/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Skift af Fagforening 3F
Fra : pk2dk99
Vist : 1957 gange
100 point
Dato : 30-07-10 17:18

Hej Kære Kandu bruger
Jeg vil gerne have et råd fra jer. Jeg er mellem af 3f for ca 10 år og betaler 956 kr om månden til A kasse og fagforening til 3f.
Jeg har hørt at Den faglig hus er meget billigt fagforening og akasse.
Jeg arbejder i Arriva som bus chauffør. Kan jeg eller må jeg skift min 3f fagforening og A kasse til den faglig hus??????? Giver det nogen problemer på mit arbejde hvis jeg skifter min fagforening???????? Hvad i anbefaler ?
Venligst Hjælp
mvh
pk2dk

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 30-07-10 17:22

det faglige hus giver ingen service, i øvrigt bestemmer du selv hvor du vil
høre til.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-07-10 17:23

Selvfølgelig må du skifte, der er ikke fagforeningstvang her i Danmark.

Der kan være nogle fagidioter blandt dine kollegaer, der kan blive sur på dig og vil chikanerer dig fordi du skifter, men du har din fulde ret til at skifte.
Jeg er med i ASE og kører som chauffør med turistbus og TAXA.

hawaii7

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 30-07-10 17:25

Hvad med andre gode men billigt fagforeninger?????????? Hvad i anbefaler? Jeg ved ikke så meget om dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-10 17:30

A-kassebidraget, lidt over 400 kr, er det samme overalt.

Hvis Du arbejder under overenskomst kan der opstå vanskeligheder med både 3f og kollegerne, egentlig må de ikke sige et kvæk da vi har fagforeningsfrihed, men Du kan næsten være stensikker på ballade hvad adskillige andre tilfælde af samme skuffe har vist.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 30-07-10 17:30

Få man samme betaling fra Akssen hvis man bliver arbejdeløst?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-10 17:38

Citat
Få man samme betaling fra Akssen hvis man bliver arbejdeløs

Ja, regelsættet i A-kassen er bestemt af staten og er ens for alle.

Hvis Du tager springet skal Du følge op på at 3f overfører Din ancinnenitet til det nye sted, men det burde gå automatisk ved tilmeldingen da Du skal udfylde et skema.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 30-07-10 17:48

Hvad må jeg vælge.

Kristlige , ASE, Den Faglig hus ????????

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 30-07-10 18:00

3F, der er hjælpen når det kriser

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 30-07-10 18:02

husk på det er fradragsberettiget på selvangivelsen.

Kommentar
Fra : joa8700

Dato : 30-07-10 18:33

Det beløb du indbetaler til a-kassen er lovbestemt og det eneste der kan være forskel på er administrationsbidraget.
Får du problemer på dit arbejde, skal du huske at det er den fagforening der har overenskomsten, som kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-07-10 18:45

- bliv hvor du er. Jeg var medlem i Dansk Typograf Forbund, det kostede kassen men var alle pengene værd...

God weekend

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-07-10 21:54

Du kan få store problemer hvis du bytter fagforening.Det er nok mange der bliver sure på dig fordi det er den gamle fagforening der har forhandlet frem overenskomsten.Så måske får du mindre løn hvis du bytter.
alimak

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-10 00:08

Citat
husk på det er fradragsberettiget på selvangivelsen

Ikke så længe endnu, hvis regeringens sparepakke bliver vedtaget begrænses fradraget.

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 31-07-10 10:14

Husk at du får hvad du betaler for i de "gule fagforeninger"

altså lav pris = ingen eller dårlig hjælp

sådan er det alle steder i livet

Pepsimax

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-10 10:59

Danmarks Frie Fagforening yder god hjælp.

Ledelsen bor heller ikke på flotte adresser eller tager hele familien med på medlemsbetalte luxusrejser eller giver sig selv millionpensioner eller støtter nogen partier økonomisk.

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 31-07-10 15:01

Hej

er der noget nemmere end at komme med løse båstande

Kære LuffeA

kunne du ikke være flink og dokumenterer
din på stande om ”tager hele familien med på medlemsbetalte luxusrejser”

mvh

Pepsimax

Accepteret svar
Fra : HansELund

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-10 15:20

Husk "Enighed gør stærk" Det kan være rigtig surt sparede penge, hvis du kommer ud i problemer. Derfor er mit råd, bliv i 3F eller meld dig helt ud og spar pengene sammen.

Men hvis du vil nyde godt af de ting, som 3F forhandler på overinskomstsiden, så bør du også være med til at betale.

Og den der med "luksusrejser med familie" kom venligst med dpkumentation, også for at andre foreninger "gule" ikke har gjort det du påstår at "de andre" har gjort...

MVH@ns

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 31-07-10 15:51

Tak for svaret HansELund.