/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Genskin fra instrumentbrættet
Fra : LA5
Vist : 2714 gange
500 point
Dato : 25-07-10 14:01

Jeg har lige købt en brugt Fiat Punto. Lille god bil, men når solen skinner som den jo heldigvis gør nu, kan jeg næsten ikke se ud af forruden på grund af genskin fra instrumentbrættet. Jeg har forsøgt at rense det blanke lag af der var, men det er ikke lykkedes særlig godt. Er der nogen der har et godt råd? Indtil videre lægger jeg et stykke sort stof på, men det holder jo ikke i længden
Hilsen LA5

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-07-10 14:27

http://bilstriben.dk/content.php/132-Montering-af-solfilm-til-biler
Ellers har maler forretninger forskellige former for klar/ mat plast
der muligvis kan hjælpe

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 25-07-10 14:55

Jamen er der ikke noget med at man ikke må køre med solfilter på forruden??

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 25-07-10 14:59
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-07-10 15:16

Du skal bare male det hele mat sort!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-10 15:40

Hvad har du renset af med ? Det tyder jo på den har fået en ordentlig gang vinyl Makeup inden salg.

Mit forslag er, hvis du ikke allerede har prøvet det, : en tynd blanding med salmiakspiritus/vand.

Så kan man altid gøre en blanding mere kraftig, hvis det ikke tager den skinnende overflade.

Der findes også produkter som hedder vinylrens, men det kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 25-07-10 15:42

Male oven på plastik der måske har fået vinylforsegler... skaller det ikke af? Men det lyder som en mulig løsning, måske...

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 25-07-10 15:52

Til Smuller54

I går prøvede jeg først med Ajax, så med salmiark og sidst rense benzin. Der er et glat lag, som langsomt kommer af, men spørgsmålet er om jeg nogensinde kan få det helt mat. Det virker som om det næsten bliver poleret op, når jeg forsøger med noget.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-07-10 16:36

Citat
Jamen er der ikke noget med at man ikke må køre med solfilter på forruden??

Mig der læste bagvendt, troede du havde skrevet instrument panel.

Prøv at giv det noget slipol eller lignende
måske lidt ståluld.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-10 16:39

uhmm.

så er det eneste du næsten mangler "acetone", men det bliver måske ret grimt derefter.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-07-10 18:28

Hvis du har købt den hos en forhandler, ville jeg i dit sted køre en tur forbi, og be` værkføreren om, at få fjernet "det glatte lag" - og uden beregning. Og ellers kunne det da være fint med en gang matsort. Desværre indeholder mange af disse vinyl friskere silikone e.l. og så skal du absolut ikke male det over. Det vil du bittert fortryde.
Jeg fik det råd, at bruge skosværte til centernavet i et rat, der havde fået en grim skjold. Det blev også pænt ens, men meget mat i overfladen. Du kan jo prøve det samme på et lille stykke, og se om det lille "glansnummer" fungerer ?!

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-07-10 20:13

Citat
Jeg fik det råd, at bruge skosværte til centernavet

Eller ovn-sværte...

Nej, ned til sælger og få ham til at rette fejlen/ NEDSLAG/ tilbage betaling af udgifter..
Garantien virker skam også for brugte biler...
Og dit tilfælde er åbentbart (soleklart)...

+

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 25-07-10 20:39

... men jeg har købt bilen billigt af en privat, så jeg skal selv finde en løsning.
Det med skosværten fik mig til at tænke på narvsværte. Jeg har tilfældigvis en hel flaske sort. Det vil jeg prøve på et lille felt i morgen

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-07-10 22:13

Citat
købt bilen billigt af en privat,

Loven om GARANTI, gælder ogå privat handel...!

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 20-09-10 13:03

Der er gået lang tid siden jeg oprettede spørgsmålet, men nu har jeg faktisk fundet et produkt, der har hjulpet på problemet. Jeg talte med en automekaniker, der fortalte at man kunne få noget mat vinyl finish på sprayflaske. Det har jeg nu købt hos T Hansen. Jeg annulerer spørgsmålet, men tak for jeres input. Hilsen Lisbeth

Annuller spørgsmålet
Fra : LA5

Dato : 20-09-10 13:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål