/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Utøj i potteplanterne
Fra : malmin
Vist : 4304 gange
100 point
Dato : 24-07-10 15:18

Mine potteplanter har fået ubudne gæster. Det er små hvide klumper, der ser bløde ud, men når jeg fjerner dem bliver de røde og slimet. Jeg ved ikke hvilken slags lus det er, men de har angrebet mine Hoya og Orkideer. De er ikke på Svigermors skarpe tunge og Vædeløberene.

Hvordan kommer jeg disse lus til livs -når jeg ikke engang ved hvad de hedder?

Jeg har en Hoya med blomme farvede blomster, og jeg havde set at den ville blomstre mange steder i år, men der kom ingen blomster! Da jeg så undersøgte den nærmere, opdagede jeg alle de små hvide klumper - både ved blomsterstængelsens begyndelse og bag på selve Hoyaens grønne bladene. Og desværre har Orkideerne også fået dem, akkurat lige der hvor bladene kommer ud fra basis, så det er næsten umuligt at fjerne det utøj, uden at beskadiget bladet.

Hjælp!!! Hvad gør jeg??

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-10 16:10

Røde og slimede - det er måske kaktuslus som bl.a. bruges til at farve læbestifter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-10 16:13

Jeg gætter på du, altså dine potteplanter, har fået uldlus, læs her både om uldlus og bekæmpelse.

http://www.orchidegartneriet.dk/?pid=75&sub=70

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 24-07-10 16:28

Prøv med en blanding = opløsning og sprøjet med Atamon.
Jeg havde ligende på andre planter og det hjalp.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-07-10 13:42

Hej vagnr. Det er rigtigt at det er uldlus. Jeg er også glad for det link du henviser til.

Hej 270346. Jeg havde en flaske Atamon, og afprøvede straks dit råd, men jeg synes ikke det har nogen effekt på "mine lus". Men måske jeg skal gøre det hverdag, til der ikke er flere lus???

Er der andre der har personlig erfaring med at få bekæmpet disse små ?? For jeg er rigtig ked af at mine planter har disse små kræ.

Jeg spurgte i en blomsterhandel, og hun sagde at jeg bare skulle smide alle mine planter ud, vaske de steder/potteskjulere meget grundigt, hvor planterne har stået, os så starte på en frisk med nye planter. Det var ikke lige den løsning jeg havde tænkt

Så alt i alt: ALLE GODE RÅD, OG PERSONLIG ERFARING, MODTAGES MED GLÆDE.

Hilsen malmin

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-10 14:54

Hej malmin

Det hjælper da altid lidt at vide hvad kræene er for nogle.

Jeg har ikke selv haft besøg af uldlus, så har ingen erfaringer der, men skjoldlus, bladlus mv får altid en gang insektsæbe, som man kan lave selv for ingen penge, og som er helt uskadeligt for andet end insekter og lign. smådyr, må bruges i økologisk drift. Insektsæben kvæler småkræene, lukker simpelthen deres bittesmå åndehuller på kroppen (tracheer).

Først fjerner jeg dog alt hvad jeg kan få øje på med en pind el. lign., sprøjter så med insektsæben på hele planten, også undersiden, og gentager hvis det er nødvendigt (hvad det som regel er)

opskrift her

http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=29

Godkendelse af svar
Fra : malmin

Dato : 02-08-10 13:59

Tak for din hjælp vagnr.

Jeg er glad for opskriften på insektsæbe, og jeg synes at der er færre lus i planterne.

Du er en af dem på Kandu der er flink til at hjælpe, siger din mening på en pæn måde, og har nogle gode kommentar.

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-08-10 16:27

Selv tak, malmin, og tak for de pæne ord