/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Service eller mangel på samme
Fra : betterwisser
Vist : 1228 gange
300 point
Dato : 26-07-10 12:30

Har I andre også, overhørt en velsmurt diskenspringer, som har ydet en komplet vanvittig vejledning, overfor dig selv, eller andre, omkring våbenvalg m.m. Kom med de gode + og selvfølgelig også - oplevelserne.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-07-10 14:08

Hej Buxtehude-kender.

Joda, jeg surfer ofte rundt mellem hylderne, når jeg kigger indenfor hos en eller anden våbenforhandler. De lader mig snuse rundt, fordi de kender mig - og i den forbindelse sker det ofte, at jeg hører et eller andet salgsfremstød, hvor der mere er tale om at sælge en tordnende dyr riffel - end at sørge for, at kunden forlader forretningen som en glad mand, der ikke skal hjem og have tærsk af konen, fordi han har brugt en formue på værktøjet.
Jeg har indtrykket af at ekspedienterne generelt er rimelig godt kørende med viden, men jeg overværede engang en handel, hvor en kunde egentlig gik efter en riffel med mauser 98 lås.
Kunden stod drømmende og lod højre hånd glide hen over det smulle skæfte, sa ekspedienten pludselig tog riflen ud af hånden på ham.
"Den her kan naturligvis skyde - og er den forsynet med en Zeiss-kikkert, klarer du dig nok med den".
Man kunne ligefrem se kasseapparatets cifre drøne rundt i kunden øjne, da Zeiss-navnet blev nævnt.
Ekspedienten fortsatte:
"Men hør lige her" - og så rystede han riflen med bundstykker i udtrukket positin. "Hør hvor den rasler. Men se lige denneher", og så snuppede han en Sauer ned fra hylden og rystede den. "Sådan skal en rigtig lås lyde" nærmest jublede han.
Jeg fik sved på panden - og måtte kæmpe for ikke at blande mig. For Pokker da, det er jo den larm vi andre betaler for - med største fornøjelse.

Nå, men køberen besluttede sig til at lægge billet ind på Saueren - og OK - så fik han en god riffel.

Argumentet med dennehersens raslen læser man tit på hjemmesiderne. Mærkeligt at folk ikke sætter sig ordentligt ind i sagerne.

Godt emne - betterwisser.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren - med røveren solidt plantet i skrivebordsstolen. Er tidligt hjemme for en gangs skyld.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 26-07-10 16:27

Jeg overværede engang en meeeeeeeeeeeeget kendt mand som ville sælge et haglgevær i Østjysk Våbenhandel han plæderede for dette "fantastiske" haglgevær over for ekspedienten, han fik et bud, som han bestemt ikke var begejstret for og han sagde "Er du klar over hvem jeg er? jeg vil tale med indehaveren, jeg vil ikke finde mig i at få sådan en behandling" drengen der gerne ville have været cirkusartist og som nu var blevet en "mand" mente han stillede sig demonstrativt an, den stakkels ekspedient måtte gå den slagne gang ind til chefen, som så måtte ud for at se på problemet, det ente med at budet fra chefen var mindre en det ekspedienten havde tilbudt det passede ikke herren og han skred demonstrativt ud af forretningen, som en anden primadonna

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-10 16:47

Maskinsælgere.....

I min forgangne tid som isenkramekspedient på gulvet gik jeg fuldstændigt op i allerførst at finde ud af kundens behov og var så ligeglad med at jeg kunne have solgt værktøj for 500 kr mere.

Kunderne kunne sgu lide det og kom tilbage

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-07-10 17:43

Luffe
Fin filosfi.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 26-07-10 18:10

Hej Sandhedsvidne.

