/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vaccination mod TBE-hjernebetændelse?
Fra : Tonganeseren
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 30-07-10 20:38

Der er kommet en anbefaling til de som ofte færdes i de nordsjællandske skove. Men problemet breder sig nok til de øvrige dele af landet. Vil I lade Jer vaccinere. Det er jo ikke noget kønt syn at se en medborger efter en gang borrelia.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-07-10 20:49

Jeg har ikke tænkt mig at lade mig vaccinere, førend vi oplever større problemer end som nu. Der kommer hele tiden nyt, man skal vaccineres for, og jeg tror stadig at risikoen er så forholdsvis lille. Men ja, det er så bare mig.....

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 30-07-10 20:50

Jeg tror også det er kommet til jylland
SHV
multi x
er snart med flyet til Manilla

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-07-10 20:52

Så afgjort ja hvis TBE florere i flåterne, og med den udendørs aktivitet du dyrker så ja.

Var det ikke hjernen der kunne gå mere i udu

MVH
BW

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-07-10 20:54

Jeg lader mig vaccinere når min læge anbefaler det.

Jeg bliver bidt af mange flåter hver år. Og jeg har haft borreliose 4 gange.

Men man skal vist selv betale. Hvert skud koster omkring 250 kr, og man skal have tre.
Og så holder vaccinationen ikke hele livet. man skal (vistnok) have chekket antistoffer i blodet med jævne mellemrum..................
Træls.. Men sygdommen er værre...

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-07-10 21:00

Hej Birgitta

Er du kommet helt over det nu så og uden meen ? Fik du indikation på at de var inficerede på de 4 bid, her tænker jeg på rødmen og opsvulmning omkrting biddet.

Er det ikke egns bestemt med TBE egentlig Tonga ?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-07-10 21:06

Kære alle

Jeg er blevet vaccineret og kun anbefale alle at blive det, hvis man færdes meget i naturen.
TRD
http://www.ssi.dk/sw674.asp
http://www.netpatient.dk/borreliose.htm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-07-10 21:35

bb1 har da overlevet!!! Noget af ham ti'hverti'fald...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 30-07-10 21:54

Så kom bb1 jo på banen, sad egentligt bare og ventede på det ville ske. Er det ikke synd for ham at i 3 musketerer (4) hele tiden hakker på ham? . . . der er vel snart ikke mere end hakkemad tilbage.

bb1's skytshelgen, jeg holder altid med de svage i samfundet.

Har selv været inficeret med den dersens bolleroparssille . . .hold da kæft hvor får man meget penisilin

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-07-10 21:57

Den udmelding der er kommet går mest på at problemet har været størst på Bornholm. Men nu er sygdommen også dukket op i Nordsjælland. Min eks blev bidt af en skovflåt i Sønderjylland - og havde det ad helvede til i lang tid, så der er også mulighed for at rende ind i borrelia der.
Grunden til at jeg spørger er, at man vel altid skal vurdere risikoen. Som Birgitta har jeg også haft brug for penicillin, men i år er jeg ikke blevet bidt - selv om jeg har revir i det område man omtaler i Sundhedsstyrelsen.
Er der f.eks. risiko for at blive syg af vaccinen?
Nu forlyder det også, at det er en misforståelse at tro, at man har små 48 timer til at finde kræet, men det passer åbenbart ikke, idet flåten omgående overfører Borreliasmitten.

Det koster 450 kroner pr. gang og man skal vaccineres 3 gange. Billigt i forhold til en bobehandling i Skifteretten. Så mon ikke jeg skal en tur til lægen. Det forlanger hustruen nemlig. Så er spørgsmålet bare, om det er fordi jeg er en god indtægtskilde - eller hyr.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

God tur til Filipinerne - THR. Lidt af en tur. Pas nu på derned.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-07-10 22:24

Igen en lille "sviner":
Citat
bb1 har da overlevet!!! Noget af ham ti'hverti'fald...

Så kan du rette ryggen og se stolt ud i spejlet.Dagens gode gerning.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-07-10 22:51

Mosebræk, det kan du også for dine vigtige indlæg, ingen at lege med heller ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-07-10 23:51

Ja, ja - igen (2)

Nu forsøger vi med et nyt koncept - i denne tråd, og hvem ødelægger tråden med personfnidder:
Moesebæk. Velkommen i klubben.
Og skal vi så holde fast på temaet!!!!

