/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte vil ikke spise vådfodder???
Fra : 0alfen0
Vist : 1349 gange
100 point
Dato : 01-08-10 13:37

min mor og jeg har hver vores kat (vi bor ikke sammen) kattene er brødre og ingen af dem vil spise vådfodder mere. vi har prøvet en masse forskelligt for at se om der er noget de vil ha, men til ingen nytte... vi vil gerge gøre det så godt for kattene som muligt, så skal vi bare lade dem leve på tørfodder, og selvfølgelig i ny og næ noget frisk fisk???

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-08-10 14:13

hvad er fodder ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-10 14:37

Det er fødder stavet uden ø.

Katte kan da godt få tørfpoder af god kvalitet, bare man bløder det op i lidt vand først.

Væn dyrene til det ved at komme lidt på fisk eller vlande med rejer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-10 14:40

Helt tørt foder og foder med benmel ( ses i deklarationen ved et højt Calcium og fosfor indhold) er skadeligt for kattenes nyrer. De er ikke bengnavere af natur og u8rindannelsen klarer ikke den slags.
De risikerer også nyresten af for tør kost.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 01-08-10 15:27

Min kat bryder sig heller ikke om vådt fodder, han spiser kun tørkost og det har han gjort i 13 år og befinder sig udemærket med det.

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-08-10 16:04

Min 14 årgamle kat har altid kun levet af tørfoder købt af www.engelykke tlf. 984652766

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 01-08-10 16:17

Katte har det med kun at spise det de har lyst til. Er de vænnet til tørkost spiser de det, og det tager de ingen skade af hvis det er ordentlig kvalitet. Bare pas på med det billige, der kan få dem til at danne nyresten. Du kan købe specialfoder hos dyrlægen, og Royal canin har også noget godt.
Hvis du endelig vil have den til at spise vådkost, så giv den KUN det. Den vil så sulte sig i præcis 3 dage og så overgive sig.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 01-08-10 19:16

Citat
Du kan købe specialfoder hos dyrlægen, og Royal canin har også noget godt.

På ingen måde bedre end det BILLIGE.

Min spiser også kun tørfoder____HUSK MASSER AF FRISK vand.
Hun tager dog en pose KiteKat engang imellem, men hun vil helst have sovsen/ gele´n

Citat
De er ikke bengnavere af natur

NEJ VEL: de æder græs og planter/ helst ØKOLOGISK

Hvis den går ude, får den sig sikkert en mus engang imellem
og får mættet sig med bødt foder.

Endelig kan det være fordi maden meget hurtigt bliver dårlig,
efter en halv time kan jeg godt tømme skålen.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 01-08-10 19:18

Citat
meget hurtigt bliver dårlig,

ifølge katte-næser

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 01-08-10 19:26

En kat må under ingen omstændigheder undlade at spise i tre dage, det kan give varige skade på kattens indre organer. Selv en kat der har fået trukket alle tænderne ud SKAL spise på 2. dagen, ellers skal den hos dyrlægen igen, og dyrlægen sørger så at den får næring.

Jeg har haft katte i mere end tyve år, og de har altid fået tørkost fra dyrlægen. Tørkost forebygger tandsten, og så er holdbarheden længere end vådkost.

Men tag dyrlægen med på råd, når du vælger kost. Dyrlægen skal vide om det er en racekat, en ude/inde kat eller kun inde kat. Også om den er neutraliseret. Ud fra de oplysninger ved dyrlægen nøjagtig hvilken kost din kat skal have. Ok det er dyre at købe mad hos dyrlægen, men det betaler sig i længden, og så bliver katten måske 18-20år ligesom mine. Lige præcis på katte mad hænger pris og kvalitet sammen.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 01-08-10 20:19

Citat
Lige præcis på katte mad hænger pris og kvalitet sammen.

Citat
Jeg har altid købt Royal Canin, men fremover koster missemors mad kun ca. 14,kr for et kilo og kvaliteten er i top i følge forbrugerrådets blad Tænk.

I sidste nummer af bladet TÆNK er kattemad testet:
De billige mærker i Tørfoder fra ALDI (Schnucki) og Lidl (Coshida) er lige så gode som Hill´s Science Plan Adult og Royal Canin. Bladet kan lånes på biblioteket eller prøv www.taenk.dk.