Da jeg så din historie som foregik hos Østjydsk Våbenhandel, kom jeg pludselig i tanke om en episode som minder utroligt meget om din !
Jeg havde købt et sæt Purdey parbøsser cal. 20 til min kone og de skulle naturligvis tilpasses hende og derfor var vi mødt op efter aftale med forretningen ! Jeg vil mene det er ca. 15-16 år siden !
Den lidt aparte udseende mand var i fuld gang med at handle med indehaveren og de kunne tilsyneladende ikke blive enige. Den "snuskede" mand var grov og ubehøvlet og henvendte sig til andre kunder i butikken for at få støtte til sit projekt - naturligvis forgæves ! Han blev aldeles rød i kammen af raseri, skønt han havde en sådan gusten og usund hud med flere dages gamle skægstubbe !!
Min kone blev helt paf over denne uforskammede opførsel og foreslog at vi kørte igen, men nej - vi havde kørt i adskellige timer blot for at få taget mål til tilpasningen af hendes nye bøsser, så jeg insisterede på at vi blev. Godt for det, for den gale mand forsvandt bandende og svovlende ud af døren.
Nu er spørgsmålet, om det er den samme episode vi har oplevet ?? Kan tiden tilbage 14-16 år passe? Jeg fik i kampens hede ikke fat i navnet på manden, men med de historier der er kommet på KanDu, taler vi måske om denne kendte forfatter, som øjensynligt bor i området ??

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Blovstrød

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-07-10 18:37

Er det rimeligt, måske at forlange, at folk som sælger våben, krudt og kugler til hjemmeladere med mere, skal have en specifik viden omkring det, de langer over disken, eller er det ok at lille vakse Peter fra frugt og grøntbutikken " Hold Gullerødderne Væk, eller jeg går i Spinat", går lige ind og betjener jægerene, hos " Knald Eller Fald ", fordi han har grønne tal som en bøgehæk i maj, på CVet ?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-07-10 18:49

Interressant debat at følge med i.
Jeg kan desværre ikke rigtig bidrage med noget.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 26-07-10 18:53

Provst, jeg er ikke helt med, jeg tror kun det er 10 år siden men jeg vil kunne huske hvis en "gejstlig" havde stået ved disken med hans nydelige kone og var ved at få leveret sæt Purdey i parbøsser jeg havde besluttet mig for at køre over til østjysk for at købe en Heym

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 26-07-10 19:02

Hej betterwisser.

Nej det er ikke i orden at ikke fagfolk gør sig kloge på f.eks. våben og ammunition. Men efter mesterlæren og hvad der fulgte med dengang forsvandt, bliver vi i stor stil betjent af ekspedienter der ikke aner hvordan tingene fungerer, og det er sgu' ærgerligt og irriterende specielt hvis han/hun gør sig klog på en vare. Det skal dog også med, at mange unge mennesker gør sig umagen med at forstå tingene, men man opgiver for let og overlader betjeningen til én der er 3 år ældre i faget - somme tider til det værre ! Personligt synes jeg det er bedre at en ekspedient siger at han ikke ved dit eller dat, men er villig til at finde ud af dét - det må man respektere.
Men desværre for mange kunder, er det med varekendskab/kundskab en by i nærheden af Bottrup
Men jeg synes bestemt godt man kan forlange, at folk der handler med en vare også sætter sig ind i indhold og brug af varen ! Hvis unge mennesker tog en uddanelse, har kunderne en garanti for, at de har gennemgået et uddanelsesforløb og dermed at kunne betjene kunden professionelt.
Eller også er man blot ved at være for gammel !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Femøren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-07-10 19:06

Luffe A

Du burde residere hos en våbenhandler, du har en rigtig grundindtilling til sagerne, med kundernes behov. Men du bør nok ikke arbejde hos Pinki Eros, det kunne evenutelt give miondre nedtur

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-07-10 19:27

Hej Øjenvidnet

Man er sgu aldrig for gammel, bare nogen ting man skal gøre lidt anderledes, og en mindre nedgearing på stejle stigninger både mentalt og i terræn

Desværre har jeg selv konfronteret en såkaldt Bøssemager med hvorfor, han solgte en 8 x 57 til en spinkel pige som var total nybegynder, han havde haft kanonen på hylden i mange år, og tørrede den af på hende, efterfølgende fik hun udleveret 8 x 57 JS ammo fra en anden anerkendt våbenhandler, vi fangede den da hun skulle have rifflen indskudt.

