/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Mundheld ikke Mundhæld
Fra : svendgiversen
Vist : 2187 gange
165 point
Dato : 23-07-10 22:02

For nyligt var der et spørgsmål om tossede ordsprog, hvor der også kom flere mundheld.

Hvorfra kommer dette mærkelige sammensatte ord?
Som jeg lige har hørt Theilgaard bruge i vejrudsigten...

Og har jeg ret i at det er Mundheld ikke Mundhæld??
Hvis man søger på nettet finder man begge, og hvad der undrer mig, flest med æ...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-10 22:29

Citat
flest med æ
næ du min søgning gav flest med e og brugte jeg æ på Wikipedia foreslog siden at jeg i stedet for skulle søge på mundheld som gav flere træffere

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 23-07-10 22:30
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-10 22:36

Godt, jeg tog fejl, flest med e: Mundheld...

Men hvorfor siger man sådan?

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 23-07-10 22:52

Det er klart det hedder: "mundheld", altså med e - og ikke æ

"Mundheld" tror jeg kommer af, at man siger noget der på en eller anden måde kan bringe held... Og når det så er noget der blir sagt, vil det derfor blive kaldt <b>mund</b>held

"Mund<b>hæld</b>derimod ville blot betegne hvordan munden bevægede sig...

Man siger også heldig - og ikke hældig. Lissom man siger helt

Er ikke forbavset over at du har fundet det stavet med æ så mange steder... Jeg ku rette 1000 stavefejl i de mails jeg modtager fra venner... he he

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-10 22:56

Der er mange ord som direkte "oversat" ikke giver nogen mening, mundheld er et slags ordsprog (hvorfor hedder det ordsprog?) og sådan kan man blive ved.
Har du læst Dansske ordsprog og mundheld?
http://books.google.com/books?id=crLgPF6QxMgC&printsec=frontcover&dq=Danske+Ordsprog+og+Mundheld&source=bl&ots=MhiUwkyTVe&sig=no7SGxrLxJD3WYTqwfi6pezR-xk&hl=da&ei=mwJKTOKXKs2ksAalt82mDw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBYQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
det må være noget for dig jeg kan ikke læse runer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-10 22:58

Citat
Men hvorfor siger man sådan?

Mundheld

ordsprog er "mund" tlige overleveringer.

de er overført fra generation til generation,

Citat
Ordsprog er en genrebetegnelse, der bruges dels bredt om faste sproglige vendinger i almindelighed, dels snævert og mere fagligt om udbredte anonyme sætninger, der har en fast og prægnant ofte billedlig form, og som med almen gyldighed udtrykker en bestemt forklaring eller vurdering af en given menneskelig situation.

held:

Citat
Held er noget godt, der sker for en eller flere person(er) ved en tilfældighed

Det er mit bedste bud på sammen hængen til et mundheld,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-10 23:01

Mundhæld er kun i forbindelse med øl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-10 23:10

Ved ikke om dette giver nogen mening

Retskrivningsordbogen
mundheld sb., -et, mundheld, bf. pl. -ene.
Den Danske Ordbog

mundheld sb. itk. (se hele artiklen i DDO)
sætning el. udtryk der kort sammenfatter en erfaring, et ideal el. en almengyldig sandhed; jf talemåde, ordsprog

Ordbog over det danske Sprog
Mund-held, et. flt. d. s. (ænyd. d. s., oeng. muþhæl, ry, lykkelige ord, jf. oldn. orðheill, d. s.; betydningsmæssigt vel paavirket af Mundhov (og de derunder nævnte ord))
1) (nu næppe br.) i al alm. om udtalelse, udsagn, tale; ogs.: tomme ord, mundsvejr.

(... se hele artiklen i ODS)

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=mundheld

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-10 23:11

Jeg er med på at det ikke er noget man hælder i munden.

Men har man en heldig mund fordi de ordsprog den udtaler, eksempelvis om vejret, er rigtige?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-10 23:18

Citat
Men har man en heldig mund fordi de ordsprog den udtaler, eksempelvis om vejret, er rigtige?

næh, jeg ville "hælde" til at der mere er tale om til fældigheder

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 23-07-10 23:20

Fandt lige en side hvor der står, at mundheld egtl betyder "et lykkeligt ord"...

Jeg vil påstå at mundheld kommer af, at man tror det bringer held hos andre mennesker, hvis de følger ens mundheld som en tommelfingerregel... for det er jo ikke alle mundheld der taler (lige) sandt...

