/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ekstra fase i etageejendom
Fra : Rosalil
Vist : 3656 gange
100 point
Dato : 25-07-10 10:06

Vi har fået et tilbud fra elektrikeren, arbejdet includere:

*ekstra fase fra underboen - som skal føres ind til undernabo og op til nabo før den kan ind i lejligheden.
*skifte måler til 2 faser
*etablering af stigstreng til lejligheden.
*tilladelse til ændring hos Dong

Jeg fatter ikke ret godt, hvad det er?

*er skiftning af måleren til 2 faser, det samme som en gruppe mere? Eller er det selve arbejdet?
*er etablering af stigstreng, det samme som den ekstra fase der skal føres videre? Eller er det et kabel ved siden af kablet der er fasen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-07-10 11:32

Det lyder som om du har en vekselstrømsfase i lejligheheden i dag.
Hvorfor skal du bruge mere end en ?. Det kunne måske være fordi du gerne vil have et elkomfur. der er ikke meget andet i dag, som kræver 2 faser. Og så kan det endda også fås med en fase, men til mindre effekt.

Det elektrikkeren mener er at han tilbyder at læggeledninger så du kan få en fase mere ind til din måleren. Måleren skal så også skiftes. Der er det kun arbejdet du skal betalefor, fordi elleverandøren (DONG) formentlig ejer måleren. Der kan måske komme et ektra gebyr ovenpå til dem for ekspedition af en udskiftning.

Stigledning er et gammeldags ord for de lodrette fordelingsledninger som i etageejendomme går op i eller ved trappen og hvortil de enkelte lejligheder er tilsluttet.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 25-07-10 11:42

Jeg har ingen ide om hvorvidt der er vekselsstøm og hvad der er. Men du har ret, der er brug for en ekstra fase til det nye indduktionskomfur, der skal bruge 2 faser.

Mener du at det er Dong der skifter måleren, eller laver de en aftale med elektrikeren om at han laver det? Kunne man i realiteten bare ringe til Dong og lave en aftale med dem?

De der fordelingsledninger er det dem der føre fasen ind? - jeg har et billed af at det er det samme?

Der skulle være lagt en ekstra gruppe ind, hvad betyder det i forhold til at der også skal en ny måler?

Accepteret svar
Fra : sinius

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-10 13:17

hej det er altid rart med èn ekstra fase.. f.eks. hvis man har problemer med sikringer der springer hvis man bruger el-kedlen samtidig med hårtører osv
alt arbejdet omkring din måler og dong, skal du ikke tænke for meget over.. det er dongs el-måler som du lejer af dem.. derfor er det dem der skifter den fra en èn-faset til en to-faset.. dette er KUN måleren vi snakker om (altså den box med tal i som du aflæser) og har intet med din el-TAVLE at gøre (den kasse hvor dine sikringer og gruppeafbrydere og evt. hpfi-relæ sidder)
for at tage det fra en ende af.. det din elektrikker gør er at han finder det sted i bygningen, nærmest din installation, hvor der er 2 eller 3 faser, som regel i kælderen eller på loftet hvis alle 3 faser ikke allerede er ført i stigledningskassen fra kælder til loft. stigledningskassen er den lange træ-kasse der, højst sandsynligt løber fra gulv til loft ude i entrèn hos dig eller inde hos din nabo og som indeholder stigledningerne (2 eller 3 faser + en nul-ledning)
fra det nærmeste sted med 2 eller 3 faser fører han nu en ekstra faseledning igennem stigledningskasse, gulv, loft eller hvad han nu finder nemmest, frem til din el-måler, så du nu har 2 faser.
nu skal din installation ændres fra 1 til 2 faset installation. han sætter nogen ekstra ledninger ind i din el-tavle.. bla. fører han din nye fase igennem dit hpfi-relæ, ændrer muligvis el-gruppen til dit komfur fra 1 til 2 faset. (antalet af gupper i din inst. har ikke noget med din el-måler at gøre) han fordeler dine forbrugsgenstande, lamper og stikkkontakter ud på de 2 faser. nu mangler han bare at skifte din el-måler da den også kun er beregnet til at måle 1 fase.. men han må ikke skifte den, kun dong må det.. så når han går igang med arbejdet melder han ind til dong at han ændrer din inst. fra 1 til 2 faset, samt hvornår han regner med at være færdig. så når din inst. er færdig sender dong en mand ud for at skifte måleren.. hvis din elektrikker er dygtig aftaler han et tidspunkt med dong så det lige passer med at når han spænder den sidste ledning kommer målermanden ind ad døren.. og alle er glade.. så nemt er det

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 25-07-10 23:12

Tak for svaret sinius.

Jeg er rigtig glad for den forklaring.