/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation af sokkel
Fra : jette
Vist : 3124 gange
100 point
Dato : 05-05-03 22:37

Jeg er ved at skrabe maling og kalklag af en væg af kalksandsten og nederst består væggen af nogle meget gamle gule musten som smuldrer en del. En del af fugerne falder meget ud og det nederste af muren ved de meget gamle mursten er helt porøst og der falder både mursten og fuge ud. Muren er en enkeltstensvæg, så nu er jeg lidt bange for at hele væggen styrter. Hvordan skal jeg reparere den dårlige del af muren forneden, det er faktisk soklen tror jeg. Skal det være noget specielt mørtel/cement, eller kan jeg bruge det samme som jeg pudser resten af væggen op med og i fugerne.
Kan jeg godt pudse væggen selvom jeg ikke kan få alt det gamle kalklag helt af?
Til slut har jeg tænkt at male med skalcem.

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-03 22:49

Jeg vil råde dig til at lave den virkelig dårlige del af muren med en ren 1:3 cement blanding. For et godt, holdbart resultat, skal du bruge noget betonlim, f.eks. : http://www.gravquick.dk/GoerDetSelv/Betokem3/betoflex.htm Har står også mange andre gode tips. Det er mest vigtigt at du får styrke i den dårlige mur. Bagefter kan du pudse det pænt med alm. pudsemørtel.
Når du vil efterbehandle med skalcem, er det ikke nødvendig at fjerne al det gamle kalklag, hvis det sidder godt fast. Skalcem arbejder og binder jo fint på dette.
God arbejdslyst
mvh
summer

Kommentar
Fra : DonAndre

Dato : 06-05-03 14:04

jep jep...
men smid lige nogle sika-fibre i din mørtel.. det styrker bindnings evnen....
og i dit lokale byggemarkede kan du købe sokkel puds for ca 60,- pr. 25 kg.. så slipper du for selv at stå og blande..
der skal max 3 liter vand til pr. pose.. og selvom du smider mere cement i bliver det ikke stærkere..
men brug betonklæber hvis du vil sikrer dig større styrke...

god arbejds lyst
Andre'

Kommentar
Fra : summer

Dato : 06-05-03 20:47

Betoflex er da vis en slags betonklæber
mvh
summer

Godkendelse af svar
Fra : jette

Dato : 28-05-03 23:17

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 29-05-03 08:33

Velbekomme og held og lykke med resultatet.
summer