/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tomater ?
Fra : mcloud
Vist : 883 gange
100 point
Dato : 05-05-03 20:14

Hvornår kan jeg sætte tomater på friland,jeg har et godt hjørne ,hvor der er læ og det vender mod syd, så der er lunt og dejligt.
Ydermere håber jeg at i kan fortælle mig ,hvilken sort der er bedst og mest krydret.
mvh mcloud

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-03 22:14

Lidt om tomater http://www.markhaven.dk/ern.htm og om sorterne: http://www.6omdagen.dk/prima/produkter/frugt/sider/tomater.htm

Info om frilandstomater - og specielt på den nemme Busktomat.
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/237.html

og skulle du gå hen og blive rigtig tomat-entusiast findes denne side hvor man kan købe frø til alle tomater: www.tomatogrowers.com

[citat]
Tomaterne skal ha’ mørke

Tomater trives fint midt i drivhuset. Du kan selv bestemme, om de skal plantes lavt i sække, eller om de skal op at stå på et bord i en behageligere arbejdshøjde. Tomatplanterne kan sagtens drives frem fra frø. Så frøene i 8-10 cm store potter i midten af februar. Temperaturen i drivhuset - med mindre du vælger at bruge en lun vindueskarm - skal være mellem 25 og 30 grader - indtil frøene er spiret. Herefter kan temperaturen sænkes til omkring 20 grader. Det er vigtigt, at tomatplanterne får meget lys, når de har spiret - men kun i ca. 16 timer i døgnet. I de sidste otte timer skal tomatplanterne “sove” - altså have totalt mørke. Tomaterne skal pottes om i lidt større potter efter godt en måneds tid. Når der ikke længere er risiko for nattefrost, kan tomaterne plantes ud på friland.

[/code]

*pheeeew* Det er jo en hel videnskab - håber du finder noget brugbart.

Karina

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-05-03 08:24

Hej
Tak for svaret ,det var lige det jeg skulle bruge
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : mcloud

Dato : 06-05-03 08:24

Tak for svaret