/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hjørnesamling af masiv køkenbordplade
Fra : casper0606
Vist : 7432 gange
120 point
Dato : 29-07-10 20:56

hej alle....

Har brug for nogle tips til hvordan jeg skal lave min bordplade. Det drejer sig om en ikea egetræs bordpade 3 cm tyk. jeg vil gerne lave en 45 graders samling, da jeg synes det er pænest, men er lidt i tvivl om følgende.

Hvordan skal jeg lave selve snittet, her mener få den nøjagtigevinkel, lægger man bordplader op og saver igennem begge samtidig eller hyr?

Kan jeg save pladerne med min stiksav?

Der skal jo kiks/fisk til, kan jeg lave disse spor med rundsaven?

Er der nogen der kan give en fremgangsmåde ville det være super...

Casper.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 29-07-10 21:31

Måske kan dette link hjælpe dig. http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=225
Personligt ville jeg selv måle op og få pladerne skåret hos en fagmand.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 29-07-10 21:34

Øv! Kan nu se at anvisningen ikke er på 45 grader.

grow

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-10 21:52

Snittet bliver for ujævnt med en stiksav, godt nok vil pladerne passe nøjagtigt sammen hvis de bliver skåret på een gang, men Du vil for altid blive irreteret over en skævhed der griner lige op i hovedet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-10 22:27

Eneste årsag til at man ikke laver det på 45 grader, er at du midste en borplades dybd i spildt materiale.

Du får også et længere snit, men det er på ingen måder forkert, at lave et 45 gaderssnit. Hvis pladen er lavet i stave på højkant, får du en meget pæn overgang i mønster.

Snit ville jeg lave med en rundsav med skinne som styr - jeg ville ikke skære det i frihånd.

Udskæringer til fisk / kiks, ville jeg lave med en overfræser... Så bliver snit ens, i begge plader...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-10 22:30

Du kan med fordel skrue et stykke krydsfiner på undersiden af samlingen til fiksering når den limes.
Det kan også blive efter limning, det skader ikke. Bare du ikke bruger for lange skruer eller sætte disse for tæt på samlingen...
vh Ben

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 29-07-10 22:52

SVEJS det sammen

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 30-07-10 01:28

brænte dO lortet AF eller har du en GO røgalarm

eller gider di ukke svare

Citat
Der skal jo kiks/fisk til, kan jeg lave disse spor med rundsaven?

SS/

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 30-07-10 01:29

og mig for du ikke pinger AF_ med DET SPØRGSMÅL....
hvis du alså ga o svar

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-07-10 07:15

Du skal ikke være bange for hvis det bliver en smule skævt. Det er der ingen der ser når du er færdig alligevel. Når du har lagt bordpladerne på plads skal du spartle samlingen ud med gips.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-07-10 08:36

I min mors gamle køkken var der en bordplade, der var lavet med en geringsamling, som du beskriver det. Det var bestemt ikke pænt. Af to årsager: For det første passede mønstret i træet ikke pænt sammen i hjørnet, og for det andet var der en grim revne imellem de to plader. Træ er et levende materiale, og ændrer sig i forhold til luftfugtighed og af samme årsag lægger man ikke massive bordplader på den måde, hvis man er fagmand. Jeg har fundet denne site til dig, som måske kan forklare lidt bedre:

http://www.aalborg-massiv.dk/Downloads/vinkelDK.pdf

For at lave en pæn samling mellem de to plader, så skal bordpladen skæres på helt speciel måde. Dertil benytter man en bordplade fræseskabelon.

Disse folk er i øvrigt meget flinke til at svare på spørgsmål, hvis du ringer til dem:
http://www.ft-maskiner.dk/product.asp?product=533

HTH har lavet et par film, som hjælp til deres kunder.
http://www.hth.dk/Default.aspx?id=4669
Findes der ikke en god vejledning fra IKEA?

Og skulle du nu være ligeglad med mine advarsler, så lad mig lige gøre opmærksom på:
Man skærer ikke igennem begge bordplader på samme tid. For det første vil det være alt for svært at styre og for det andet vil de ikke passe sammen efterfølgende (du kan afprøve det ved at lægge to stykker papir ovenpå hinanden og klippe dem bare lidt skævt - nu passer de bestemt ikke sammen)

Du skal bruge en lamelfræser eller overfræser til kiks/fisk - ikke din rundsav!

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 30-07-10 22:16

jeg viste ikke det var så farligt at lave en 45 graders samling er der flere der har erfaringer herom, jeg har fundet ud af at meningerne er lidt blandede....

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-07-10 22:33

Jeg tror sagtens du kan lave et pænt resultat nu og her, men det er ikke sikkert, at det holder, som tiden går. Så må du fylde silikone i revnen - men det ser bare kke helt pænt ud mere så

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 120 point
Dato : 30-07-10 23:21

Meniger er blandet, fordi der ligger års erfaringer og forskellige ervaringer bag vores svar....

De svar der gives handler jo om hvad der kan gå galt og hvad der kan ske over tid....

Der er hver dag nogen der bliver slået ihjel i traffikken, men det er jo ikke ensbetydende med at det er os, eller at det ikke bliver os.... der bliver ramt.