Mvh.
Tonganseren
MULTI-X

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-10 10:44

Risikoen for at blive bidt af skovflåter, er steget betragteligt de senere år. Utøjet findes overalt i naturen.Lad nu være med at skele til de penge det koster med vaccine, det er småpenge mod det ubehag og virkelig svær sygdom og for nogle få, invaliditet det kan medføre ! Vær omhyggelig med at undersøge jer selv og jeres øvrige familiemedlemmer, hunde, katte for de små krybende bæster, som iøvrigt har en helt fantastisk livscyklus, men det er en helt anden historie !
Den primære grund til en nærmest eksplosiv vækst af flåter, skal findes i udbredelsen af råvildt, som breder sig med lynets hast i disse år. Jægere der nedlægger råvildt vil altid kunne finde store mængder af de forskellige stadier af skovflåter og sørg for guds skyld for at få kræene slået ihjel, så forstyrrer de da ikke mere.
Jeg er blevet bidt adskillige gange gennem flere år, men er heldigvis ikke blevet smittet ! Om jeg vil vaccineres ? Nej det tror jeg ikke i denne omgang, men er naturligvis hele tiden ajour med udviklingen og udbredelsen.
At Birgitta skulle have været smittet med borelia 4 gange, lyder lid usandsynligt, da ens krop danner antistoffer første gang man er smittet og derved virker som vaccination - men man skal naturligvis aldrig sige aldrig !

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-07-10 13:17

Tak for svaret Øjenvidnet4. Det lykkedes næsten at komme igennem uden spam eller ondskabsfuldheder.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-07-10 19:54

Tak for POINGS kære Tonganeser

Øjenvidnet4
MULTI-X
På skovvejene omkring Løvenholt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-08-10 14:35

HOVHOV.......!!!
Der er gået kag i den...

Der er tale om TO forskellige flåt-sygdomme:

1) Borreliose, der findes overalt i landet, og som vi først blev opmærksomme på med Mimi Jakobsens sygdomshistorie for en del år siden.
Borreliose er en bakterieinfektion og man kan IKKE vaccinere imod den. Men man kan kurere sygdommen med masser af antibiotika.

2) TBE (Tick Borne Encefalitis), der indtil sidste år kun var konstateret på Bornholm. Sidste sommer fik to skov-arbejdere i Nordsjælland konstateret sygdommen. Nu mener man at sygdommen findes i hjortene i hele landet.
TBE er en virus-infektion. Der er ingen behandling imod den. Man må bare lade kroppen kæmpe sig igennem den. Men man kan vaccinere mod TBE.

---Og besserwisser, ja, jeg kom helt over det hver gang. Første gang var der ingen tegn på at jeg var blevet bidt, men jeg havde haft mange flåtbid året før, og da lægen alligevel skulle tage blodprøve for at finde ud af årsagen til at jeg var så træt, så fik han lige sat kryds ud for "borreliose".. Da han ringede med svaret, var jeg så træt, at jeg næsten ikke kunne række hånden ud og tage telefonen...

De følgende tre gange har jeg haft tydeligt udslet. Sidste gang var i maj 2010.
Jeg bliver bidt ca. 10 gange årligt. Dog er jeg endnu kun nået op på 5 gange i år.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-10 20:57

Å, øjenvidne. Jeg ser lige, at du ikke rigtig tror på at jeg har haft borreliose 4 gange.

Min hund er 8 år. Jeg fik konstateret borreliose ved blodprøver første gang, da hun var ung.
Derefter gik der to år, ---selv om jeg blev bidt af min. 20 flåter i den tid.
Så fik jeg borreliose igen. Og har nu haft sygdommen 4 gange.

Så jeg tror faktisk, at man er beskyttet i et par år efter man har haft sygdommen...
Men det ER ikke noget, der er forsket særlig meget i endnu. Min læge mente heller ikke at man kunne få det mere end én gang..... dengang.
Han har skiftet mening.

Og som sagt, så er det IKKE borreliose, man anbefaler vaccination imod. For man HAR ingen vaccine mod borreliose.
Det er den endnu farligere TBE.