/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
forskudsopgørelse SKAT
Fra : vonmissy
Vist : 5589 gange
168 point
Dato : 28-07-10 14:14

Hej,

hvad sker der hvis jeg ikke ændre min forskudsopgørelse til en højere løn?

I 2009 (studeret ½ år -arbejde ½ år) årsindkomst: 100.000 kr
I år (fuldtidsarbejde) 300.000 (ca.)

Jeg prøvede at beregne det på SKATs hjemmeside, men synes blot mit fradrag blev højere??

Vil det så sige at jeg får penge tilbage næste år? eller skal jeg betale?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 28-07-10 14:17

Hvis det kun er ovenstående, der er ændret i dine forhold, så vil du få penge tilbage. Indtægtsforøgelsen medfører ikke højere trækprocent, men du vil få et beskæftigelsesfradrag, der er højere end sidste år - så umiddelbart er det korrekt, at du vil få et højere fradrag, hvis du ændrer din forskudsopgørelse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 14:18

Hejsa.
Hvis du kommer til at få en større indtægt skal du jo også betale mere i skat.
Ergo får du en restskat der skal betales tilbage.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 14:21

Citat
der er ændret i dine forhold, så vil du få penge tilbage

Jo mere man tjener ..jo mere skal man betale i skat.
Det kan da ikke være anderledes.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-07-10 14:24

Citat
Vil det så sige at jeg får penge tilbage næste år? eller skal jeg betale?

det kan godt være dit fradrag er blevet højere, som der står i ovenstående og desuden har du måske også fået fradrag fra A-kasse og fagforeningskontingent. Og måske har du også noget befordringsfradag, som du ikke har som studerende.

Tilgengæld, har du jo arbejdsmarkedsbidrag osv i et helt år.

Din trækprocent, kan have ændret sig.

Jeg ved ikke hvordan du har beregnet, - på den generelle beregner ? men du kan lave en ny helt personlig forskudsopgørelse, som først kommer til at virke, når du godkender ændringer. Så kan du jo se om det i kr. og øre bliver mere eller mindre.

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 28-07-10 15:23

Nej, jeg har nemlig også selv hørt om nogen der sætter deres inkomst højere end hvad den er, for at være sikker på at få penge tilbage i skat. Men jeg synes jo bare det skal være omvendt, at hvis man tjener mere end forventet, har man jo stadig betalt skatten af indkomsten løbende, mens man ikke har fået fradraget fuldt ud?

Så det i mener indtil videre er at jeg skal betale hvis jeg ikke ændre den??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-07-10 15:37

Citat
Så det i mener indtil videre er at jeg skal betale hvis jeg ikke ændre den??

det kan vi jo ikke vide med sikkerhed- men et godt råd er at gå ind og simulere at du vil ændre din forskudsopgørelse- så får du et overblik.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 15:43

Citat
Så det i mener indtil videre er at jeg skal betale hvis jeg ikke ændre den??

Ja du skal.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-10 15:49

Prøv at tal med den lønansvarlige på Din arbejdsplads, han/hun kan nok forenkle det.

Det er ikke fedt at skulle betale penge tilbage, medmindre man indbetaler frivilligt lige efter årsopgørelsen kommer til foråret, hvis man ikke gør det skal restskatten afdráges i 3 lige store afdrag i efteråret med et tillæg på 15%.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 28-07-10 16:20

Du kommer til at betale mere i SKAT i år end sidste år automatisk over din løn, men da du er steget 200.000,- i løn, skal du også betale en højre trækprocent.

Da du ikke har ændret dine oplysninger hos SKAT har de ikke kunne ændre din trækprocent så alt i alt vil du skulle betale penge tilbage i skat.

SKAT vil ikke længere lege bank og man skal nu betale rente af det man har betalt forlidt i SKAT.

Det er dejligt nu med ekstra penge men husk der kommer en regniing som skal betales.

Jeg vil anbefalde at du enten få ændret din forskudsopgørelse, så du resten af året betaler mere i SKAT pr måned eller hver 14 dag alt efter hvordan du er lønnet. Alternativt kan du bede din arbejdsgiver om at hæve din trækprocent med nogen frivillige procenter. Husk at i følge SKATs regler må du ikke hæve den med mere end 10%.

