/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling skaller på ydermur
Fra : svendgiversen
Vist : 2376 gange
121 point
Dato : 28-07-10 10:24

Et ældre rødstens hus blev malet gul for 3-4 år siden og malingen er allerede begyndt at skalle af.

Inden vi maler det igen, kan vi så gøre noget for at malingen bedre sidder fast?
Binder eller lignende?? Hvad og hvordan???

Særlig slemt medtaget er en halvmur i det fri til begge sider. Her må også pudses/fuges om...

Hvad skal der bruges her; puds og/eller fugemørtel?

Da huset ligger meget udsat, lige ud til Flensborg fjord,
bør der da også tilsættes en form for binder?? Hvilken og hvordan???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 10:57

Hej Svend.
Vi har netop fået lavet en helt ny gavl der også er pudset op.
Det er mega vigtigt ...sagde mureren...at vi IKKE begynder at male den før der er gået et år.
Eller vil det skalle af.
Vi fik besked på at grunde den først og derefter male den ...gerne 3 gange men 2 kunne klare det.
Det er altså af afgørende faktor at den er gennemtør før der males.

Jeg kunne få en mistanke om at muren ikke har været 100% tør inden den blev malet ??
Og når den nu skal pudses op på ny må i sørge for at den bliver det denne gang.
Derud over fik vi besked på at FLUGGER's maling var den absolut bedste og vi skulle regne med at den holdt minimum 5-8 år længere en alt andet.
Så selv om den er dyr kan der være kr. at spare i sidste ende.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-07-10 11:01

Jeg vil gøre opmærksom på et produkt ved navn "Fliseklæb", der kan købes hos en del tømmerhandler o. lign.

Fliseklæb er kolossalt stærkt som bindemiddel og navnet fortæller, at det oprindelig må være tænkt anvendt til fliser i f. eks. vådrum.

Men, der hvor jeg har sommerhus, ligger der en hel del små pudsede huse, og der er mange af ejerne, der har haft store problemer med afskalning af puds, revner etc. Gennem årene har mange slags overfladebehandling været benyttet. De fleste huse er oprindelig opført af træ og så er der lagt puds af mørtel og cement udenpå. Men ved reparationer har det vist sig, at Fliseklæb har en virkelig god evne til at holde sammen, lukke revnerne, og det forbliver modstandsdygtigt overfor vejr og vind. Når du har mur af teglsten, sidder det sikkert også godt fast der (men kan måske være svært at fjerne senere, hvis du en dag vil have den oprindelige murstensoverflade frem).

Når Fliseklæb er klar, bruger du udendørs maling, f. eks. en olieemulsion. Både Flügger, Sadolin og de andre store producenter har et fantastisk flot udvalg af murmalinger og Flügger har lige udgivet et lille hæfte om puds og behandling af ydermure. Den beskriver de forskellige typer af maling, der kan være tale om. Man må nok sige, at terpentin er på vej ud, mens vand er på vej ind til at fortynde med og rense pensler med.

Sadolin kan vist tilbyde dig farveprøver i A4-størrelse. Men Flügger, som jeg handler mest hos, har en virkelig god løsning, nemlig små dunke til ca. 39 kr. stykket. Du kan f. eks. købe 3-4 forskellige farveprøver og påmale dem i flere store felter, indtil du beslutter, hvad du bedst kan lide. Og resterne af prøverne kan du sikkert bruge til noget andet.

Kvaliteten er i dag så god, at malingen bør kunne sidde i 10 år uden de større reparationer. Man kan jo altid friske lidt op med fem års mellemrum, hvis det er påkrævet.

Jeg tror ikke, Flügger handler med Fliseklæb, men prøv at finde det på nettet eller spørg hos en XL eller en anden tømmerhandel eller måske farvehandel.

Rigtig god fornøjelse. Oldboston

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 131 point
Dato : 28-07-10 11:06
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-10 12:14

Foreløbig tak til jer begge...

Vi har købt maling, den samme som sidste gang; ikke de dyre danske mærker, men tyske Faust.

Vi vil nu bruge Fluggers primer og overvejer fliseklæb på halvmuren...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 12:46

@svend.
Må jeg spørge dig HVOR i Tyskland du køber den ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-10 12:55

Hos Praktikeren i Förde Park, Flensborg,
ca halv pris af tilsvarende dansk maling.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 13:13

Citat
Hos Praktikeren i Förde Park, Flensborg,

Tak skal du ha' svend.
Den kender jeg godt...den ligger også i Rostock.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-07-10 18:52

afskalningen sker fordi der er for meget fugt bag malingen. når det så fryser, slipper malingen. det er meget svært at undgå

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 19:09

Citat
afskalningen sker fordi der er for meget fugt bag malingen.

Det er jo lige det jeg skriver her.

Citat
Det er altså af afgørende faktor at den er gennemtør før der males.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-07-10 08:33

Tak for svaret piaskov.