Nogle har lavet 45 graders samlinger, der stadig holder og nogle sjasker dagligt køkkenbordet ind i vand så alt slår sig. og så holder en 45 graders samling ikke. Derfor er der nogle i denne blog der anbefaler de sikre løsninger og den oftest anvendte løsning.

Så når du føler du har de oplysninger der passer dig bedste, kan du selv vælge, den løsning du mest er til.

vh Ben

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-07-10 07:49

Nu er problemet jo ikke, om nogen sjasker vand på bordpladen eller ikke. Det er træets egen tørhedsgrad samt luftfugtighed, det handler om. Træ trækker sig sammen, når det tørrer.
For din egen skyld Casper, synes jeg du skulle kigge et smut forbi en fagmand. Spørg i en køkkenbutik, HTH gør-det-selv, trælasthandel eller lign. Det er ærgerligt for dig, hvis projektet ikke bliver pænt i længden. Og sådan en bordplade er vel heller ikke helt billig?
Held og lykke med køkkenprojektet

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 31-07-10 07:54

Se PDF en herunder. Det er billlede 24 0g 34 der er relevant for dig i denne forbidelse. Rundingen skal skæres af forkanten på den gennemgående plade, der hvor den anden plade støder til. Selve rundingen skal skæres i gerring på begge parter. Lav snitte med en overfræser. Det bliver pænest, men pas på oprifter. Det er ikke givet at hjørnet er i vinkel. Det har du nok set da du satte underskabende op. Vinklen på afkortningen af den tiltødende plade får du ved at lægge pladen parallelt med de skabe, den skal ligge på. og strege den anden sektiions retning over på. Vær død nøjagtig, eller ligger bordpladen uens frem for skufferne. og det er grimt.

Start med at lave samlingen me pladerne er i overlængde, så har du plads til at lave en fejl. Du kan oven i købet lave tilstødningen lidt for langt inde på den gennemgående plade og korte den af i forlængelse af bagkanten af den tilstødende.

Hvis dine plader kan rage ud over enderne på køkkenskabene indtil du har passet samlingen til er du heldig. Ellers må du lave samlingen og så korte af efter mål. Spørg endelig til den tid. Det skal være pinlig nøjagtigt. Som bekendt er der ikke skurelister på forkanten.

VH

Klemme

http://www.google.dk/search?hl=da&q=samling+af+køkkenbordplader+beslag&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-07-10 08:41

du kan absolut ikke save det med din stiksav. gå ned til den lokale snedker med pladerne og få ham til at skære dem på rundsaven. han kan også lave spor til kiksene. det er den eneste måde du får et godt resultat på. og en dårlig samling er rigtig træls at gå og kigge på og det er en forfærdelig skidtsamler. husk at bruge vandfast lim eller smalfuge i samlingen.
tømreren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-10 08:57

Nu er eg jo ret tæt i strukturen så det er spørgsmålet om hvor meget vand det kan suge, men bare lidt der bliver suget ind i endetræet er nok til at der kan komme en sort stribe ved samlingen.

Jeg vil anbefale at Du bruger en expanderende PU-lim til samlingen, så bliver den helt tæt.
Limen kan købes i byggemarkedet.

NB. Hvis Du køber en lille flaske som jeg gjorde kan Du ikke læse brugsanvisningen, det er et must da PU-lim er pisse farlig, en rift i hånden med lim i og Du bliver syg, så brug handsker.
Den lugter faktisk ikke af noget, men egentlig bør man også bruge åndedrætsværn, men med den smule Du skal bruge samt udluftning skulle det være i orden.

Og så lige en sidebemærkning:
Brug ikke ståluld til at pudse eg, mikroskopiske jernsplinter går i forbindelse med garvesyren som jo er i eg, og det giver sorte pletter som er dybe.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 02-08-10 19:36

Tak for de mange råd....

jeg venter lige med at lukke, til samlingen er udført.... men jeg tror jeg tager chancen..... jeg har en rørkasse i hjørnet, og kan ikke få plader der er lange nok hvis jeg skal lave en 'normal' samling, så jeg sparer en samling ved at gøre det på denne måde.....

Casper

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-10 20:18

Held og lykke med det - jeg krydser fingre for et pænt resultat. Glæder mig til at høre, hvordan det går.
Sav bordpladerne én af gangen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-10 21:45

Endelig kan du beslutte, at bordpladerne ikke skal være lige høje.

min borplade med kogepladerne er 10 CM lavere end de 2 tilstødende borplader. (2 X 90 gr.)

I den anden ende er samlingen lavet med et lille 45 gr. (1,5 cm) snit og så ellers i 90 gr vinkel på den ene plade.
De er samlet med feder og lim, og med sammenspændingsbeslag.

Jeg turde ikke lave disse snit selv, så det lavede køkkenfirmaet for mig.

Stålvasken er savet med el-stiksav fra bagsiden med fin klinge så der ikke blev revet små flig op.
Når der er målt ud fra over siden, så bor fire huller vinkelret og vend pladen.

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 15-08-10 20:36

bordplade ser nu rigtig fin ud, jeg synes godt om resultatet, men nu er den jo også ny, jeg vil skrive en kommentar hvis den kommer til at gabe...

Tak for svaret Benjamin.Hansen.