Der er også andre grunde til at ændre din forskudsopgørelse, hvis du har lagt til arbejde (24km) kan du få et fradrag. Husk det er den nemmeste eller hurtigeste vej i bil, så hvis du køre med tog eller andet der giver en korter km er det stadigvæk vej ruten du få fradrag for. Det gælder uandet om du hopper, cykler , løber, køre bil eller bruger det offenlige til at komme på arbejde med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-10 16:28

Citat
SKAT vil ikke længere lege bank

Forståeligt, før i tiden da man ikke selv kunne ændre på nettet var der også mange der kontaktede deres ligningskontor for at få forhøjet trækprocenten, det gav mere i rente end i banken.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-10 16:37

Jeg kan illustrere med følgende eksempel:

Min årsopgørelse viste at jeg skulle betale 36.000 i restskat, hvilket var en fejl idet min arbejdsgiver havde opgivet helt forrykte oplysninger så jeg både skulle betale B- og topskat.

Efterbetalingen var delt i 2, de 18.000 skulle indbetales ved kasse 1., og resten blev pålagt skatten i 2011, altså med 12 månedlige afdrag

Efter at jeg havde skældt ud fik jeg i stedet 7.500 tilbage, det lunede

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-10 17:09

Og husk så lige:

Står du for at skulle "låne" eller f. eks. skifte bolig, vil ALT hvad du skylder det offentlige komme frem i lyset når de tager et tjek på dig.....

Dette uanset om du har afdragsordning eller anden aftale.....

Og det tæller NEDAD hos banker o.lign.

Accepteret svar
Fra : twitt

Modtaget 168 point
Dato : 28-07-10 17:42

Hej. I er forkert på den. Prøv lige at simulere et skattekort selv på http://tastselv.skat.dk/ "Beregn skat og skattekort 2010. Hvis man har 100.000 kr. i indtægt i 2010 og ikke andre fradrag/indtægter, så bliver trækprocenten 39% (Fredericia Kommune) og det månedlige fradrag bliver 4.179 kr. Hvis man har 300.000 kr. i indtægt i 2010 og ikke andre fradrag/indtægter, så bliver trækprocenten stadig 39% (Fredericia Kommune), men fradraget stiger til 4.819 kr. pr. måned. Det vil altså sige, at hvis man står forskudsregistreret til 100.000 kr. i indtægt, men tjener 300.000 kr., så vil man ialt rundt regnet få 3.000 kr. i for meget betalt skat tilbage på årsopgørelsen. Det er fakta. Arbejdsmarkedsbidraget bliver betalt løbende af lønindtægten, så det giver ingen forskel.

Hele forskellen kommer af det nye høje beskæftigelsesfradrag, som stiger jo højere indtægt man har. Så det er faktisk vigtigere at få sin skat ændret hvis man f.eks. bliver arbejdsløs og pludselig får en meget mindre indtægt, som ikke berettiger til beskæftigelsesfradrag - så vil man nemlig oparbejde en restskat.

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-07-10 17:48

Citat
Hej. I er forkert på den. Prøv lige at simulere et skattekort selv på http://tastselv.skat.dk/

Det er jo det jeg allerede sagde kl 14.24 og kl. 15.37

Jeg havde dog ikke lavet et link til tast selv. Det er bedst at lave den simulering som twitt omtaler.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 28-07-10 17:50

PS i 2010 stiger trækprocenten først når man tjener over topskattegrænsen på 389.900 kr. Mellemskatten er væk fra og med indkomståret 2010. Altså trækprocenten er den samme uanset om man tjener 100.000 kr. eller 389.900 kr. (altså efter fratrukket arbejdsmarkedsbidrag, så reelt er topskattegrænsen på 423.800 kr. !!!)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-07-10 17:52

herligt twitt, gode råd og korrekte svar

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-07-10 18:03

Spørgemålet bliver da bare slettet.

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 5
- Annullerede 8
- Slettede 0
Ialt 14

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : vonmissy

Dato : 28-07-10 18:58

Tak for svaret twitt.

Herligt med noget kontruktivt viden tak for det - så var det jo egentlig også som jeg selv gik ud fra, men altid rart med andres menig også.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 28-07-10 22:15

Tak for point.