Det er jo ikke kun et spørsmål om sidste salgsdato på mørbraden her, ukyndig vejledning kan i nogle tilfælde være yderst farligt, for slet ikke at tale om, de ødelagte jagtture og mulige anskydninger, der kan ligger til grund for dårlig rådgivning og overskruet profittænkning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-10 22:07

Citat
Du burde residere hos en våbenhandler

Mit ringe kendskab til våben ville sandsynligvis resultere i at jeg skød de sidste 3 pløkker ud af min mund

I butikker bliver man tit foreslået en ting som man bør købe som supplement til det man allerede har valgt, såkaldt "plussalg".

Niels var kommet i lære i den lokale landhandel i Sønder Koløse, og han skulle lære at sælge, købmanden sagde at han skulle følge med når den næste kunde kom.
Der kom så en kunde og bad om en pose græsfrø.
-S´gerne, værsgo, og nu skal Du se her, vi har en billig plæneklipper, den kan Du jo ikke undvære.
Kunden købte også plæneklipperen.

Nå, det blev Niels`s tur.
En mand kom ind og bad om en pakke af de intime til konen.
- Så gerne, men hvad med en billig plæneklipper, vi får ikke flere hjem af dem.
Manden tog en plæneklipper med ud af butikken.

Mester kommer farende:
-Hvad fanden har en plæneklipper at gøre med at konen har det månedlige ?

-Ææh, øøh, jeg tænkte at når nu han ikke får noget i flere dage kan han jo lige så godt klippe græs.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-07-10 23:11

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 27-07-10 07:17

Kære Sandhedsvidne.

Jeg tror ikke du har ret i, at det kun er 10 år siden, men lad os ikke mundhugges om det ! Det kan da ikke være andet end den selv samme situation og den glemmer man ikke bortset fra tidspunktet !! Jeg kan endnu se ham stå med fråden omkring munden og nærmest skrige af raseri, blot fordi han ikke kunne få sin vilje - nærmest som en hysterisk lille dreng der var blevet bidt af en gås
Der var mange kunder i forretningen, så det var meget pinligt og synd for indehaveren, som ellers virker som en besindig og rolig mand.
Nu kommer jeg i tanker om, at én af mine gode venner samme år skød en stor sikahjort (kapital), iøvrigt den eneste der nogensinde er set på ejendommen og året var 1997 !! Så lidt ret til os begge !!
Men jeg synes det er et morsomt sammentræf, og nu har jeg gransket en jagt-hjemmeside for billeder og der er ingen tvivl om hvem manden var !!

I vind og vejr
Provsten1
MULTI-X
Engang Hedensted

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 12:17

Har lige fået en opringning fra en bekymret bondekone i nærheden af Løsning. Hendes mand følger diskret efter en mystisk mand med flad hue og brun jakke, med en forvirret münsterländer i hælene.

Han render rundt på markerne og løfter benene på alle de køer han kan finde. For få minutter siden hørte man ham skrige af vilden sky:

"Der må da for LaPomme være en ko i denne elendige verden der har hove.".

Sker der noget nyt i sagen - hører I nærmere.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
På lokum

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 12:35

Nå for Fanden da. Konen har lige ringet. Den duknakkede mandsling i brun jakke gik hen til en ondskabsfuld pony og løftede op i bagbenet på den. Den snurrede 360 grader rundt og plantede hovene i hans brede bag - så han rullede hen af jorden.

Men - hvis Ballehof har overlevet - og læser denne tråd, så er her et lynkursus i fødder:

Gedeklov: Sidder på en fætter der siger , bæ, bæ. Jeg kender en der har en ged der hedder Robert.

Hestehov: Sidder på noget der vrinsker - og sparker som bare Fanden.

Koklov:Sidder på noget der siger muh, muh og giver mælk. Handyret har også klove - og stanger.

