/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvamp i krybekælder.
Fra : ebg_888
Vist : 4712 gange
300 point
Dato : 28-07-10 15:53

Vi har vist desværre skimmelsvamp i krybekælderen.

Jeg har af og til i den senere tid kunnet fornemme en mugagtig lugt i bryggerset, hvor der er hul ned til kælderen - men har slået det hen.

Men her under hedebølgen var der ikke længere tvivl.
Det lugtede meget kraftigt af mug/skimmel.

Jeg tror problemet opstod, da vi fornylig havde et sprunget vandrør i bryggerset.
Der løb vand ned i kælderen, og der blev vist ikke tørret hurtigt nok op.

Hverken min mand eller jeg tør længere kravle rundt i kælderen.
Kan man nøjes med at sænke en affugter ned?

Eller er det rigtigt - som jeg har læst et sted herpå Kandu - at man ikke må affugte, når først skimmelen er der - for så hvirvler svampesporerne blot rundt i hele huset?

I dag, hvor det jo ikke er specielt varmt, lugter her ikke af mug/svamp.

Kan vi selv klare problemet nødtørftigt, eller er det nødvendigt med fagfolk?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-10 16:05

Når først jeres vandrør er rep. er skaden jo stoppet

Det hurtigste er en affugter - vi har haft flere af dem, pga svamp (udleveret af forsikringen)

Så hvis i har mulighed for at få sådan en sat til, (der skal være et afløb til vandet, evt. en balje hvis det ikke drejer sig om så meget vand)

Når det hele så er gennemtørt igen, så skulle der ikke være nogen risiko for yderligere skader, andet end at kælderen måske trænger til en gang maling

Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 310 point
Dato : 28-07-10 16:09

det hele skal vaskes rent med rodalon.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 16:19

Hej.
Vi havde problemet da vi skulle bygge køkken om.
Jeg ringede straks til vores forsikring.
De kom dagen efter og tog vare om tingene.
Ingen problemer. De har specialister der ved hvordan det skal gribes an. Så prøv det i morgen allerede.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-10 16:22

Citat
sprunget vandrør i bryggerset.

Hvis i har en udvidet rørskade forsikring - og det var et skjult rør... ja så skal i ringe til forsikringen, men har i ikke det, så ville jeg ikke kontakte dem, men en tømrer,

Men jeg ville nu selv affugte og male, og se om det ikke "bare" er det der skal til

Kommer forsikringen ind over.... uden i er forsikret, kan i risikerer, at få en klausul på kælderen

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 28-07-10 16:32

Forsikringen var ikke indblandet, da røret ikke var "skjult" nok -
det lå bag et skab.

Det, jeg især er i tvivl om, er, om det er korrekt, at man kan risikere, at de luftbårne svampesporer breder sig til hele huset, hvis man "udtørrer" kælderen igen, men ikke har fjernet svampen?

Brorteil nævner jo også, at der skal vaskes af med Rodalon.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-10 16:35

Citat
Forsikringen var ikke indblandet, da røret ikke var "skjult" nok -
det lå bag et skab.

Så ville jeg heller ikke involverer dem, det kan blive en dyr omgang

Jeg har nu aldrig hørt at svampesporer skulle kunne brede sig, men det lyder jo logisk nok... men indtil videre kan de da ikke flyve nogen steder - der er jo vådt -

Affugt kælderen - kan i ikke lukke til den? - og når alt er knastørt, vil det nok være en god ide, at bruge Brorteil ide med Rodalon... og slut så af med en gang maling

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-10 16:37

ps.... tror du ikke bare, at kælderen er blevet jordslået???... det kan lugte lige så grimt som svamp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-07-10 17:44

Jeg kan ikke finde det spørgsmål her på kandu.dk , som gav denne henvisning, men jeg har selv lært meget af det.

http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/artikel/fugt-i-kaelderen/#Når-fugt-udefra-sætter-sig-på-kolde-overflader-(kondens)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-07-10 18:58

du skal have lavet udluftning fra krybekælderen, og det skal være sådan, at der kan cirkulere luft i hele rummet. der skal 8-10 huller til for at du kan holde fugten væk. lav hullerne mindst 15 cm i diameter og dæk med en rist i fintmasket net. lugten fortager sig når det bliver tørt i rummet, men svampen er kommet for at blive. den er næsten umulig at komme af med. efter min mening, er det i allerhøjeste grad en sag for forsikringen. især hvis det er en pludselig opstået sprængning af røret.
du får ikke røret dækket af forsikringen, men alle følgeskader er dækket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-10 22:32

Citat
efter min mening, er det i allerhøjeste grad en sag for forsikringen. især hvis det er en pludselig opstået sprængning af røret.
du får ikke røret dækket af forsikringen, men alle følgeskader er dækket.

Man får heller ikke dækket følgeskaderne af en rørskade, når man ikke er forsikret, dvs det var jo ikke et skjult rør, så derfor ingen dækning

Kommentar
Fra : lham

Dato : 29-07-10 06:41

Var bange for grøn svamp i kælder var skimmelsvamp .
Købte selvtest heldigvis vr det ikke skimmelsvamp.

http://www.iso-test.net/

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-07-10 07:43

NU stopper i s.... de der gør det fusk råd!!!!!!!!!!!!!!

Mistanke om skimmelsvamp, KRÆVER indvolvering af profffer, da det IKKE bare ka klares med affugtning!!!! Går ud fra at i har svampe/insekt forsikring på huset (Bør i have) Så det første i gør er at ringe til forsikringen og anmelde det, så tager de kontakt til en sagkyndig som finder ud af om det er noget der skal gøres noget ved og hvad!

