/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støbe stolper i TV udsendelse.
Fra : Eyvind
Vist : 15469 gange
100 point
Dato : 24-07-10 16:47

Fra en af de mange haveudsendelser hvor de laver haver i en fart, mener. min påståelige kone, at de bare hælder noget tørbeton ned omkring hegnsstolper og så jord på uden at blande vand i.

På nettet har jeg slået "tørbeton" op, men der synes det at være en færdigblanding, som skal bruge vand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-10 16:48

Og så lige spørgsmålet...............hvad er det de gør, når de sætter stolper fast til hegn osv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-10 17:13

Lyder noget primitivt da det meste af betonen ender med at være porøs, det er jo ikke et arbejde man frivilligt laver i 3 dages kraftigt regnvejr
Desuden skal der være en afgrænsning i form af betonrør eller lignende, ellers ved man aldrig efterfølgende hvor man kan stikke en spade ned.

Hvordan hegn fastgøres til stolper kommer helt helt an på hvad hegnet er lavet af.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 24-07-10 17:17

Da jeg lavede havelåge for et par år siden, købte jeg bare nogle billige cement poser i jem og fix. Jeg borede/gravede hullerne den dybde de skulle have, satte stolperne ned og hældte det tørre cementpulver ned ved siden af stolpen. Undervejs stampede jeg lige med en pind rundt om stolpen, huskede selvfølgelig lige at vatter stolpen ud undervejs. Da jeg var færdig med at fylde hullet op satte jeg lige et par pinde på stolpen så den blev holdt i vatter. Og der hældte jeg lige lidt vand på jorden over stolpen, cementen suger så vandet til sig og bliver bliver til sten i løbet af en uges tid.

P.S. husk hvis at stoppe med cementen cirka 10 cm under toppen af hullet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-07-10 17:26

Fra en tidligere udsendelse

Citat
Stolpehullerne borede vi med et motorbor ca. 80 dybe. Omkring stolperne stampede vi jord/sten godt sammen med en knopstang (jernstang). Det er normalt ikke nødvendigt at sætte stolperne i beton. Så kan man skrue/sømme lægterne på til sidst.

http://www.dr.dk/DR1/Oenskehaven/Arkiv/Projekterne/2008projekter/20080513113028.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-07-10 17:32

Kan din "påståelige kone" så ikke huske noget mere om udsendelsen. Det vil så være muligt at finde den på nettet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-10 17:36

Citat
huskede selvfølgelig lige at vatter stolpen ud undervejs

Jeg går stærkt ud fra at Du satte stolpen i LOD, når det er vater er det vandret

Sorry
Luffe.A
Ordkløver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-10 17:43

Sådan lidt ved siden af emnet, men alligevel

Vi bruger stolpespyd når vi skal sætte stolper til hegn o.lign

http://eshop.silvan.dk/kategori_Haven-Hegn-Stolpespyd_14425

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 24-07-10 17:55

LuffeA

Det kommer jo an på hvor stort vatterpasset er. Brugte et lille et der kunne ligge ovenpå stolpen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-10 18:21

Man skal absolut ikke bruge ren cement fra en pøse , men beton. det blander man selv af sten grus og cement, og meget mindre vand end folk tror, Med for meget vand skiller blandingen ad og betonen bliver porøs med huller efter udtørret vand.
Når det bare er beton til stolper behøver det dog ikke at gøres så perfekt. færdigblandet tørbeton skaltilsættes den vandmængde , som står på posen,

Det afhænger af jordens art om man behøver en ydre forskallig eller bare kan støbe i jorden. med tør stift lerjord går det godt.

Men man kan sagten sætte stolper uden brug af beton . brug så sand eller grus omkring stolperne og vand det ned, så det ligger fast. Det er bedre end at stampe.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-07-10 19:18

http://www.hegnsmanden.dk/Stoebning_af_hegns_stolper.asp

Her står også - at man skal undgå at støbe, hvis du sætter stolpen i jorden.

Her nedenfor, har de støbt nogle "klodser", som der så sættes spyd på:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12691

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-07-10 19:38

hold kæft hvor i kloge alle sammen

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-07-10 19:39

hvor er / skulle der stå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-10 20:03

Citat
Kan din "påståelige kone" så ikke huske noget mere om udsendelsen. Det vil så være muligt at finde den på nettet

Jo jo - det er en af de mange udsendelser hvor haven bliver flot på et øjeblik.
Nej hun kan ikke huske hvilken det var.

Men jeg kan se at det bliver nul beton men bare stampet jord/grus som havefirmaerne også anbefaler.

LuffeA - vi bruger ikke loddebrædt eller vaterpas, men skærer stolpen vinkelret i toppen og bruger så en tallerken fra kgl. porcelæn, og hælder kaffe i. Når kaffen rammer guldkanten hele vejen rundt, står stolpen som stolper skal stå.

Tak for hjælpen til alle.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 24-07-10 20:04

Per, du lovede engang at komme med en forklaring om din optræden i TV2.
Hvornår får vi den?

Jes

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 24-07-10 20:08

Det hedder egentlig cementstabiliseret grus i fagsproget.
Man blander cement og grus i forholdet 1 : 3 eller 1: 4, men undlader helt vand.
Den tørre blanding hældes ned om stolpen og samtidig "støder" du den godt sammen med en lægte el. lign., så den komprimeres godt. Du kan faktisk komprimere blandingen så hårdt at yderligere afstivning er unødvendig. Din blanding vil så løbende optage fugt fra jorden og begynde at hærde med tiden. Betontekninsk er det ikke den bedste kvalitet, men får rigelig styrke til formålet (betydelig hårdere end den omgivende jord).
Den dag du skal udskifte stolpen fordi, den uvilkårlig vl begynde at rådne i overgangen mellem jord og luft bliver du glad for at betonen ikke er blevet hårdere. Det vil være rimeligt nemt at knuse den med en klaphammer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-10 20:14

Hovsa der er den jo, som konen påstår. (det koster endnu en kjole )
Jorgen_ros - er det murergrus eller skal det være grovere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-10 20:20

Og så lige til LuffeA >
Vi sætter altid hegnet op først og så fasgør vi stolperne til hegnet. Vi aner jo ikke hvor stolperne skal være før vi har besluttet os til hegnets placering.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-10 20:21

Skal det være helt rigtigt bør du bruge vasket støbegrus, men det betyder nu ikke så meget bare der ikke er ler i gruset. Husk kvaliteten(hårdheden) kun skal være en smule bedre end jorden omkring hullet.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-10 20:25

Tak for svaret Jorgen_ros. Det var lige det jeg havde brug for.
Jeg køber lige lidt støbegrus og cement.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-10 20:42

Citat
Vi sætter altid hegnet op først og så fasgør vi stolperne til hegnet

Okay, det kan godt lade sig gøre med 19 naboer og 3 kasser øl......

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-07-10 05:56

Citat
Okay, det kan godt lade sig gøre med 19 naboer og 3 kasser øl......

..... så må vi da håbe at 12 - 15 af de naboer ikke er ret tørstige, ellers bliver det squ en kedelig hegnsopsætning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-10 14:32

LuffeA har nok skrevet forkert.........................der skal stå 3 paller.