/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Fandens vise
Fra : johnnyBP
Vist : 2273 gange
106 point
Dato : 01-08-10 14:49

Jeg havde engang en "78'er" med et stykke musik, der hed "Fandens Vise"
En af linierne i sangen lyde -- "de snyder i skat med Amen - Det er fandne mine allesammen"
En anden jeg savner fra den tid er "Cleopatra klagesang", men her kan jeg ikke huske andet om den end at jeg syntes den var morsom.
Og så er der også lige "Begravelsen i Nevada" om præsten der ikke helt forstod sproget i det vilde vesten

Er der mon nogen der kender dem og ved hvordan man får fat i dem. Gerne i nyere format men ingen betingelse (min grammofon kan ikke spille de gamle 78'ere, men jeg kan sikkert finde en der kan)
Jeg har desværre ikke mange point at give af, men jeg skal nok forhøje efterhånden som jeg får samlet point sammen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-10 15:04

Er det ikke Ebbe Rode / Ebbe Rohde monologer du leder efter når du siger "Begravelsen i Nevada"?

Prøv at se her: http://www.biblioteksvagten.dk/svar.asp?qaid=25051

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-08-10 15:06
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-08-10 15:08
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-08-10 15:45

Fandens vise...
Er det ikke den hvor Ove Sprogøe sidder ned med en tamburin:

-Cigaretter, whisky og nøgne pir`

Okay, den er nok efter 78`ernes tid.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-08-10 17:29

Hej LuffeA den du omtaler hedder Fandens Oldemor og er skidesjov. Den er på en 45 singel plade.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-08-10 17:39

Hej hawaii7

Stouenberg er også inde på det, men jeg havde ikke læst hans link da jeg skrev.
Nu mangler vi bare en melding fra trådstarter, men der er jo et utal af viser.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 01-08-10 17:46

Hej allesammen
Det er ikke fandens oldemor men fandens vise.
Jeg har i en af de nævnte tråde set at både fandens vise og Cleopatras klagesang er fra Apollorevyen 1954, så jeg må se på biblioteket om de kan skaffe den. Jeg ved ikke hvem jeg skal give point, så jeg venter lige til i morgen og ser om der kommer flere indlæg - evt om hvordan man får fat på lydsporet fra den pågældende revy.
JohnnyBP

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 26-10-10 12:43

Jeg mener, at Fandens Vise blev sunget af Ole Monty. Jeg synes, at jeg kan se ham for mig på et billedet med bl.a. horn i panden. Og den kan sagtens stamme fra Apollo Revyen 1954. Visen huskes nok ikke af nogen mere, og den er ikke genudgivet senere. Det var en 78-plade.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 26-10-10 13:12

Tilføjelse: Iflg. bibliotek.dk er sangen fra Apollo Revyen 1954 "Robinson Crazy". Ole Monty med Walther Bødkers ensemble. Sikkert oprindelig en 78-plade - men osse en 45-plade TONO EP 45028. Pladen er kun registreret i 1 eksemplar, som findes i Statsbiolioteket. Den kan ikke hjemlånes.
Hilsen - John

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 26-10-10 19:20

hej
Allesammen, tak for indsatsen.
Jeg har fået Cleopatras klagesang, samt Begravelsen i Nevada, og mine egne undersøgelser siger også at Fandens Vise kun findes på statsbiblioteket i Århus, og ikke kan hjemlånes.
Jeg har prøvet at efterlyse den antikvarisk, men det er tilsyneladende en håbløs opgave, da jeg ikke kan finde en database hvor antikvarhandlere registrerer deres udvalg.
Mit håb er stadig at en af Kandu's eksperter tilfældigvis kender en der har et eksemplar, så jeg lader den lige stå åben lidt endnu
Hilsen Johnny

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 26-10-10 23:50

At pladen er svær at finde kan godt skyldes, at den dengang ikke er solgt ret meget! Men der findes jo privatfolk, som samler på netop den genre, og som måske har dubletter. Problemet er så bare at finde dem! Prøv at søge på Google!

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 26-10-10 23:55

Tilføjelse: jeg fandt denne samler: pedipsen@gmail.com

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 27-10-10 08:25

Endnu en tilføjelse: Pedipsen har osse en hjemmeside: www.pedipsen.dk -- se den. Han er 78 plade-fan med speciel interesse i dansk revy, ved jeg. Han har en omfattende samling og osse en masse dubletter, som han sælger aF. Hilsen - John

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-10-10 09:39

Jeg har selv haft Begravelsen i Nevada opp på Kandu.

--------------------------------------------------------------------------------
"Biblioteksvagten gav alligevel ikke op lige fået at vide man kan købe den på CD for 100 kr (gælder åbenbart alt materiale der er over 50 år gammelt selv om det ikke er til udlån )"

Det foregår via statsbiblioteket og man får hele den pladeside hvor nummeret findes på CD en.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 28-10-10 22:28

Fint nok hvis det er et nummer, man absolut må have. Men 100 kr. for bare 1 sang - så er den sgu da osse betalt. De overspiller nummeret fra 78'eren til en blank cd, som koster under 2 kr. i indkøb. Resten er betaling for ulejligheden!