At lade den slags "være" og tro at det er ik noget, burde straffes ved lov! Det kan give meget alvorlige sygdomme, især hvis man har børn, de er meget modtagelige....

Skulle i modforventning ikke have en svampe/insekt forsikring, så tag kontant til et rådgivnings frima og lad dem undersøge hvad det er.....

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 29-07-10 14:55

Ekspress105:
Jeg er klar over, at der skal gøres noget, og at affugtning nok ikke kan gøre det.

Vi har en svampeforsikring, men så vidt jeg kan læse mig til, er skimmelsvamp ikke omfattet af forsikringen.
Kun hvis den er en følgeskade til en vandskade, som forsikringen dækker, hvilket jo ikke var tilfældet hos os.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-10 16:47

Ekspress, slap lige af engang

Det er jo ikke noget der har stået på i længere tid, så hvem siger det er andet end jordslået

Under alle omstændigheder, skal kælderen tørre - helt igennem - først der kan man se om der er sket nogen alvorlig skade... det kan meget nemt være, der blot er tale om "jordslået" - det giver den samme grimme lugt som svamp

Citat
Går ud fra at i har svampe/insekt forsikring på huset (Bør i have) Så det første i gør er at ringe til forsikringen og anmelde det, så tager de kontakt til en sagkyndig som finder ud af om det er noget der skal gøres noget ved og hvad!

Det kan ikke komme på tale i denne situation... det var et synligt vandrør, så forsikringen dækker ikke

Citat
At lade den slags "være" og tro at det er ik noget, burde straffes ved lov!

Det ved spørger jo godt, ellers var der ikke dette spørgsmål

Citat
så tag kontant til et rådgivnings frima og lad dem undersøge hvad det er.....

Ganske unødvendigt, når først kælderen er tør, kan spørger rådfører sig med en tømrer, hvis der er tvivl

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-07-10 21:50

Citat
Mistanke om skimmelsvamp, KRÆVER indvolvering af profffer, da det IKKE bare ka klares med affugtning!!!! Går ud fra at i har svampe/insekt forsikring på huset (Bør i have) Så det første i gør er at ringe til forsikringen og anmelde det, så tager de kontakt til en sagkyndig som finder ud af om det er noget der skal gøres noget ved og hvad!

Lige mine ord. Som jeg skrev fra begyndelsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-07-10 21:52

Citat
, men så vidt jeg kan læse mig til, er skimmelsvamp ikke omfattet af forsikringen.

Det er jeg så 100% sikker på det er...det var det herhjemme og ingen problemer overhovedet med forsikringen.
Nu ved jeg ikke hvem der har forsikret jer men her er det Tryg og de var bare SUPER.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-10 22:24

Citat
Det er jeg så 100% sikker på det er...det var det herhjemme og ingen problemer overhovedet med forsikringen.
Nu ved jeg ikke hvem der har forsikret jer men her er det Tryg og de var bare SUPER.

Læs nu lige også hvad jeg har skrevet.... forsikringen dækker IKKE, når det var et utæt synligt vandrør.... vandrøret skulle være udskiftet prompte, så der ikke var sket yderligere skade

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-07-10 07:47

Hvis i straks efter at have opaget det utætte rør i bryggers har lukket for hovedhanen ( evt foretaget andre lukninger så hovedhanen igen kunne åbnes ) og optørtøret synligt vand, samt kontaktet forsikringsselskabet, mener jeg ikke i er forpligtiget til yderligere tiltag,i skal ihvertfald ikke fortælle i selv vidste i ikke havde gjort det rigtigt. Krybekælder er da ikke et sted jeg sænker hovedet ned dagligt endsige årligt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-07-10 07:48

Hvis det er ægte skimmelsvamp så SKAL den være dækket af svampe/insekt forsikringen! Uanset årsagen!! Hvis det skal kunne dækkes af rørskade forsikringen som følgeskade kræver det at vandskaden var dækket af rørskaden. MEN da skimmelsvamp ka opstå uden vandskade, KAN det ikke være en begrundelse for at svampe/insekt ikke skulle kunne dække!!

Ka kun holde med Pia ved at ved Tryg er skimmel altid dækket.

Og Nordsted1.... Tjae man ka tydeligt se at du en en af dem som IKKE er klar over hvor alvorligt skimmel kan være for helbredet.... Og har man den mindste mistanke SKAL man kontakte sin forsikring med det samme... Men man må selv følgeligt gerne begynde at affugte med det samme...

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 31-07-10 23:27

Ekspress105:
De fleste forsikringsselskaber i Danmark (eller alle?) dækker ikke skimmelsvamp-angreb, da skimmelsvamp ikke regnes for træødelæggende.
Medmindre (som sagt), at skimmelsvamp-angrebet er en følge af en skade, som forsikringen dækker.

Jeg har gennemgået vores forsikringspapirer igen, og nærlæst svampeforsikringen.

På internettet vrimler det med eksempler på boligejere, som er kommet i klemme p.g.a. den manglende forsikringsdækning, så jeg kan ikke helt forstå, hvordan du kan tro andet?

Vi affugter og opvarmer nu krybekælderen så godt, det kan lade sig gøre - fuld blus på radiatoren i bryggerset, og åbent ned til kælderen - og mærkelig nok kan jeg næsten ikke fornemme den klamme lugt mere.

I næste uge finder vi er person, der kan komme ned og bedømme skaderne, og så tager vi den derfra.

Vi slipper nok ikke for udgifter til en specialist!

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 25-09-10 20:13

Tak for svaret brorteil.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-10 20:16

hvodden mon det går -

tiden er gået og lillebror er her ikke længere