/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Planering af jord under plankeværk
Fra : sks009
Vist : 1423 gange
100 point
Dato : 28-07-10 11:56

Hej alle,

Vi har netop afsluttet en større operation hvor et område på 20x3m blev ryddet for træer, buske og en masse ukrudt der havde fået lov at stå til i flere år af den tidligere ejer at vores hus.

Nu vil vi have opsat et plankeværk, og jeg har støbt stolper til dette allerede.

Mit spørgsmål er nu som følger:
Pga al den tidligere bevoksning er jorden MEGET ujævn, og der er forskelle på ca ½m i store knolde fra den ene ende til den anden (i plankeværkets retning). Hvordan får jeg nemmest dette planeret ud så jeg kan få mit plankeværk gjort færdig? Jeg kan naturligvis bare gå igang med rive og spade, men det virker næsten uoverskueligt, så hvis nogen har en god idé vil jeg gerne høre!

Input er velkomment!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-10 12:16

Du kan næsten kun fortsætte "håndarbejdet" da stolperne er støbt.

Havde Du fået en mand til at komme med en mini-gummiged helt fra begyndelsen til at rydde revl og krat samt planeret havde det hele været overstået på få timer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-07-10 12:24

Hvad med at fræse jorden ?
Og fordi stolperne er støbt, betyder det vel ikke heller at de er monteret ?

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 28-07-10 12:27

Stolperne er støbt, dvs at de er sat i lod og betonen er tør, så dem bliver der ikke flyttet på

De er støbt direkte, og ikke monteret i sko, så der kan ikke flyttes på dem.

Grunden til at vi valgte "håndarbejde" til at rydde stykket med, var at vi som ny-slåede husejere (1.gangs købere) må spare hvor vi kan, og så måtte det ske med hårdt arbejde istedet for at hive penge op af lommen...

Accepteret svar
Fra : sinius

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-10 13:30

du kører ned i dit lokale byggemarkede og lejer en kultivator (fræser).. den skal nok få smadret de største knolde.. bagefter er det hårdt arbejde. tag en europalle og bind et solidt tov i.. den trækker du nu frem og tilbage over jordstykket indtil jorden er jævnet ud. det er ihvertfald det man kan gøre når man klargører jord til rullegræs ved jeg

Kommentar
Fra : lham

Dato : 29-07-10 06:31

hvis stolpefoden ikke er i vatter skal du passe på med at få jord op omkring træet-det nedsætter levetiden betragteligt. Næste gang synes jeg du skulle investere i stolpesko.Stolperne holder længere ,kan nemt skiftes og er ikke mindst meget menenne at få til at stå rigtigt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-07-10 07:46

En minigraver, hvis du ka køre sådan en ellers få en entreprenør til at gøre det....

Men stopler til hegn skal ikke støbes fast! De skal sættes i støbemix UDEN cement!

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 29-07-10 10:44

Tak for svaret sinius.