/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
UV pærer virker ikke?
Fra : kbisgaard
Vist : 937 gange
200 point
Dato : 31-07-10 15:02

Hej alle

Jeg har købt 2 uv-pærer 220V 75W, men når jeg putter dem i en almindelig fatning lyser de kun meget svagt, og giver ingen uv-effekt med min uv-tusch. Er der nogen som ved hvad der er galt?

Venlig hilsen
Kasper Bisgaard

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-07-10 16:19

UV er jo ikke lys som i en normal 75W glødetrådspære. Mennesker kan, per definition, ikke se UV lys...

http://da.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_lys

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 31-07-10 16:20

Jamen man burde da alligevel kunne se effekten fra UV-tuschen burde man ikke?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-07-10 16:26

- jo, hvis det ikke er i solskin og tuschen for gammel, så burde du... Har du prøvet i et mørkt rum?

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 31-07-10 16:28

Ja jeg har prøvet i mørke. Men pæreren bliver også brændvarm i løbet af få sekunder. Man skal vel ikke have en speciel fatning til sådan én?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-07-10 17:01

Når dine pære ikke virker skal du bare købe 2 nye som er i orden. Nemt og enkelt.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 200 point
Dato : 31-07-10 18:07

Nu er det vel ikke sådan nogle, som man kan købe ved feks elextra til 22,95 ???
De er altså ikke meget værd.
Selv et lille lysstofrør (8 W) giver mange gange bedre UV effekt, end de alm. gødetrådspærere med sort glas.

En alm. 75 W glødetrådspærer bliver også meget varm, meget hurtig, så der er sikkert ikke noget galt der.
Der findes også nogle højtryks "et eller andet" lamper som giver UV lys, disse skal have en reaktor i serie med lampen, men det er nok ikke dem du har købt, eller hvad???

MVH

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 31-07-10 18:41

Nej det er nok bare sådan nogle almindelige glødepærer. Må have fat i et lysstofrør i stedet så :P

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-10 23:28

Til 75 W pærer skal du have fatninger beregnet til denne størrelse. De er normalt af porcelæn.
Elinstallatøren sælger dem.

Udbyttet af en glødetråds UV pære er ikke ret stort.
Uv lys er også forskellige ting, afhængig af bølgelængden. Jeg vil tro at UV glødepærer hører til í den langbølgede ende . Det vil sige lige under 0,4 µm , som er grænsen for det synlige lys.

Hvad skal du bruge det til. Pærerne er ofte brugt af amatører til fotoresist , på kredsløbsplader.

Du kan ikke se virkningen før pladerne er fremkaldt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 01-08-10 10:39

Man brugte UV lys tidligere til at belyse f.eks. offsetplader(trykplader), den box jeg havde brugte en 2000 w metalhalogenpære med meget kraftig UV stråling. Det var en så svær størrelse at den krævede en speciel elektronisk temparaturstyring, en nyt rør kostede tilbage i 90'erne godt 2000,00kr + moms

Godkendelse af svar
Fra : kbisgaard

Dato : 25-08-10 21:27

Tak for svaret viskinge.