/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Polerne vendt forkert
Fra : niller59
Vist : 2010 gange
200 point
Dato : 22-07-10 23:13

Hej
Ved udskiftning af batteri i min bil, " kom jeg til ", selv om at det ikke kan lade sig ghøre, at vende polerne forkert.
Min Generator stod af, men kan der være sket andre skader på el-systemet ??
mvh
Niller59

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-07-10 23:20

Hvis du er rigtig uheldig kan bilen kun køre baglæns bagefter

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-07-10 23:27

Beskytter sikringerne ikke imod sådan noget ?
Prøv og check dem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-10 23:59

godt professionelt elektronik er beskyttet mod den slags, evt så der kun brænder nogle få komponenter i stykker. Alt det middelmådige elektronik bliver ødelagt.

Det sker ofte i digitalkameraer at folk vender batteriets elementer forkert. Derfor er de lavet så de tåler det. Bilmotorens computer er måske ikke sikret. For man reger simpelthen ikke med at den kan få forkert polaritet.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-07-10 00:17

Diodebroen i generatoren vil virke som en kortslutning ved omvendt polaritet.
Derfor brænder den af og generatoren er dermed død.
Jeg vil tro, at den kan "reddes" ved at udskifte diodebroen.

Bilradioer har nu om dage en diode indbygget enten i serie til at ignorere fejlpolaritet, eller i parallel til at brænde sikringen.

Styrebokse har et lignende system.
På ældre bilers styrebokse, sidder der et polaritets bestemt relæ, som helt enkelt ikke vil slå til, hvis batteriet vendes forkert.
På nyere bilers styrebokse er denne funktion indbygget.
Det skal den være ifl CE mærkningens bestemmelser om behandling af fejlstilstande og genoprettelse af normal tilstand efter en fejl situation.

Det er helt normalt, at en bil udsættes for fejlpolaritet af friske autohjælps folk på landevejen, så det skal den kunne overleve, med minimale problemer.

Diverse Øst-elektronik som kun har et CE mærke for sjovs skyld, vil normalt ikke overleve.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 23-07-10 06:11

Hvis din gearkasse har taget skade, har du fremover 5 baggaer og 1 fremafgående gear.
Om andet har taget skade, ken ingen svare på. Sæt batteroiet rigtig i din bil og tjek selv om alt virker.
Dioderne i din generator er stået af og måske er der ikke sket andet. Det kan du selv kontrollerer, vi andre kan ikke.
Det er forsellig fra bil til bil, men meget elektronik i dag er sikret mod denne slags "dumheder".
Jeg tror ikke selv at andet har taget skade.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 23-07-10 09:23

Lad batteriet side og vend bilen, så er alt ok.

Kommentar
Fra : niller59

Dato : 23-07-10 09:43

Hej
Tak for " sjove " kommentarer, blot synes jeg ikke der er noget at grine af !.
Det er ikke sjovt at skrive "Idiot" på ryggen af sig selv !!
mvh
Niller 59

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-07-10 15:34

Har du pillet generatoren fra og tilsluttet batteriet rigtigt ?

Er lidt spændt på hvad tilbagemeldingen er, når du sætter tænding på.
Det burde faktisk virke ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-07-10 17:48

Hej
Tak for " sjove " kommentarer, blot synes jeg ikke der er noget at grine af !.
Det er ikke sjovt at skrive "Idiot" på ryggen af sig selv !!
mvh
Niller 59

Hvis man ikke en gang imellem kan grine ad de kvajerier man uvægerligt får lavet, bliver det hele da for trist. Du har garanteret lært af det, så du ALDRIG gentager lige netop det.
Lad os så krydse fingre for, at du slipper med en afbrændt generator. Sure lærepenge ? Ja, men forhåbentlig ikke værre end det er til, at overskue.