/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rødspætter med skind
Fra : lham
Vist : 8314 gange
50 point
Dato : 26-07-10 12:57

Har altid flået spætter på den brune side-men lidt besværligt er det jo.
Mange tyskerne foretrækker at tilberede dem uflåede.
Er der nogen der har en god opskrift på det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-07-10 13:33

Jeg synes at årstidernes opskrifter som regel er gode, men jeg har ikke prøvet denne

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/skindstegt-fisk-skorzonerrod-og-spidskaal.aspx

og så fandt jeg også denne:

http://www.madabc.dk/Stegt+r%C3%B8dsp%C3%A6tte+-+Marie's.aspx?id=0&sm=img%7C1%3B&page=9&dbid=e7dd7a95-a780-4e61-ac06-2dac366257f6&t=128661552720000000

Men som sagt, så har jeg ikke afprøvet nogle af dem.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-07-10 13:36

Tja, jeg steger dem simpelthen som en flået rødspætte.
Eller lægger dem på grillen her om sommeren. Pointen er at få skindet sprødt.

Frieda, der bor i Tyskland

PS: Tyskerne foretrækker ikke uflåede; de kan ikke finde ud af at flå dem

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-10 17:03

smuller
andet link virker ikke
første link:
Alt for indviklet til mig-det handler om spætte med hvide kartofler og pesillesovs .

Frida
Ja du har ret :Hemmeligheden er så at få "det brune skind" lige så velsmagende som det hvide på undersiden.
Gi mig lige hemmeligheden !!!! ( evt panering /stegemedie/ stegetid -siderækkefølge/tid andet af vigtighed

Så dumme er tyskere vel ikke-i Vorupør ligger der en bunke med skind og en flået-fikehandleren siger de kun har de ikke flåede fordi det er det tyskerne vil have

Det er nødvendigt at de kan laves på en alm pande, men også detaljer om grilopskrift ønskes gerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-07-10 17:16

Dette var linket fra madabc:

Citat
Når skoven er grønnest - er rødspætten skønnest - d.v.s. at rødspætten er bedst tidligt på sommeren. Den kan steges a la Meuniere (vendt i hvedemel) eller paneres, det er en smagssag. Rødspætter flåes som regel på den ene side inden stegningen, men prøv at stege dem uflåede. Smag og saft bevares i fisken og skindet bliver sprødt.

Til 4 personer

4 nyfangede rødspætter

2-3 spsk hvedemel eller 1 æg og 1 dl rasp

salt og peber

fedtstof til stegning

1 citron

Vend de rensede og skyllede rødspætter i salt- og peberblandet hvedemel eller i æg og rasp tilsat salt og peber.

Steg rødspætterne 5-6 minutter på hver side i fedtstof på panden.

Er rød­spætterne vendt i hvedemel, skal de brunes hurtigt på begge sider, inden de steger videre, ellers når melet at blive klæbrigt.

Ved rasp-panering skal fisken stege helt færdig på den ene side, før den vendes og steges færdig på den anden.

Server de stegte rødspætter med citron både, pandesmørret og små nye kogte kartofler.

En god persillesauce smager herligt til, ligesom en citron- eller hollandaisesauce smager godt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-10 17:16

Hjesa.
Du steger dem ganske almindeligt på en pande med skindet på ....som frida skriver.
Godt med varme under panden så skal de nok blive sprøde.
De skal IKKE paneres.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-07-10 17:33

Nemlig piaskov

Og det med tyskerne; det er, fordi de ikke kender andet

Jeg bor længere sydpå i Trier. Her har jeg forgæves prøvet at få dem til at flå rødspætterne.
De har ikke "tauet" (taget). Spørger om jeg ikke vil ha fileter i stedet!
Jeg er heller ikke for skrap til det, så jeg vender de uflåede i højst lidt mel blandet med salt og peber, steger dem i rigeligt margerine, og venter så tålmodigt til, de er færdige. Det tager lidt længere tid, men de smager dejligt.
Hernede har jeg introduceret mand og venner for persillesovs. Kan de godt li.

Om sommeren laver jeg denne variation.

Ymer blandes med en smule majo
smages til med:
Dijon sennep (ja, det skal være dijon)
citron
salt, peber
og masser af f.ex. purløg
Lækkert og friskt (og ikke fedende)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-10 18:31

piaskov

du skriver" ikke paneres". Er det bare aftørring med køkkenrulle ? hverken hvedemel( med uden æg først ) rugmel eller andet "paneringsmix" ?
Piaskov har du ca stegetid ?

Et godt råd fra en TV kok ( husker ikke hvem ) fra hoved til hale skæres et snit midt på den brune side, det gør at fisken bliver mere ensartet stegt. Afprøvet mange gange VIRKER

Selv om jeg er mest til smør må jeg konstatere at ½ smør½ raspsolie( endelig ikke olivenolie ) gør stegningen bedre ( hænger ikke fast) og jeg kan ikke smage forskel.

Endnu et råd ved køb : hold spætten i halen-hvis den hænger sig meget nedad så be om en frisk elle find en anden fiskehandler

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-10 19:05

Citat
Er det bare aftørring med køkkenrulle ?

Ja det er hvad jeg plejer.
Citat
hold spætten i halen-hvis den hænger sig meget nedad så be om en frisk elle find en anden fiskehandler

Nemlig så .

Citat
i Vorupør ligger der en bunke med skind og en flået-fikehandleren siger de kun har de ikke flåede fordi det er det tyskerne vil have

Og hvis det er en ordentlig fiskehandler så FLÅR han dem hvis man beder om det...længere er den ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-10 23:12

En noget anderledes opskrift.

Steg noget fedt røget bacon på panden først, uden at branke det, og steg så fisken i fedtet.

Det er dog synd at ofre en flot rødspætte på det, brug heller skrubber eller de billige upanerede fileter fra frysedisken.

Det er ingen sag at flå en fladfisk. dog skal man passe på ikke at stikke sig på den store pig der ligger lige bag hovedet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-10 01:35

Min kone , hvis familie i generationer har levet af at levere rødspætter, siger at ordenrtlige rødspætter skal flås på begge sider . Det med at undlade den hvide side kun er til uvidende københavnere.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-07-10 01:50

Hun ved, hvad hun taler om
Enten begge sider eller ingen

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 27-07-10 06:28

Tak for svaret piaskov.-og andre debatører.

Rengør fislk -lidt køkkenrulle og så på panden det og så
den med skindet af på begge sider skal prøves ( og blåbær ad libitum )når jeg snart skal på ferie i "rødspætteland"

Det med at stikke sig på "piggen" klares nemt med en skævbider inden flåning startes