Hjorteklov: Sidder på en fætter med to stænger på hovedet, hvorfra der vokser en masse sprodser.
De findes i store, mellemstore og enorme (I Nordsjælland og visse steder i Nørrejylland)

Platfod: Sidder på en fætter der hedder Ballehof - som bor nær Løsning.

Svømmefødder: Dem har man sommetider på, når man svømmer. De sidder permanent på svømmefugle.

Håber oversigten hjalp lidt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 12:41

Hold da kæft hvor det er skægt det her. Humor i verdensklasse. . . . vi burde samle det hele i en bog. Den kunne hedde:

"En kratlusker på affveje".

MULTI-X
Tonganeseren
Ude i køkkenet

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 12:59

De sidste par dages signaltrafik her på jagtsiden har været forrygende. Det bringer igen spørgsmålet op om hvad man kan gøre ved den forvirrede mandsperson fra Løsning og omegn.

1. Deltagerne kunne alle skrive til administratoren og kræve Ballehof smidt ud.

2. Man kunne fryse ham ud - som allerede foreslået af Provsten.

3. Man kunne sende udskrifter til bestyrelsen og ejerskabet af Løvenfelt

Men, men, men!!! Vi kan squ ikke undvære Ballehof. Han er garant for det daglige svedne grin og et eksempel på hvordan man ikke skal gebærde sig, hvis man kalder sig "jæger".

Men kors i Jomfru Marias bare hvor det her er grinagtigt.

MULTI-X
Tonganeseren
Drikker kaffe og skriger af grin i arbejdsværelset.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 13:06

Årh - for Fanden da.

Inden der sker ulykker og anskydninger i inhegninger, så skal der tilføjes et punkt i det lynkursus jeg lagde ind i tråden:

Fåreklov: Sidder på noget firbenet som siger mæh, mæh, mæh.

Uhadadada - hvad kunne der ikke være sket. Ballehof knælende ved siden af et nedlagt får.

MULTI-X
Tonganseren
Sidder med fødderne i varmt vand m/sæbespåner købt i Lidl.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 15:48

Heyyyy - Ballehof. Hvad med en tak for lynkurset????

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-07-10 15:51

Det var denneher jeg tænkte på:

Hjorte fod.
Fra : bb1 Vist : 456 gange
300 point
Dato : 20-07-10 16:21

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jagtformidling.dk/Merkel/fod.jpg

Er dette aftrykket af en hjortehov eller kloven fra en ko ??????

En virkeligt ekspertudtalelse. Respekt!!

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-07-10 16:08

Tonganeser !

Du har glemt ét af de vigtigste dyr: Grisen

Grisen har også klove, men kaldes ofte tæer ! Grunden til at dette lidt forvirrende navn er blevet til, skyldes de mange kogebøger hvori de benævnes tæer. Da det vil være for besværligt og for dyrt at skulle rette det i samtlige kogebøger, har man bibeholdt navnet tæer - det lyder jo også rigtigt: Grisetæer !!!
Det ville jo også være malplaceret at kalde det f.eks. hestetæer - det ligesom falder forkert i munden !

Iøvrigt mener jeg at vi har krav på, at Heidi-Ho skal blacklistes af Ballesmækkeren - når han nu så gerne vil ! Men Balleyard tør sgu' nok ikke - tænk hvis han blev gjort til grin ? Ballefrandzen, altså !!!

Må jeres guder være med jer, som den irske komiker Dave Allen altid sagde, når aftenens udsendelser sluttede. Han døde i 2005, 69 år gammel. Var han mon også en af Ballens venner ? Det kunne det godt tyde på, da han er død !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
I drivhuset bag garagen

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-07-10 17:47

Hvad har ham her så Lucifer af gangvoter monteret, og BB1 du går altså uden for, før du rykker gummistøvlerne af, ad hensyn til fluerne og hunden, inden du igen lader galden flyde frit her i tråden, er dine lidt mindre end gibsafstøbningen måske! når du får kæmpet dig fri af gummistøvlerne får du vished

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 29-07-10 06:17

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-07-10 08:07

Mange tak for point til betterwisser