Diodebroen i generatoren vil virke som en kortslutning ved omvendt polaritet.
Derfor brænder den af og generatoren er dermed død.
Jeg vil tro, at den kan "reddes" ved at udskifte diodebroen.
Bilradioer har nu om dage en diode indbygget enten i serie til at ignorere fejlpolaritet, eller i parallel til at brænde sikringen.
Styrebokse har et lignende system.
På ældre bilers styrebokse, sidder der et polaritets bestemt relæ, som helt enkelt ikke vil slå til, hvis batteriet vendes forkert.
På nyere bilers styrebokse er denne funktion indbygget.
Det skal den være ifl CE mærkningens bestemmelser om behandling af fejlstilstande og genoprettelse af normal tilstand efter en fejl situation.
Det er helt normalt, at en bil udsættes for fejlpolaritet af friske autohjælps folk på landevejen, så det skal den kunne overleve, med minimale problemer.
Diverse Øst-elektronik som kun har et CE mærke for sjovs skyld, vil normalt ikke overleve.