/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Svumning
Fra : bsorensenas
Vist : 4997 gange
100 point
Dato : 25-07-10 11:41

Jeg skal pudse nogen rperationer på en gasbetonvæg i en carport med færdigblandet pudsemørtel. Er det bedst at svumme med ren cement, eller med pudsemørtelen? Man skal vel pudse mens svumningen er våd?
Er det godt at pudse de nederste 10 cm. med sand og cement? Skaderne på væggen er opstået ved at der er trængt vand op i den pudsede væg.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-07-10 12:35

Din egen tanke med at svumme er et meget godt forslag. Men du skal lige forvande, din svumme må ikke tørre hinde, inden du påfører din pudsemørtel, så vil den være en effektiv betonklæber.

Accepteret svar
Fra : janik

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-10 12:42

Det bedste du kan gøre er at svumme med fliselim du må ikke bruge ren cement det er ikke godt at svumme i.
Og du skal pudse på våd lim og du behøver ikke meget svumming .
stilkene betonklæber bruger vi kun til beton ikke til mørtel .....

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 25-07-10 13:46

Tak for svaret janik.
Jeg gav gerne point til jer begge. Jeg har masser af fliselim.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 25-07-10 13:50

bsorensenas takker da glad for kunne hjælpe lidt har været murer siden 1983 så ved da lidt om det:)
Men flise limmen skal være våd så du skal gøre det på en gang....

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 25-07-10 13:52

Til de nederste 10 cm. bruger jeg sand og cement 3-1, og tilsætter lidt betonklæber .

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-07-10 15:24

bsorensenas, jeg vil aldrig bruge betonklæber, min overbevisning er at svumningen med vand/cement er den bedste klæber, når den anvendes rigtigt, - dog vil jeg indrømme at fliselim er en endnu bedre klæber..