/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Revnet toilet i lejebolig.
Fra : CADmageren
Vist : 3327 gange
100 point
Dato : 22-07-10 13:34

Vi bor til leje i en mindre boligforening.

For en måned siden, revnede vores toilet/vandbeholder - og det er nu utæt. Vi har nødtørftigt lappet revnen med silikone og tape, så vandet trods alt ikke fosser ud.

Nu er beboerformanden kommet tilbage fra ferie og været og har kigget på det. Han mere end antyder at vi selv har ødelagt toilettet for at få et nyt. Nu er toilettet vel en 20-30 år gammelt, så en udskiftning er vel kærkommen - men vi har sgu ikke ødelagt det...

Men kan vi risikere selv at hænge på regningen? Hvem har i det hele taget ansvaret?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-10 13:44

Jeg synes du skal ringe til Lejernes Landsorganisation og forhører dig om reglerne

http://www.lejerneslo.dk/

Når der ikke er synlige tegn på hærværk, er det boligforeningen der står for udskiftningen, men tal nu hellere med LLO

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 14:58

Det er IKKE dit problem at udskifte en FASTINSTALLATION.....

Regres mod dig kan gøres hvis det kan bevises du har begået hærværk.....

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-10 15:39

20-30 år ?

De burde forlængst have været udskiftet til vandbesparende.
Er bestyrelsen en grå flok der kun tænker en halv time frem ?

Kommentar
Fra : Megafonen

Dato : 22-07-10 16:07

Det minder mig jo om da jeg flyttede til en anden lejlighed i samme boligforening. Der skulle jeg betale for en flækket vask, men den var også flækket da jeg flyttede ind. Men det kunne jeg jo ikke bevise, da jeg ikke havde skrevet det på listen over fejl og mangler da jeg flyttede ind i sin tid.

Jeg kom frem til at klovnen der ikke ved nok om jura, får lov til at betale vasken, selvom jeg sikkert inden jeg flyttede ud, kunne udbede mig om en ny. Det samme gælder sikkert alle andre faste ting. Der spekuleres vel ligefrem i det, uden jeg selvfølgelig kan bevise noget.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 22-07-10 16:07

"Grå flok" er et ganske dækkende udtryk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-07-10 19:13

det er nok et fortolkningsspørgsmål. den indvendige vedligeholdelse påhviler lejeren, så jeg tror ikke du slipper for at betale. me du kan få et nyt toilet for under 1000 kr, så mon det er værd at gøre ret meget ud af det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-07-10 19:38

Da mine forældre i sin tid, havde et toilet, som gik i stykker, skulle forsikringen dække det. Og det var i arbejdernes andelsbolig AAB.

Heldigvis havde de en forsikring, som dækkede sanitet.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-07-10 19:49

Hvis Bestyrelsen er gamle og går, kan spørger vel tilbydde at sætte sig lidt ind i lovgivningen...

Lejeloven, kan læses på WWW.retsinfo.dk

Der er ingen alder for hvornår et WC - skal udskiftes.

Hvis du selv ødelægger det, skal du selv betale.

Fælles udgifter betales på elelr via konto "udvendig vedligehold", så fordi man øsnker sig et nyt WC, skal man ikke blot smadre det gamle...

Nu er det sådan med den slags at de ikke blot går i stykker, enten revner de på grund at spændinger ved tæring eller frost, eller også holder de næsten evigt...

Så beboerformanden har formentlig ret i sin antagelse...

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 29-07-10 13:25

Tak for svaret LuffeA.