For hvordan i al verden sku eksempelvis det her mundheld tale sandt..."Hvis man synger inden morgenmaden, græder man inden aften."

NB: Jeg fik lidt formatteringsproblemer i mit tidligere indlæg...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-10 23:24

altså:
>Mund-held, et. flt. d. s. (ænyd. d. s., oeng. muþhæl, ry, lykkelige ord...

Det er så ikke munden der er heldig/lykkelig, men ordene der kommer fra den.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-10 23:30

nu skal det jo ikke gøres mere kompliceret end det er:
ergo mundheld er en betegnelse for ordsprog

og det kommer sig af, at det er overleveringer fra mund til mund om forskellige begivenheder, som især har drejet som nogle ting som ikke kunne forklares, eller bevises,
Men især de begivenheder, som har bragt held eller uheld, ganske tilfældigt godt nok, har alligevel været nogle som har været så bemærkelsesværdige, at nogle har omsat det hele til et ordsprog/mundheld.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 24-07-10 00:08

Prøv at søg på TYSK //
Giver lidt skæge resultater..
Afhængig af stave måde...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-07-10 06:25

Godmorgen !

Iflg. Nudansk Leksikon :

mundheld [ -™hæl’ ] subst. -et, ~held, -ene

1. en ofte anvendt ytring som kan udtrykke en almengyldig sandhed el. personlig leveregel.

sidste led - held af held i en ældre betydning 'godt varsel'

Nu har jeg ikke hørt/set den vejrudsigt med Jesper Theilgaard, men hvad sagde han om det mundheld. Han må have sagt, der er et mundheld, der siger at ??????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-10 09:38

Jeg var ellers ved at godkende: "lykkelige ord" men nu kommer jeg i tvivl?

Er 'godt varsel' et bedre bud på held i Mundheld??

Hvordan kan to så anerkendte værker være så uenige???

Det mundheld, der blev vist, var noget med at hvis røg steg lodret op blev det (vist) regnvejr.

Men iøvrigt har Theilgaard en oversigt på nettet over mundheld, som jeg ikke lige kan finde igen,
måske er det pågældende mundheld med der?

Den jeg kender:
Når himlen ligner et klippet får, bliver det regn i hvordan det går...

Iøvrigt findes de fleste mundheld om vejret også på tysk her i grænselandet,
dernede hedder det "Bauern Regeln": Bonde Regler, bygget på mange generationers erfaringer...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-07-10 10:49

svendgiversen

Jesper Theilgaard har bl.a. skrevet

http://bogpriser.denstoredanske.dk/popupvare.aspx?meta_id=26468

http://bogpriser.denstoredanske.dk/popupvare.aspx?meta_id=25130

http://www.denstoredanske.dk/Rejser,_geografi_og_historie/Geografi/Naturgeografi/Meteorologi/Jesper_Theilgaard

Jeg har kun fundet dette lille uddrag

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/lifjell2/tema/vaerordsprog.htm

Men da det er i forbindelse med en vejrudsigt, så vil jeg mene at "Et godt varsel" er det rigtige.

Det kan så for nogen være positivt og andre negativt.

God weekend

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/lifjell2/tema/vaerordsprog.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-07-10 10:52

Det var ikke meningen, at det sidste link skulle gentages

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-10 11:36

Ja ans, jeg overvejer at låne hans bøger...

Men det forklarer ikke hvorfor Den Danske Ordbog siger at mundheld betyder "lykkelige ord",
og altså ikke "godt varsel"?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 165 point
Dato : 24-07-10 12:17

For mig at se, kan "lykkelige ord" og " godt varsel" være det samme i forbindelse med et mundheld.

I den vejrudsigt som du så i går sagde Jesper Theilgaard et mundheld. Det kan så have været "lykkelige ord" eller " godt varsel", hvis det levede op til forventningerne .... blev vejret som mundheldet havde forudsagt ?

Men som Jesper Theilgaard selv skriver

Citat
Med humor og faglig indsigt løfter han sløret for de meteorologiske sandheder eller mangel på samme, der gemmer sig i hver af forudsigelserne.

fra bogen

50 vejrvarsler der (måske) virker

Citat
Som det blæser på tamperdag, skal det blæse i tre måneder´ som noget meteorologisk sludder, mens ´Når solen går ned i en sæk, står den op i en bæk´ får højeste varslingsmæssige udmærkelse.

fra bogen

Vejrvarsler

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-10 12:28

Tak for svaret ans.