/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ribs tilbage fra ribsgele
Fra : takker
Vist : 501 gange
40 point
Dato : 26-07-10 21:11

Hej

Jeg har lige kogt 2 kg ribs til ribs gele, saften er ved at løbe fra, men så står man med alle de bær, godt nok ikke så lækker son for nogen timer siden da jeg plukket dem. Men kan de bruges til noget fornufttigt.?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-10 21:19

Du kan søde dem med lidt sukker, og bruge dem i kagedej.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-07-10 21:42

Jeg plejer at smide dem ud for jeg koger dem med ribberne og de smager ikke godt i kagedej. Men min svigermor som var bondekone hun smed dem ud til svin og høns.

Ellers ville jeg ikke bruge den til noget, for saften er væk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-10 22:19

Sælg dem til en marmeladefabrik, de kan få et halvt kg gele ud af hvert bær

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-10 23:36

I gamle dage da jeg var barn kogte min mor en frugtgrød af bærrene efter at saften var kogt ud, det smagte udmærket så det er ikke al saften som er kogt ud i første omgang,bærrene blev siet fra efter grøden var kogt og inden jævning.
De bær som blev siet fra grøden blev smidt ud, nu var der ikke mere kraft i dem

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-10 01:08

Hvis du har brugt en god og effektiv måde til saftkogningen er der intet tilbage idem som duer til andet end høns eller geder. Høns får nok ikke meget næring af dem , men maven kan have godt af " noget at arbejde med " .
Hvis du selv får for lidt fiber kan du spise dem i stedet for dyre kostfiberpiller.

Hvis du bare har kogt bærene og ladet saften dryppe af gennem et klæde , vil fugten i massen være lige sågod saft , som det du har dryppet fra. Hæng klædet over et anden skål og hæld kogende vand over brene. På den måde skyller du saften ud af bærene og erstatter den med rent vand.

Det er næsten som at lave filterkaffepå maskine hvor "kraften" i bønnerne dives ud med rent vand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-10 01:10

Det nemmeste og mest effektive er en tutti fruttimaskine , som tager al saft ud af bærrene i et hug og uden besvær med klæde mv. den er også renere og lige til at tappe på flasker fra apparatet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-07-10 08:02

Min mor brugte bær optimalt, tit fik vi de afmagrede bær som tilbehør til sovs og kartofler.
Bortset fra solbærrene, de var simpelthen for grove.

Dengang anede den brede befolkning ikke hvad fiberkost betød for sundheden, bortset fra at man vidste at man blev godt mæt af groft brød, mad var jo mad.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-07-10 12:41

Luffe A

"Sælg dem til en marmeladefabrik, de kan få et halvt kg gele ud af hvert bær"

Den bemærkning fortjener du en Oscar for!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-07-10 13:46

Klart nok, at du kun skal komme bærrene i kagedejen, hvis de er blevet ribbet før du kogte gele. Det glemte jeg vist at skrive. Her er to muligheder:

http://www.slagtenhelligko.dk/2006/06/18/baerkage/

http://kagemekka.dk/Kager/kage_1428.aspx

Og JO, man kan godt bruge bær, der er kogt saft af. Hvis de er meget tørre skal der måske bruges en smule væde, men kagerne skal nok blive gode. Jeg havde en gang en opskrift på chokoladebrownies med ribs, men kan desværre ikke finde den i mine gemmer. Måske kan du eksperimentere selv. Muffins er også en idé.

Godkendelse af svar
Fra : takker

Dato : 27-07-10 13:49

Tak for svaret pifo.