konflikt, ændrede x.x.x.64 til x.x.x.65, så virkede det. hvad jeg ikke forstår er at min mors var slukket, og netværkskablet sluttet til min maskine, så hvorfor kunne jeg ikke bruge x.x.x.64?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-10 17:51

Jeg tror du skal prøve at svare på de spørgsmål vi har stillet, hvis du vil hjælpes videre...

vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-10 17:58

Citat
min mors var slukket, og netværkskablet sluttet til min maskine
skifter i bare netkabel fra din mors og over på din computer?
Brug en router når der er flere computere som skal deles om forbindelsen
eller i det mindste en switch, det kræver at din mor har 2 dynamiske IP adresser

i vil altid opleve problemer ved skift fra den ene til den anden computer hvis bare bytter kablet rundt.

Måske er mit forslag helt ved siden af men det er ikke særlig nøjagtige oplysninger du giver og du svarer ikke rigtigt på spørgsmålene fra Benjamin.Hansen

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 01-08-10 20:59

Den eneste grund til at jeg skulle have min bærbare til nettet, var for at teste forbindelsen. Min mors maskine har lidt små problemer, som jeg har mistanke om skyldes en eller anden form for virus (har berørt emnet i den her tråd http://kandu.dk/Spg148894.aspx , der også beskriver hvordan min mors setup er), og angående hvor man taster IP og DNS ind, så ved jeg ikke hvor man skulle taste det ind, ud over i egenskaber for netværk.

men jeg fik jo det til at virke ved at skifte ip, men det der undre mig nu, er hvorfor jeg ikke kunne bruge den samme IP some den anden maskine, når den ikke engang var koblet på nettet?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-10 21:34

Sæt comtureren til selv at finde IP adresse og DNS server, det virker men det tager ret lang tid at finde internettet når der skiftes computer, IP adressen til internettet er noget som udbyderen tildeler, ikke noget som du selv kan bestemme, det kan du kun hvis det er på eget netværk

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 300 point
Dato : 01-08-10 21:41

Dit problem er at du glemmer at din PC har en anden MAC adresse...

Når din mor PC er godkendt med en IP adresse til hendes MAC adresse så den kan du ikke bare stjæle.

Hvor længe der går før den igen bliver frigivet har jeg ingen anelse om...
vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-10 22:01

Her hos mig kunne der gå mellem 10 og 30 minutter, når jeg skiftede computer, jeg har TDC som udbyder men tror ikke det har noget med sagen at gøre hvem der er udbyder
derfor valgte jeg ret hurtigt at købe en router

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-10 22:03

Ikke helt rigtig, først lånte jeg en switch og fik TDC til at stille to dynamiske IP adresser til rådighed, senere da der kom flere computere til, købte jeg router

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-08-10 01:01

Citat
Her hos mig kunne der gå mellem 10 og 30 minutter, når jeg skiftede computer, jeg har TDC som udbyder men tror ikke det har noget med sagen at gøre hvem der er udbyder

et lille trick o.v.n.
IPCONFIG /RELEASE inden du fjerner kablet fra den ene maskine og så er der ingen ventetid
men det er naturligvis ikke noget problem nu hvor du har egen router

Citat
Jeg indtaster hendes IP og dns

Den går kun hvis hun kører med fast ip, normalt kører man med dynamisk ip (DHCP) og så kan den ip jo være i brug et andet sted

DHCP vil sige at computeren selv spørger netværket om ip opsætningen (gateway, ip, subnet mask, dns)

Godkendelse af svar
Fra : bruuno117

Dato : 06-08-10 22:42

Tak for svaret Benjamin.Hansen.