Der er også en vådfodertest og der bliver dyrlægens fuldforder m. oksekød og hjerte testet til under middel.

Håber også I kan have glæde af testen!

http://www.24.dk/group/katte/forum/thread/2033243

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 01-08-10 20:21
Kommentar
Fra : malmin

Dato : 01-08-10 23:09

Jeg har en kat der blev syg af almindelig foder - krystaller i urinen. Han kan kun tåle dyrlægens "medicin" kost, hvis han får den almindelige Royal Canin, er der straks problemer igen, så han er på den "rigtige dyre kost", fra Royal Canin, men jeg vil gerne beholde ham nogle år endnu, han er kun 6år, og har ingen problemer med krystaller i urinen, når bare han får sin "medicin" mad.

De andre katte får en flottere pels, når de bliver fodret med Royal Canin. Jeg har prøvet det billigere foder, men pelsen bliver hurtig kedelig at se på, og der kommer meget mere i katte bakken, end når jeg bruger den dyre katte mad.

Men det er jo kun min erfaring, de kloge hoveder der har lavet de forskellige test, ved selvfølgelig bedre. Sådan er livet. Men jeg holder mig stadig til katte mad fra dyrlægen, så forstokket er jeg

malmin

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 02-08-10 11:07

Citat
Men jeg holder mig stadig til katte mad fra dyrlægen, så forstokket er jeg

sikkert heller ingen der bebrejder dig.

men hos mig, er det katten der bestemmer = maden
og den vil ikke nærme sig de dyre mærker.
hvad angår tøfoder.

vådfoder elsker den kitekat og går i stor bue uden om netop de billige mærker

Den elsker tørfoder fra Aldi og Whiska = nam nam.

Citat
krystaller i urinen

Kan tyde på den er kastreret for ung??

Citat
og der kommer meget mere i katte bakken

JA, det er jo en stor ulempe = for meget skrald

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-08-10 22:41

Whiskas har garanteret tilsat et eller andet som gør at alle katte kan li´ deres mad-
Herhjemme bliver der også meget nøje holdt øje / antennerne er ud- med godbidderne fra Whiskas.

Men ellers gør jeg lige som Malmin, som jeg er 100 % enig med. Katten (1 år gammel) får kun det som dyrlægen har anbefalet - og det kan godt være at whiskas ville være mere aktraktivt, men her er det mig , som i samråd med dyrlægen har bestemt hvad maden skal være.

Efter at ha´været ude at aflive en kat, efter 16 år godtnok, men med problemer med nyre osv. Den havde det virkelig ikke godt til sidst. Dyrlægen havde forskellige teorier omkring kosten. Hun var kun til vådkost fra whiskas og hun fik hvad hun ville have.

Nu er det blevet en kastreret hankat, som også får kost derefter- Royal Canin, til kastrerede hankatte, - så han ikke bliver for fed, suppl. med en enkelt godbid om dagen fra whiskas.

Accepteret svar
Fra : Gigli-Chico

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-10 23:17

Mine katte spiser tørfoder de spiser IAMS . Det kan man både få hos dyrelægen og hos maxi zoo, jeg er ret sikker på man også kan få dem andre steder. Jeg skifter mellem flere af deres varianter af smag og sådan. Lige nu spiser de IAMS Pro active. nutrition succulent roas chichen hairball.
Der har aldrig været nogle problemer med at de spiser tørfoder. Og så drikker de masser af vand.

Jeg giver den nogle gange noget tun eller noget så det ikke er det samme hele tiden. og så skifter jeg smagen af deres mad engang imellem. og så giver jeg dem nogle katte stænger? jeg kan godt nok ikke lige huske hvad de hedder lige pt. Men dem kan man få stort set alle steder. Dem jeg køber, køber jeg for 11 kr. i aldi og der er vist nok 12-14 stænger i en pakke,. Jeg giver dem en og så brækker jeg den op i mindre stykker så de har hver deres de er ret bløde så de er meget nemme at bide i for kattene.

Men de må heller ikke kun få det samme hele tiden, for hvis de kun for tørfodder kan det være for meget for deres mave og de bliver deres mave helt hård.. (i extreme tilfælde) Så det er altid godt at prøve at variere det lidt.

Godkendelse af svar
Fra : 0alfen0

Dato : 15-10-10 09:24

Tak for svaret Gigli-Chico.